Na de 1200cc Bobber van Triumph, komt Honda met een kleine bobber op de markt: de CMX500 ‘Rebel’.

Volgens het officiële persbericht wil Honda een ‘een verfrissende nieuwe kijk op custom cool’ brengen met deze ‘aantrekkelijke en gemakkelijk te berijden motor die de eigenaars een grote tevredenheid zal bieden.’ 

Honda wil met andere woorden via de Rebel een stukje meepikken van de retro-taart nadat hun erg mooie, maar verschrikkelijk duur geprijsde CB1100 daar niet echt in slaagde. De Rebel pakt het daarom anders aan met een eenvoudig 500cc paralleltwinnetje dat we al kenden van in de CBR500R. De motor werd iets meer op koppel getuned en daarbij hoort een comfortabel rijwielgedeelte met een laag zadel, rechtop rijhouding en simpele styling. Hoeven we er nog bij te zeggen dat deze motor voornamelijk op een jong publiek mikt? Uiteraard is de CMX500 in A2-uitvoering beschikbaar.

Onze gok is dat dit model vooral in Noord-Amerika een alternatief kan bieden voor de veel duurdere H-D opstappers. Wat betreft de Europese markt, zal alles afhangen van het prijskaartje.

Volgend stukje proza uit het Honda persbericht wil ik jullie ook niet onthouden: “De motor moet passen in een levensstijl en attitude en moet het toestaan hun identiteit uit te drukken. Deze rijders hebben andere verwachtingen dan de mainstream motorrijders en de motoren waarvoor ze kiezen weerspiegelen hun stijl. Ze moeten passen bij hun imago en bovendien ruimte laten voor individualisering.”

Astemblieft, dankuwel!

17YM Rebel

17YM Rebel

17YM Rebel

17YM Rebel

17YM Rebel

17YM Rebel

17YM Rebel

17YM Rebel

17YM Rebel

17YM Rebel

17YM Rebel

17YM Rebel

17YM Rebel

17YM Rebel

17YM Rebel

17YM Rebel

17YM Rebel

ENGINE
Type Liquid-cooled, DOHC
Engine Displacement (cm³) 471cc
No. of Valves per Cylinder 2
Bore ´ Stroke (mm) 67 x 66.8
Compression Ratio 10.7
Max. Power Output 33.5kW/8,500rpm
Max. Torque 44.6Nm/6,000rpm
Oil Capacity 3.2 litres
FUEL SYSTEM
Carburation PGM-FI
Fuel Tank Capacity 11.2L
Fuel consumption 26km/litre
ELECTRICAL SYSTEM
Starter Electric
Battery Capacity 12V
ACG Output 0.402kW
DRIVETRAIN
Clutch Type Wet multiplate Hydraulic
Transmission Type 6-speed
Final Drive Chain
FRAME
Type Steel Diamond
CHASSIS
Dimensions (LxWxH) mm 2,188 x 820 x 1,094
Wheelbase 1488mm
Caster Angle 28°
Trail 110
Seat Height 690mm
Ground Clearance 136mm
Kerb Weight 190kg
Turning radius 2.85m
SUSPENSION
Type Front 41mm Telescopic forks
Type Rear Showa with pro-link system
WHEELS
Rim Size Front 16M/C x MT3.00
Rim Size Rear 16M/C x MT3.00
Tyres Front 130/90-16M/C 67H
Tyres Rear 150/80-16M/C 71H
BRAKES
ABS System Type Two channel
INSTRUMENTS & ELECTRICS
Instruments Digital
Headlight Bulb 55W
Taillight Bulb 8.3W

 

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts