Spionagefoto’s tonen aan dat zowel de KTM Duke 800 als Husqvarna’s Vitpilen bijna klaar zijn voor productie.

Te beginnen met de Duke 800, een motor die eerder al in camouflage-outfit gespot werd, al leek het toen eerder een Duke 690 waar een ander motorblok in gelepeld was. Dit keer zien we een uniek design met de gebruikelijke kenmerken van het Kiska designbureau waar KTM nauw mee samenwerkt. De motor heeft eigen kuipdelen en ook een andere achterbrug dan zijn 690-broertje.

Tweetakt uitlaat?

Vooral de uitlaat springt in het oog, en dit is mede te danken aan de euro4-norm waardoor uitlaatcollectors en dempers steeds groter worden om aan de strikte emissienormen te voldoen. KTM’s oplossing is om de hoofdcollector verticaal voor het achterwiel te positioneren, vlak naast de achterbrug. Op vorige prototypes zagen we nog een onderliggende collectorbox met uitlaatdemper aan de zijkant, maar nu is er dus een demper bovenaan de collector bevestigd. Opmerkelijk is dat het hier gaat om een dikke buis die doet terugdenken aan de expansiekamer van een tweetakt-demper.

Schermafbeelding 2016-08-04 om 08.06.42

De uitlaat, achterbrug en kuipdeeltjes naast de voorvork verraden dat dit geen 690 Duke is.

We gaan er trouwens van uit dat het hier gaat om de Duke 800 – die ongetwijfeld als 890 in de markt gezet zal worden -, al is dat niet honderd procent zeker. KTM baas Stefan Pierer sprak in het verleden van een 500cc én 800cc versie van de nieuwe paralleltwin en we kunnen niet 100% zeker zijn over welke motor het hier gaat. Gezien de dubbele remschijven vooraan en de uit de kluiten gewassen WP-vering, gaan we er van uit dat het toch de grote Duke is.

En wat met de 500cc Duke?

 

Wat betreft de 500cc-versie, lijkt het ons een moeilijke oefening om deze motor naast de 690 te plaatsen. Zowel qua prestaties als prijs, zal er een grote overlap zijn en bovendien moet deze kleine Duke het dan opnemen tegen budget-concurrenten zoals de CB500F. Voor de Aziatische markten, en dan met name de Indische, (waar beide Duke’s geassembleerd zullen worden) houdt zo’n 500cc uitvoering al meer steek. Wij gokken echter dat er eerst een 800cc versie gepresenteerd zal worden, en mogelijk zelfs een touring of adventure spinoff van deze 800, vooraleer we een 500 te zien krijgen.

De Vitpilen

Voor de Vitpilen is het een heel ander verhaal dan dat van de Duke’s. Het Vitpilen 401 concept draait al mee van 2014 en eerst werd er gedacht aan een lichte café racer op basis van de KTM 390 Duke. Snel daarna volgde het idee om ook een 701 te maken op basis van de 690 Duke en nu ziet het er naar uit dat ze beide in de showroom zullen staan in 2017.

Er zijn duidelijke 'café'-elementen aanwezig, al blijft het wachten op het volledige design.

Er zijn duidelijke ‘café’-elementen aanwezig, al blijft het wachten op het volledige design.

Het restylen van de 390 en 690 Duke lijkt aan de hand van de eerste spypic goed geslaagd. De motoren delen het frame, de motor en voor een deel de vering van de Dukes, al zit er duidelijk wat meer café-stijl in. De vering wordt verlaagd, er zijn lage stuurtjes en ook de positie van de voetsteunen werd aangepast. Qua zithouding zal het verschil met de Dukes erg groot zijn.

Verschil met het concept

Hoewel er eerst gevreesd werd dat de uiteindelijke styling van de Vitpilens te hard zou afwijken van het prachtige concept, toont de spionagefoto het tegendeel aan. Of toch voor zoverre we kunnen speculeren, het gaat hier tenslotte nog steeds om testmotoren. Maar de grote, ronde koplamp is alvast aanwezig – hetzij voorlopig zonder koplampglas – en hoewel de spaakwielen werden ingeruild voor gegoten exemplaren, durven we wedden dat er optionele spaakwielen beschikbaar zullen zijn.

Nu dus maar afwachten tot wanneer de motoren officieel gepresenteerd worden op de Intermot of EICMA motorbeurzen eind dit jaar…

 

 

 

 

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts