Op de EICMA motorbeurs kregen we recent alle nieuwigheden voor 2018 voorgesteld. Maar het einde van het jaar betekent ook steeds een stukje afscheid nemen. Deze modellen gaan er volgend jaar uit.
De steeds strengere euronormen zorgen ervoor dat fabrikanten maar best op de tippen van hun tenen lopen bij de ontwikkeling van nieuwe motoren. En ook iets oudere modellen moeten constant vernieuwd worden om in regel te blijven met de Europese wetgevers. Hieronder vind je een overzicht per merk van de modellen die vanaf volgend jaar niet meer beschikbaar zullen zijn.
Bij Aprilia zien we dat de dikke 1.197cc V-twin op pensioen moet.
Dorsoduro 1200
Caponord 1200
Caponord 1200 Rally
De Italo-Chinezen van Benelli verleggen de focus naar hun kleinere motoren.
BN 600
Tre-K 1130
TNT 1130 R
Ducati schrapt selectief enkele weinig populaire modellen.
Ducati Scrambler Urban Enduro
Hyperstrada 939
Diavel Strada
Harley’s nieuwe Softail-gamma betekent het einde voor de Dyna’s
Dyna Fat Bob
Dyna Low Rider/S
Dyna Street Bob
Dyna Wild Glide
Honda dunt het ruime gamma een beetje uit en oude modellen ruimen plek voor nieuwigheden
NC 750 S
CBF 1000 F
CB 1000 R
VFR 1200 F
F6B
Kawasaki heeft veel nieuws voor 2018 en kan dus ook enkele modellen schrappen. Ondanks sportieve successen, verdwijnt het 600cc-segment volledig.
KLX 250
Z 300
Ninja 300
W800 Final Edition
Z 800
ZX6R
ZX6R 636
VN 1700
KTM vernieuwde vorig jaar een stuk van het Adventure-gamma, waardoor de twee oudgedienden afscheid nemen.
1050 Adventure
1190 Adventure
MV Agusta schrapt enkel de kleinste Brutale die al een tijdje in de schaduw leeft van zijn 800cc-broer.
Brutale 675
Suzuki neemt zegt eindelijk au revoir tegen de GSR 750 die afgelopen jaar werd vervangen door de GSX-S750.
GSR 750
Triumph schrapt modellen uit het hele gamma, al zijn we in het bijzonder treurig om de Daytona 675 R. We hopen ten zeerste dat deze volgend jaar vervangen wordt door een nieuwe 765R in Moto2-trim.
Daytona 675
Daytona 675 R
Speedmaster
America
Trophy 1200
Thunderbird Commander
Thunderbird Nightstorm
Tot slot noteren we ook dat er drie merken kopje onder gingen in 2017. Victory werd als merknaam teruggetrokken door de Polaris Group dat o.a. ook Indian bezit. Daarnaast ging Erik Buell Racing failliet – al kijken weinig mensen daar nog van op gezien de woelige financiële geschiedenis van Buell. En last but not least verloren we ook het Franse MBK (dat sinds 1986 in handen is van Yamaha). Uit de ex-Motobécane fabrieken rollen voortaan enkel nog Yamaha-scooters.
Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.