Wie denkt aan Triumph, denkt onvermijdelijk aan het rijke offroad verleden van het merk. Van de beruchte TR6C ‘Desert Sled’ waarmee Steve McQueen deelnam aan de Six Days enduro, tot de moderne Tigers: Het merk uit Hinckley heeft altijd wat gehad met zandhappen. Sinds 2006 brengt de Triumph Scrambler ode aan de oude offroaders en voor 2019 krijgen we er een nieuwe Modern Classic bij: De Triumph Street Scrambler.

Klassieke looks, moderne prestaties: daar draait het om bij het Street-platform. Na de Street Twin en Street Cup is de Scrambler de derde Street en hij brengt een aantal vernieuwingen met zich mee. Tien paardjes extra (65 in totaal), een nieuwe Brembo voorrem, een slipperkoppeling, uitschakelbaar ABS, rijmodi, tractiecontrole, en zelfs een USB-oplader: de Street Scrambler is stukken moderner dan de gewone Scrambler. Dat zie je ook wel aan de styling, want samen met de klassieke lijnen zien we full LED-verlichting, een digitaal dashboardje voor de instelling van de rijhulpjes en modieuze gebrushte alu onderdelen.

             

Daar blijft het niet bij, want vooral onderhuids ging de Street Scrambler erop vooruit t.o.v. de andere Streets. Het motorblok kreeg een andere krukas en balansassen, goed voor 500 opm en 10pk extra met een koppel van 80 Nm. Die cijfers zijn niet echt impressionant voor een 900cc paralleltwin, al volstaat het ruimschoots voor zo’n neo-retro. Bovendien weten we van de Street Twin dat de souplesse van het motorblok enorm goed zit.

Accessoires

 

Triumph maakt er geen geheim van dat ze wat willen verdienen op de accessoires. Personaliseren blijft ook anno 2019 hot stuff en daarom voorzien de mannen uit Hinckley twee Street Scrambler ‘Inspiration Kits’ en maar liefst 120 fabrieks-accessoires. Hierbij zitten een hoop hipstertasjes, -roostertjes en nummerbordje, maar ook bv. een volledig instelbare FOX achterschokbreker voor mannen die écht willen offroaden. Geen sinecure met een motor die droog al 198 kilo weegt.

Voor alle technische info vind je hieronder het complete persbericht inclusief technische fiche.

Persbericht

2019 Street Scrambler

Born For Freedom and Fun.

De prachtige, karaktervolle, toegankelijke en vooral leuke Street Scrambler is een van de meest geliefde en authentieke moderne klassiekers van Triumph. Gelanceerd in 2017, werd zijn stoere off-road-houding en veelzijdige “coolfactor” al snel omarmd door zowel klanten als custombouwers.

Met een ongeëvenaarde erfenis, die teruggaat tot de vroege jaren 1960 -toen met de Bonneville T120 TT en TR6 ‘C’ de eerste Triumph-scramblers werden geboren-, brengt deze nieuwe 2019 Street Scrambler een geheel nieuwe dimensie qua prestaties. Die zorgt voor een aanzienlijke verbetering in vermogen en uitrusting, vooruitstrevende technologie en een nog hoger afwerkingsniveau met prachtige scrambler-details.

Meer kracht en prestaties
o Aanzienlijke toename van het vermogen: plus 10 pk tot 65 pk; 18% meer piekvermogen dan voorheen
o Hogere toerenbereik, met een “redline” die nu 500 tpm hoger ligt dan bij de vorige generatie
o 80 Nm aan maximum koppel
o Onmiskenbaar Scrambler-geluid.

Hoger uitrustingsniveau, betere rijeigenschappen
o Nieuwe Brembo 4-zuiger voorremklauw, verbetert remprestaties aanzienlijk
o Nieuwe cartridge-voorvork van hoger niveau, garandeert een comfortabele motorrit
o Dynamische scramblerergonomie met breed stuur, naar voren geplaatste voetsteps en een 19-inch voorwiel
o Dual-purpose banden bieden uitstekende grip op asfalt maar ook op lichte off-road ondergrond
o Toegankelijke lage zithoogte voor motorrijders van elk statuur

Vooruitstrevende technologie
o Nieuwe weg  en regen rijmodi
o Schakelbare ABS en tractiecontrole
o Torque Assist-koppeling
o LED-achterlicht
o Startonderbreker en USB-oplaadpunt

