De klok staat weer op zomeruur. Hoog tijd dus om stilaan die volgende motorvakantie te plannen. Ben je nog op zoek naar een bestemming en wil je wel eens wat anders dan de voor de hand liggende buurlanden? Dan geef ik je hier graag 7 tips mee voor je volgende reisbestemming.

De overgang van winter- naar zomertijd is hier in huis altijd het startschot om die volgende motorvakantie te gaan plannen. Niks beter om de het motorseizoen helemaal uit de startblokken te laten schieten dan dromen van verre bestemmingen, routes plannen en bezienswaardigheden opzoeken!

Na heel wat jaren en mooie vakanties in Frankrijk, Duitsland en de Alpen, besloten we een aantal jaar geleden om wat verder te trekken. Het recept is wel altijd hetzelfde: 2 à 3 weken weg, liefst zonder al te veel saaie autosnelweg, al dan niet met de tent, en er mag hier en daar wat gravel tussen zitten, maar niets wat onze straatbanden niet aankunnen.

Heb je ondertussen ook alle hoekjes en kantjes van de buurlanden gezien en zoek je nog inspiratie voor een misschien iets minder alledaagse bestemming? Dan geef ik je hier graag 7 bestemmingen mee. Stukjes Europa die misschien niet meteen op je lijstje met mogelijke bestemmingen stonden maar die zeker eens het overwegen waard zijn.

1. Het kasteel van Predjama

Als je van bergen houdt, bochtige stuurwegen en prachtige natuur, dan is Slovenië een aanrader voor jouw volgende motorvakantie. Dit stukje ex-Joegoslavië is misschien minder gekend als motorbestemming maar het heeft zeker evenveel troeven als pakweg Oostenrijk.

Leuke kennismaking met Slovenië.

Een lijst met de leukste bezienswaardigheden maken, is haast onbegonnen werk: het meer van Bled, de canyon van Tolmin Gorge, de grotten in Postojna en het kasteel van Predjama om er maar een paar te noemen.

Het Kasteel van Predjama verscholen tegen de bergwand.

Vooral de leuke stuurwegen en de goede asfalt vallen op in Slovenië. Als je vanuit Oostenrijk komt en via Kransjka Gora over de 206 Slovenië in rijdt, wordt je meteen daarna getrakteerd op Vršič pas. Eentje om u tegen te zeggen: 50 haarspeldbochten en een hoogte van 1611m. Het is meteen een leuke verwelkoming. Neem zeker ook een kijkje bij de Russische Orthodoxe kapel op je weg naar beneden. Die werd gebouwd door Russische krijgsgevangenen tijdens de Tweede Wereldoorlog ter nagedachtenis van hun kameraden die omkwamen bij de aanleg van de pas.

De Russische Orthodoxe kapel op Vrsic pas.

Tolmin Gorge in het gelijknamige stadje is een impressionante canyon uitgesleten door de Tolminka rivier. Het is een hele klim naar beneden, maar zeker de moeite waard. Al was het maar voor de verkoeling die beneden in de kloof kan vinden op een warme zomerdag. Voorbij Tolmin vind je dan weer 70km pure bochtenfun langs de 102 richting Logatec.

Verkoeling en zwembadblauw water in Tolmin Gorge.

2. Český Krumlov

Tsjechië ken je waarschijnlijk wel van de hoofdstad Praag als citytrip bestemming, het circuit in Brno en misschien zelfs als de geboorteplek van de pils. Tsjechië als vakantiebestemming voor een motortip is misschien niet wat er zo meteen in je opkomt, hoewel het in afstand minder ver is dan pakweg de Provence of de Dolomieten. Een dagje Deutsche Autobahn (als het dan echt moet) en je staat aan de grens van dit vroegere Oostblokland. En dat heeft toch meer te bieden dan je zo op het eerste zicht zou denken.

In tegenstelling tot die andere voormalige deelrepubliek Slovakije, gaat het in Tsjechië economisch een stuk beter. Tsjechië heeft tijdens de Tweede Wereldoorlog erg geleden onder het nazi-regime, maar de schade aan gebouwen en infrastructuur bleef beperkt, wat zorgt dat je ook nu nog kan rondkuieren in de vele leuke, authentieke dorpjes en steden met vaak impressionante architectuur. Český Krumlov in het zuiden is er zo eentje. Tijdens een zomers weekend kan het er wel druk zijn, maar wanneer de bussen met Japanners vertrokken zijn, is het zalig rondwandelen in dit kleine stadje. Bezoek ook zeker het kasteel dat boven de stad uittorent. Het is een hele klim maar je krijgt er een adembenemend uitzicht over de stad voor in de plek.

