Honda heeft haar populaire 500cc platform aangepast, dus we krijgen volgend jaar een gloednieuwe CBR500R, CB500F en CB500X.

De drie Honda middenklassers delen dezelfde basis, maar hebben elk hun eigen publiek. Als aandrijfbron is er nog steeds de 471cc paralleltwin met 47pk die voortaan goed zou moeten zijn voor iets meer kracht onderin. Het spreekt voor zich dat deze A2-motoren vooral mikken op (her)opstappers of rijders die geen nood hebben aan extra koppel of pk’s.

De CBR500R is ideaal om je knietje aan de grond te leren leggen.

Het CBR’retje is de sportiefste van de drie. Deze gekuipte racer krijgt een andere uitlaat, terwijl de distributie en luchtinlaat ook hertekend werden. Het opvallendst is de look die scherper is dan ooit. Een leuke extra is dat de motor voortaan ook standaard over een slipperkoppeling beschikt. De clip-ons liggen voortaan iets lager in de hand en de koplamp werd full LED. Het gewicht blijft beperkt tot 152 kilo droog, ideaal om te leren rijden dus. Verder zien we nog dat de achterste schokbreker herzien werd voor een betere demping.

Vlot door het verkeer, af en toe wat fun en geen kapsones: Dat is de CB500F.

 De CB500F nakedbike profiteert van alle vernieuwingen die de CBR meekreeg, maar beschikt uiteraard over één enkele LED koplamp zonder kuipwerk.

U rijdt wel eens door een plas, maar doet geen wheelies over boomstammen ‘omdat het kan’. Dan is de CB500X de avonturier op jouw maat.

De CB500X zou volgens het persbericht qua design meer in lijn moeten liggen met de Africa Twin, al zien we dat niet helemaal. Wat wel opvalt is het 19″ voorwiel dat de CB500X een stuk meer offroadwaardig maakt dan zijn voorloper met 17″ voorwiel. Verder kreeg hij ook 10mm meer veerweg vooraan en 18mm meer achteraan. Wie nog op zoek is naar een lichte, gebruiksvriendelijke allroad, kan dus eens bij Honda passeren.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

Leave a Reply

Your email address will not be published.