Beter en mooier
o Nieuw, meer eigentijds logo
o Nieuwe, meer premium dashboardstyling
o Nieuw adventure zadel
o Brede voorvork, meer Scrambler-achtige uitstraling
o Opvallende Scramblerfuncties en -details

Gebouwd om te personaliseren
o 120+ speciale accessoires
o Nieuwe inspiratiekit ‘Urban Tracker’

Meer vermogen en prestaties

De nieuwe 2019 Street Scrambler introduceert een groot aantal opwindende updates, waarvan meer vermogen en betere prestaties de meeste aandacht trekken.

Het koppelrijke 900 cc motorblok krijgt hiervoor een aanzienlijke upgrade en levert nu een ongelooflijke 10 pk aan extra topvermogen, waardoor het totaal oploopt tot 65 pk; een indrukwekkende 18 procent meer vermogen dan zijn voorganger.

Deze motorische upgrade zorgt ook voor een 500 toeren hoger toerenbereik, nu goed voor 7500 toeren per minuut. Dit levert, gecombineerd met het indrukwekkende maximale koppel van 80 Nm wat al bij 3.800 tpm vrijkomt, de onmiskenbare Britse Twin-sound uit die imponerende dubbele dempers. De garantie voor elke spannende en indrukwekkende Scrambler-rit!

Om het hogere vermogen en extra prestaties te leveren, kreeg het motorblok de volgende updates:
o Nieuw magnesium kleppendeksel
o Nieuwe lichtgewicht krukas en balansassen
o Nieuw koppelingsdeksel
o Nieuwe, lichtere koppeling.

Naast de motorupdates behoudt de nieuwe Street Scrambler de hoge standaard van moderne motortechnologie, die zo heeft bijgedragen aan de populariteit van dit model. Ride-by-wire zorgt voor verbeterde rijeigenschappen, meer veiligheid en controle, met een enkel gasklephuis dat stijlvol en met minimale visuele impact werd geïntegreerd. Vloeistofkoeling staat garant voor lage emissies en zuinig rijden. Hoge service-intervallen van 10.000 mijl (16.000 km) verlagen daarbij de onderhoudskosten van de Street Scrambler.

Een door de dealer te installeren A2-kit, bestaande uit: een aangepaste gashendel (APS) en bijbehorende motortuning, is ook voor de nieuwe Street Scrambler beschikbaar. Dit verbetert de bereikbaarheid van de Street Scrambler nog verder, waardoor het een geweldige eerste keuze is voor nieuwe motorrijders.

Hoger uitrustingsniveau voor verbeterde besturing en comfort
Of u nu door de stad schiet of over onverharde wegen en binnendoor wegen rijdt; de 2019 Street Scrambler is ontworpen om een eenvoudige, precieze besturing en een uitgebalanceerd maar vooral wendbaar rijgevoel te bieden. Met nieuwe updates voor het rijwielgedeelte betekent de nieuwe Street Scrambler een aanzienlijke upgrade van de mogelijkheden en zorgt dit voor nòg meer dynamische Scramblerwaarde.

De nieuwe cartridge voorvork met rubberen voorpootbeschermers en een ruime veerweg van 120 mm leveren maximaal comfort op de weg, gecombineerd met lichte offroad-capaciteiten.

Naast de rijkere uitrusting heeft de nieuwe Street Scrambler een uitgekiende zithouding met comfortabele ergonomie en toegankelijke, neutrale besturing. Dit is een direct resultaat van het kenmerkend brede scrambler-stuur, de naar voren geplaatste voetsteunen en het 19-inch spaakwiel aan de voorzijde, met zowel voor als achter Metzeler Tourance-banden.

Het resultaat is dat de nieuwe Street Scrambler de lat hoger legt met haar intuïtieve stuureigenschappen. Gemaakt voor een ontspannen motorrit, aangevuld met meer mogelijkheden voor licht off-road rijden.