Český Krumlov

Bierliefhebbers zullen misschien graag een bezoek brengen aan České Budějovice, beter bekend als de geboorteplek van Budweiser.

Naast leuke steden met authentieke architectuur vind je in Tsjechië nog heel wat groen. Ga je vanuit České Budějovice westwaarts, dan kan je voorbij Lišov de 148 nemen richting Jindrichuv Hradec. Deze kleine kronkelbaan voert je langs talloze meertjes, vaak verscholen in de bossen. Wel opletten geblazen voor overstekend wild, tenzij je van gebraden konijn bij het kampvuur houdt.

Ook het circuit van Brno ligt helemaal in de bossen ten westen van Brno. De MotoGP-wedstrijd in Brno is in 2019 tijdens het eerste weekend van augustus. Ideaal om een motorvakantie rond te plannen toch?

3. Niedersachsen

Als je aan Duitsland denkt als motorvakantiebestemming, dan komen vooral beelden naar boven van de Eifel, het Zwarte Woud, of misschien Sauerland. Wil je toch eens wat anders, dan kan je je gps misschien wat meer naar het noorden richten, want ook daar liggen nog een paar pareltjes. Niedersachsen bijvoorbeeld. De ideale bestemming als je mooie glooiende landschappen, biljartvlakke asfalt en bochtige baantjes houdt.

In de regio rond Hameln, jawel die van de rattenvanger, heeft heel wat leuks te bieden. Vanuit Hameln kan je zuidwaarts via de L429 tot in Bad Pyrmont. Als je van daaruit de grens met Nordrhein-Westfalen omhoog volgt, kom je via een mooie route bij Motorradcafé Die Kurve in Kükenbruch.

Zoals overal in Duitsland heeft ook Niedersachsen een hele actieve motorrijder-community. Een van de grote trekpleisters in de regio is ‘Die Kurve’. Dit motorcafé wordt ondertussen al uitgebaat door de 2de generatie en is een echte ontmoetingsplaats voor motorrijders, zeker op een zonnige zondag.

De taart alleen al is een omweg waard.

Van half maart tot eind oktober kan je er terecht voor een lekkere kop koffie en een goeie babbel. En je bent er nooit alleen! De uitbaters Christian en Tanja zijn zelf fervente motorreizigers en delen met plezier hun passie.

Die Kurve is een begrip in Niedersachsen.

4. Snowdonia

Waarom eens niet het water oversteken voor je volgende motorvakantie? Dat Groot-Brittannië heel wat moois te bieden heeft, is geen geheim. Je kan er eigenlijk alle kanten op voor een motorvakantie. Zelf vond ik Wales een enorme ontdekking en dan vooral het noorden.

Slingerbaantjes tussen de hagen.

Aan mooie stuurwegen zeker geen gebrek, hoewel je op de hele kleine baantjes wel moet opletten voor cattlegrids en poortjes. Jawel, soms rij je letterlijk door de wei met schapen. Gewoon op het asfalt blijven is de boodschap, en vooral niet vergeten het poortje achter je weer dicht te doen.

In het noorden, net buiten het Snowdonia National Park ligt de beroemde EVO-driehoek. Deze 32km lange lus kreeg zijn naam van het gelijknamige tijdschrift dat deze route vaak gebruikte voor testritten. De lus vertrekt in Pentrefoulas en gaat via de A5 naar Cerrigydrudian en vervolgens via de B4501 naar het meer van Llyn Bran. Van daaruit keer je via de A543 terug richting Pentrefoulas. Tegenwoordig is deze route een beetje slachtoffer van het succes geworden en is er sprake van het plaatsen van flitscamera’s. Maar dat neemt niet weg dat het een mooie strook asfalt is.

In en rond het Snowdonia National Park kan je eigenlijk niet fout rijden. Elke afslag brengt je wel bij een ander adembenemend uitzicht of schitterende vallei. Bezoek zeker ook de toeristische trekpleisters zoals Betws-y-Coed en Llanberis. Betws-y-Coed is zeker op zonnige dagen een populaire bestemming en van daaruit vertrekken heel wat leuke stuurwegen. De A5 richting Capel Curig bijvoorbeeld. Een verplichte stop halverwege is The Ugly House. Naar verluid op 1 nacht tijd gebouwd en echt zo lelijk als de naam suggereert.

