Het lijkt erop dat 2018 voornamelijk zal draaien rond middenklasse adventure motoren. BMW bracht immers twee nieuwe hoogpoters uit die meteen vervoegd werden door enkele Triumph 800’s. En ook KTM en Yamaha lieten al concepten zien die in de loop van 2018, mogelijks begin 2019 in productie zouden gaan.

Maar hoe zit het dan bij Honda? De Africa Twin was tenslotte de eerste motor die de drang naar meer PK’s aan zich voorbij liet gaan en opteerde voor een andere (offroad) piste.

8 allroads, maar niet de juiste

Welnu, MCN bericht dat er ook een kleinere variant van de Africa Twin zal komen, al verdient dat enige nuance. Hoewel Honda één van de meest uitgebreide motorgamma’s op de markt heeft, vindt Africa Twin projectleider Kenji Morita dat er toch een klein gaatje is voor een kleinere Adventure bike.

In vergelijking met de nieuwe generatie middenklassers, is de Africa Twin immers nog steeds een grote, dure motor die niet beschikbaar is voor het A2-rijbewijs. Het alternatief ligt dan bij een CrF250L (Rally), CB500X, NC750X of VFR800X…. bakken keuze dus, maar niets wat echt doet denken aan een kleine Africa Twin of te vergelijken is met pakweg een BMW F750GS.

Euro5-norm in het achterhoofd

Kenjie Morita gaf daarop toe dat Honda de optie van een kleinere AT overweegt: “We denken eraan om nog een middenklasser te bouwen om jongere mensen aan te trekken. Deze motor zal ontwikkeld worden, al zijn we er momenteel nog niet mee bezig.”

Hoewel Honda dus momenteel 8 verschillende hoogpoters in het gamma heeft (AT, AT Adventure Sports, Crosstourer, CRF250L, CRF250L Rally, CB500X, NC750X, VFR800X), is er geen enkele bij die rechtstreeks kan concurreren binnen de motorklasse die volgend jaar erg drukbevolkt zal zijn. Een spijtige, maar niet onbegrijpelijke zaak. Vanaf 2020 moeten alle motorfietsen namelijk klaar zijn voor de Euro5-emissienorm, en dus vermoeden we dat alle grote nieuwigheden voorlopig uitgesteld worden tot het najaar van 2019. In tussentijd zal de grote Africa Twin ongetwijfeld nog geüpdate worden met een completer elektronica-pakket en een kleuren-TFT dashboard.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.