Custom Bike bouwer BlackTrack heeft een nieuw pareltje gelanceerd: een Café Racer op basis van een Harley Davidson Fat Bob. Het is een lichtgewicht versie geworden, helemaal in de stijl van de Harley Davidson XLCR uit de late jaren ’70.

Bij het Luxemburgse BlackTrack zijn ze niet aan hun proefstuk toe. Zo bouwden ze eerder al de BT-01 op basis van een Honda CX 500 en de BT-02 op basis van een Triumph Thruxton. Sacha Lakic, ontwerper en oprichter van BlackTrack, heeft zich nu aan een Café Racer gewaagd op basis van een Harley Davidson Softail Fat Bob 114: de BT-03.

Bij BlackTrack omschrijven ze de BT-03 als ‘een hedendaagse Café Racer met een laag gewicht, scherpe stuureigenschappen en hoogwaardige onderdelen’. Dat lage gewicht is relatief natuurlijk als je als basis voor de build kiest voor een vette H-D Fat Bob. Maar toegegeven, het is een Fat Bob met anorexia geworden.

De inspiratie voor de build vond Sacha Lakic bij de Harley Davidson XLCR die tussen 1977 en 1979 op de markt was. Het was de enige Café Racer ooit in het gamma van Harley Davidson en er werden in totaal slechts 3133 exemplaren geproduceerd. Visueel doet de nieuwe BT-03 heel erg denken aan die XLCR, maar het is geen exacte replica geworden. Met deze build wilde Lakic vooral de stijl van de XLCR nieuw leven in blazen. En dat vind je vooral terug in de vorm van de brandstoftank, het subframe, de kleine kopkuip en de klassieke zevenspaakswielen.

“Vanaf het moment dat ik de Fat Bob zag, besefte ik dat dit het ideale platform was om mee aan de slag te gaan”, zegt Lakic. “De Fat Bob is de meest opwindende Harley om mee te rijden. De wielbasis is wat aan de lange kant, maar de geometrie is goed doordacht en je kunt hem sneller bochten in sturen dan met eender welke andere Harley.”

Van de originele Fat Bob is echter niet veel over. Het motorblok liet Lakic ongemoeid, net zoals de transmissie en het frame. De BT-03 kreeg wel heel wat op maat gemaakte aluminium en andere composiet onderdelen aangemeten. Die zien er niet alleen goed uit, ze besparen ook heel wat gewicht. Elk aluminiumdeel is ontworpen in de Blacktrack Motors-studio, voordat een technische partner het CNC-frezen voor zijn rekening nam.

Boven het machtige V2-motorblok plaatste Lakic een langgerekte, smalle tank en een nieuw aluminium subframe met een monoseat. Voor het kuipwerk werd gebruik gemaakt van composietonderdelen. Zo kreeg de BT-03 een nieuwe kopkuip, voorspatbord, brandstoftank, en staart. Het zadel kreeg een lederen bekleding en de kuip werd afgewerkt met een rode voorruit.

Het frame en de geometrie van de Fat Bob blijven dan wel ongewijzigd maar de motor kreeg wel een nieuwe Öhlins-ophanging aangemeten. Dymag gesmede aluminium wielen en Beringer-remmen maken het rijwielgedeelte compleet. Verder plaatste Blacktrack Motors ook een andere luchtfilter voor betere prestaties en een op maat gemaakt roestvrijstalen uitlaatsysteem, met een nieuwe, aangepaste mapping.

De zwaargewicht OEM-onderdelen werden vervangen door lichtgewicht versies, wat resulteert in een afslanking van zo maar even 40 procent op de onderdelen alleen. Dat brengt het drooggewicht van de BT-03 op 248 kg, bijna 50kg minder dan de originele 296 kg van de Fat Bob.

Een prijs voor deze afgeslankte Café Racer Fat Bob is er nog niet. BlackTrack kondigde aan niet meer dan 4 exemplaren te zullen bouwen. Voor meer info, kan je contact opnemen met BlackTrack zelf.



This image has an empty alt attribute; its file name is 6228_kaw_z900_fb_post_900x900.jpg

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.



About The Author

Related Posts