Vooruitstrevende technologie

De 2019 Street Scrambler vormt een nieuwe standaard qua vooruitstrevende technologie door:
– Nieuwe weg  en regen rijmodi, die de mapping en tractiecontrole  aanpassen voor een optimale rijervaring onder alle omstandigheden
– Nieuw, optioneel TPMS (Tire Pressure Monitoring System) combineert praktische bruikbaarheid en vertrouwen van de rijder.
– Tractiecontrole, instelbaar via het dashboardmenu, optimaliseert de afgifte van koppel wanneer er gripverlies optreedt.
– ABS voor meer rijdersvertrouwen, veiligheid en controle.
– Torque Assist koppeling maakt dat de koppeling lichter aanvoelt, zodat u gemakkelijk langer door kunt rijden.
– LED-verlichting, ingebouwd in de minimalistische achterzijde met kenmerkend lichtpatroon en optimaal stroomgebruik.
– Startonderbreker standaard voor maximale veiligheid, transponder in de contactsleutel.
– USB-oplaadaansluiting onder het zadel; comfortabel opladen van persoonlijke elektronische apparaten.

Breder inzetbaar met een fantastisch uiterlijk

Tijdloos Scrambler design-DNA, iconisch strakke lijnen, klassiek ogende hoge uitlaat, stijlvolle tank, minimaal kuipwerk en een uiterst moderne premium afwerking; de nieuwe Street Scrambler is een van de mooiste, opvallendste motorfietsen ter wereld.

Een groot aantal prachtige nieuwe updates en premium toevoegingen voor 2019 brengen de op maat gemaakte klassieke looks van Street Scrambler naar een nog hoger niveau, waaronder;

– Nieuwe graphics op het nummerbord aan de zijkant, met het modernere nieuwe logo
– Vernieuwd dashboard met een nieuwe rand en nieuw dashboardvenster met doorschijnende zilveren details.
– Nieuw adventure zadel van duurzaam, door leer en textiel geïnspireerd materiaal
– Bredere voorvork, die bijdraagt aan de kenmerkende en praktische Scrambler-stijl met daaraan aangepast voorspatbord, bovenste kroonplaat en koplampbeugels.

Al deze nieuwe functies komen bovenop het onderscheidende ontwerp van de Street Scrambler, waaronder:
o Scrambler-brandstoftank met vergrendelde vuldop en rubberen kniestukken
o Zwarte motorcovers met Triumph’s kenmerkende driehoekvisual en Bonneville motorbadge
o Elegant enkel gasklephuis met aluminium afwerking
o Minimalistische zijpanelen en spatborden
o Geborstelde uitlaatbochten
o Opvallende Bonneville cilinderkop met koelvinnen en uitlaatklemmen
o Dubbel zadel met afneembaar passagiersdeel en aluminium bagagedrager
o Afneembare bijrijders voetsteunen en handgrepen voor off-road solo-inzet
o Stalen ‘Bear Trap’ adventure voetsteunen bieden extra grip
o Offroad  carterbeschermplaat
o Aangepaste plaatsing voorspatbord voor groter voorwiel en langere veerweg.

De nieuwe Street Scrambler is beschikbaar in drie opwindende kleurenschema’s;
– Fusion wit
– Cranberry Red
– Khaki Green & Matt Aluminium, met Jet Black pinstripe

Gebouwd om te personaliseren

De Street Scrambler is de basis voor talloze customs over de hele wereld, en is ontworpen om voor elke rijder de perfecte basis te bieden, om zo zijn motorfiets naar eigen inzicht te personaliseren. Met meer dan 120 accessoires kan de Street Scrambler nog meer ruige off-road-focus krijgen, meer stedelijke stijl aannemen of meer dagelijkse bruikbaarheid bieden. Daarnaast zijn er nu ook meer stijlvolle bagagemogelijkheden.

De lijst offroadaccessoires bevat onder andere instelbare FOX piggy-back achterschokdempers met instelbare veervoorspanning en 24-standen ingaande demping, een hoog voorspatbord, zwart nylon koplampgrille met stalen matzwarte rand, en een gesmede en machinaal bewerkte aluminium stuurbeugel in een zwart geanodiseerde afwerking, voorzien van een stijlvolle zwarte of bruine vinyl barpad met Triumph-logo. Nog stijlvoller? Het assortiment bestaat verder uit Vance & Hines uitgangsdempers met carbon eindkap en een traditionele “bench seat” en er is ook een reeks robuuste koffers of “wax” zijtassen.

