Grote commotie na de MotoGP in Qatar: vier fabrikanten dienden protest in tegen Ducati. De roden hebben volgens Aprilia, Honda, KTM en Suzuki de regels aan hun laars gelapt door een ‘scoop’ te monteren op de achterbrug. Enkele dagen later hebben we meer duidelijkheid.

Het felste protest tegen Ducati’s scoop komt van Massimo Rivola, de CEO van Aprilia Racing (niet toevallig afkomstig van bij Ferrari’s F1 team). Die had in februari al contact gehad met de technische directeur van de MotoGP Danny Aldridge. Aprilia wilde immers een gelijkaardige scoop monteren, maar dat voorstel werd afgewezen omwille van het aerodynamische voordeel. Aldridge antwoordde volgens Rivola dat een dergelijke scoop enkel bij regen gemonteerd mocht worden om water van het achterwiel weg te houden.

Zodra het gaat over extra onderdelen op de onafgeveerde delen zoals de vork en de achterbrug, wordt de regelgeving een stuk onduidelijker.

Dat brengt ons meteen bij de reden waarom Yamaha niet bij het lijstje van de protesterende fabrikanten staat: ze hebben zelf een gelijkaardige scoop in hun Aero-pakket zitten. Dit introduceerden ze vorig jaar al in Valencia, zonder enig commentaar van de andere merken.

Italiaanse discussie, Britse moderator

Het antwoord van Aldridge op Aprilia’s aanvraag, toonde Ducati meteen de mazen in het net van de aerodynamica-wetgeving. Alle winglets en onderdelen die op het kuipwerk zitten, zijn streng gereglementeerd. Maar zodra het gaat over extra onderdelen op de onafgeveerde delen zoals de vork en de achterbrug, wordt het een stuk onduidelijker. Reden genoeg voor Ducati Corse baas Gigi Dall’Igna en de zijnen om wat dingen uit te proberen.

Althans, dat veronderstellen de andere merken, want in een interview op GPOne slaat Dall’Igna alle kritiek van zich af. Zijn argument is redelijk eenvoudig: de scoop dient enkel om de achterband te koelen – iets waarvan Ducati ook effectief met data kan aantonen dat het werkt.

Woord tegen woord

Minder overtuigend zijn Dall’Igna’s argumenten met betrekking tot het aerodynamische voordeel van de scoop. Zo zegt hij bijvoorbeeld dat de stukken bij het voorwiel een andere functie hebben en dat hij (ALS het toch om een Aero-scoop zou gaan…) eerder een extra spoiler op de kuip zou monteren om schone lucht richting het achterwiel te leiden, i.p.v. lucht met veel wervelingen aan het voorwiel.

Voorlopig zitten we dus in een fase van woord tegen woord. Ducati zegt dat de scoop enkel dient om de achterband te koelen en zwijgt over de mogelijke aerodynamische effecten, terwijl de concurrentie met uitzondering van Yamaha dit als een oneerlijk aerodynamisch voordeel ziet. Hoe de MotoGP-commissie hierover gaat oordelen is nog een vraagteken.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Andro├»d.

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts