Vandaag trekt de Dakar-karavaan zich weer op gang. Hoogtijdagen dus voor de liefhebbers van de rallysport. De komende 2 weken volgen we hier de helden en heldinnen op de voet terwijl ze het Peruaanse zand trotseren.

De Dakar rally wordt dit jaar dus volledig in Peru gereden. Deels uit noodzaak, deels ook uit armoe. Argentinië, Bolivië, Ecuador stapten al in een vroeg stadium uit de onderhandelingen wegens te duur. Toen ook Chili in extremis besliste om  de Dakar toch niet te ontvangen, bleef er voor de ASO, de organisatie van de Dakar, niet veel keuze meer over dan de route te verleggen en volledig op Peru te focussen. Ze geven er wel een twist aan door Peru extra te promoten als het ultieme rally-land. Maar het doet toch wel wat afbreuk aan de charme van Dakar.

Dit gezegd zijnde, staan er bij deze 40e editie toch weer 138 motoren, 29 quads, 101 auto’s, 34 SxS (side by side buggy’s) en 41 trucks aan de start in Lima. De komende 2 weken overbruggen ze zo’n 5000km, waarvan 3000km tegen de tijd in voornamelijk zanderige omstandigheden. In 10 etappes trekt de karavaan vanuit Lima zuidwaarts via Pisco en Arrequipa tot in Tacna aan de Chileense grens en weer terug.

Wie houdt KTM van een 18e overwinning – Foto: KTM/ Marcin Kin

Bij de motoren zwaait KTM al bijna 2 decennia de plak. Benieuwd of er iemand Mattias Walkner, Toby Price of Sam Sunderland van een 18e overwinning op rij kan houden. Honda heeft met Paolo Goncalves, Kevin Benavides en Joan Barreda genoeg talent in huis om een gooi te doen naar die overwinning. En wat met Yamaha? Adrien Van Beveren was vorig jaar aan een sterke rally bezig toen hij in de 10de etappe ten val kwam. Benieuwd of hij, of misschien teamgenoot Franco Caimi, voor een verrassing kan zorgen dit jaar. En dan is er tot slot nog altijd Pablo Quintanilla. Als hij al de finish haalt (3 keer op 6 deelnames) dan is hij wel altijd goed voor een stevige top-10 plek, en zit een podium er zeker in.

Verder is het nog uitkijken naar Oriol Mena op de Hero. Vorig jaar nog rookie en meteen goed voor een 7de plek. Dit jaar komt hij naar eigen zeggen nog beter voorbereid aan de start. Eentje om in de gaten te houden dus.

Kevin Benavides en Paolo Goncalves bij de scrutineering – Foto Charly Lopez / @World

Belgen staan er dit jaar niet aan de start bij de motoren. Heel erg jammer is dat.

Dit jaar staan er in totaal 6 dames aan de start bij de motoren. Laia Sans neemt al voor de 8ste keer deel hoewel ze minder goed voorbereid is dan de voorbije jaren. In 2018 werd ze geveld door een hardnekkig virus waardoor ze maandenlang out was. Dat heeft haar voorbereiding danig in de war gegooid. Ook de Nederlandse Mirjam Pol en de Tsjechische Gabriela Novotna rijden weer mee. Novotna moest bij haar eerste deelname vorig jaar in de 11de etappe opgeven na een val. Dit jaar wil ze dus opnieuw proberen de finish te halen.

De echte helden van de Dakar, dat zijn toch nog altijd de deelnemers zonder assistentie, de Malle Moto dus, oftewel de ‘Originals by Motul’ want ja, de sponsors moeten toch ook de nodige visibiliteit krijgen. Dit jaar starten er 35 moedige motorrijders met enkel een metalen kist met wat sleutelgerief en onderdelen als back-up. Motorrijders en motorrijdsters moet dat zijn, want er zitten zowaar ook 2 dames in de Malle Moto klasse. Oudgediende Anastasiya Nifontova neemt na een jaar pauze opnieuw deel en probeert het deze keer zonder de hulp van een team. En dan is er nog de Spaanse rookie Sara Garcia met het nummer 98. Benieuwd hoe zij het er van af brengt in haar eerste Dakar.

Ook de Nederlanders houden blijkbaar wel van de die originele Dakar-spirit. Van de 11 Nederlanders die deelnemen, rijden er 5 in de Malle Moto klasse.

De Spaanse Sara Garcia start meteen als Rookie bij de ‘Originals by Motul’ – foto ASO / Charly Lopez / @World

Een speciale vermelding gaat nog naar de Italiaan Nicola Dutto, een professionele motorrijder met heel wat overwinningen op zijn palmares. Daar kwam in 2010 een einde aan toen hij in de Italiaanse Baja-rally zijn rug brak en in een rolstoel terecht kwam. Niet dat zijn handicap hem stopte. Nog geen 2 jaar later stond hij aan de start van de Baja 1000 met een polaris buggy en hij was de eerste motorrijder met een dwarslaesie die deelnam aan de Baja Aragon. En nu wil hij dus de Dakar aan het rijtje toevoegen, op een motor! Met een heel team en aangepaste motor gaat hij de meest zanderige editie van de Dakar te lijf gaan.

Dakar met een beperking: gekkenwerk of ultieme uitdaging? – Foto Florent Gooden / DPPI

Wil je de Dakar rally mee op de voet volgen? Dan kan je de komende 2 weken onder andere terecht op Eurosport, het Nederlandse RTL7 en op de Franse zenders France2, 3 en 4.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Related Posts