Om het aanpassen van de Street Scrambler aan persoonlijke smaak iets eenvoudiger te maken, hebben we ook een opwindende nieuwe inspiratiekit ontwikkeld: de geheel op maat gemaakte Urban Tracker-kit. Dit om als startpunt te gebruiken voor motorrijders die hun eigen Street Scrambler-custom willen ontwerpen, of om als een complete set te monteren.

Urban Tracker-kit: meer praktische tourkwaliteiten

• 25 liter nylon koffers met montagekit
• Slip-on Vance & Hines uitlaatdemper
• CNC gefreesde zwarte olievuldop
• Zwarte stuurbeugel
• Nummerbordenset (zijkant)
• Zwart geribbeld zadel
• Zwarte valbeugels
• Koplamprooster en rand
• Hoog voorspatbord
• Carterbeschermplaat

Standaard uitrusting

Ride-by-Wire Voor een fijnere en precieze gasrespons, met verbeterde aan/uit-regeling van de gasklep. Verschillende mappings mogelijk, die in combinatie met de tractiecontrole-instellingen twee rijmodi bieden.

 
Riding Modes Gekoppeld aan het ride-by-wire-systeem zijn er rij- en regenmodi beschikbaar, te selecteren via een nieuwe bedieningsunit. Voor maximale controle en veiligheid bij verschillende rijomstandigheden, de modi leveren volledig vermogen.

 
ABS De hedendaagse veiligheidsnorm, met minimale visuele impact. Het ABS is responsief maar grijpt onopvallend in.

 
Schakelbare Traction Control Modernste schakelbare tractiecontrole, maximaliseert de veiligheid en controle voor de berijder.

 
Torque Assist Clutch Door de koppelingshendel lichter te laten werken, verbetert torque asist de rijeigenschappen bij lange afstanden en vermindert de vermoeidheid van de berijder.

 
Startonderbreker Immobilisatiesysteem, standaard uitgerust met een transponder die is geïntegreerd in de Triumph-sleutel.

 
LED achterlicht Compact en elegant, met een opvallend lichtpatroon. Duurzaam en energiezuinig.

 
USB oplaadpunt De USB-aansluiting bevindt zich onder het zadel en maakt het zo gemakkelijk om persoonlijke apparatuur op te laden.

Technische gegevens

   
Motortype Vloeistofgekoeld, 8-kleps, SOHC paralleltwin met 270° krukas.
Cilinderinhoud 900 cc
Boring/slag 84,6 x 80 mm
Compressieverhouding 11:1
Topvermogen 65 pk (48 kW) @ 7500 tpm
Maximaal koppel 80 Nm @ 3800 tpm
Brandstofsysteem Ride by wire, multipoint sequentiële elektronische brandstofinjectie
Uitlaat Geborsteld 2-in-2 uitlaatsysteem met hoge dubbele dempers
Eindaandrijving O-ring ketting
Koppeling Natte multiplaat koppeling, kabelbediend.
Versnellingsbak 5 versnellingen
Frame Stalen buizen wiegframe
Swingarm Stalen buizen, tweezijdig
Voorwiel Gegoten aluminiumlegering, multi-spaak 18 x 2.75
Achterwiel Gegoten aluminiumlegering, multi-spaak 17 x 4.25
Voorband 100/90-18
Achterband 150/70 R17
Voorvering KYB 41 mm cartridge voorvork, 120mm veerweg
Achtervering KYB twin shock met verstelbare veervoorspanning, 120mm veerweg
Voorrem Enkele 310 mm schijf, vaste Brembo 4-zuiger remklauw, ABS
Achterrem Enkele 255 mm schijf, zwevende Nissin 2-zuiger remklauw, ABS
Lengte 2125 mm
Breedte (stuur) 835 mm
Hoogte zonder spiegels 1180 mm
Zadelhoogte 790 mm
Wielbasis 1445 mm
Balhoofdhoek 25,6º
Naloop 109 mm
Drooggewicht 198 kilo
Brandstof 12 liter
Dashboard Multifunctioneel LCD dashboard met analoge snelheidsmeter, toerenteller, km-stand, versnellingsindicator, brandstofmeter, actieradius indicatie, onderhoudsmelding, klok, 2x tripmeter, gemiddeld & huidig brandstofverbruik, traction control status, TPMS & handvatverwarming voorbereid. Bediening met scrollknop op stuur.
Brandstofverbruik 4,1 l./100 km.
CO2 Emissie 93,0 g/km        

 

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.