The Ugly House – lelijk is het zeker, maar het staat wel al meer dan 100 jaar recht.

De kustlijn in de buurt van Dolgellau biedt je dan weer een mooi uitzicht over de Ierse zee. En als je dan toch aan de kust bent, kun je evengoed even de oversteek naar Anglesey maken voor een bezoek aan Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch. Vrij vertaald betekent het ‘De kerk van de Heilige Maria in de holte van de witte hazelaar in de buurt van de felle draaikolk van Sint Tysilio van de rode grot’. Een hele mondvol voor een dorpje dat op zich niet zo veel voorstelt. Je bent er sneller door gereden dan je het hebt uitgesproken. De lokale Volvo-garage is wel met grote waarschijnlijkheid de meest gefotografeerde garage ter wereld.

Dit laat zich makkelijker uitspreken met een mond vol knikkers.

5. Bilbao

Een vakantie zuidwaarts gaat meestal richting Alpen of de Franse Riviera. Maar ook de kant van de Atlantische Oceaan heeft wel wat moois te bieden. Bij Baskenland denken we vooral aan die opstandige regio in Spanje die ooit een bloedige strijd om meer autonomie leverde. Geografisch gezien strekt de regio zich verder uit over Frankrijk en loopt van de uitlopers van de Pyreneeën tot aan de Golf van Biskaje. Genoeg ingrediënten dus voor een gevarieerd landschap, een hoop geschiedenis en een goeie snuif cultuur.

De Basken zijn altijd wel buitenbeentjes geweest. Zelfs de oorsprong van hun taal is tot op heden een raadsel. In het Spaanse deel van Baskenland was de strijd om autonomie in het verleden een hot topic (letterlijk vaak). Sinds 2011 gaat het debat vooral in de politiek verder. Maar dat neemt niet weg dat je vaak herinnerd wordt aan de Vlaamse taalstrijd hier uit de jaren ’60. Je komt dan ook vaak tweetalige verkeersborden tegen waarbij de Spaanse variant uitgevaagd is.

Ondarroa is een van die kleine pittoreske visserdorpjes

De kuststreek kan behoorlijk druk zijn, zeker in de buurt van het meer mondaine San Sebastian, of Donostia zoals de Basken de stad noemen. Ga je wat verder weg van de grote steden dan vind je een impressionante ruwe kustlijn, met heel wat leuke, kleine vissersdorpjes en verdoken stranden. Duik zeker ook eens een lokaal visrestaurant in, maar let op voor pilpil! Dat is niet wat je zou verwachten.

Het Guggenheim museum – een gebouw om van te duizelen.

Wil je graag wat cultuur opsnuiven, dan is Bilbao zeker een aanrader. Vanuit San Sebastian raad ik je dan de combinatie G2635 – G2634 – G-2636 over Tolosa en Guernica aan. Dat laatste stadje ken je waarschijnlijk wel van de Spaanse Burgeroorlog en het gelijknamige schilderij van Pablo Picasso.

Bilbao heeft heel wat te bieden: leuke straatjes, mooie architectuur, gezellige bars en cafeetjes. Ga er zeker ook de pinxtos, een soort tapas proeven. Maar Bilbao is vooral bekend om het Guggenheim museum. Het gebouw – een ontwerp van Frank Gehry – is een kunstwerk op zichzelf. De collectie binnen is minstens even impressionant en je mag gerust een hele dag uittrekken voor een bezoek aan het museum en de omgeving errond.

6. Sarajevo

Bosnië & Herzegovina was ons tot een 5-tal jaar geleden totaal onbekend als vakantiebestemming. Maar dat is ondertussen wel veranderd. Ontzettend vriendelijke mensen, gravelwegen waar je je zelfs met een supersport op zou amuseren en een hele rijke geschiedenis: Bosnië is wat ons betreft zo ongeveer het best bewaarde geheim van Europa.

De heuvels ten oosten van Mostar.

Toegegeven, de meest recente geschiedenis heeft vooral een duister kantje. Tijdens de oorlog in de jaren ’90 ging het er hier soms heel gruwelijk aan toe in dit kleine stukje Europa en dat laat ook vandaag nog zijn sporen na: leegstaande huizen, kogelgaten die nog zichtbaar zijn, bordjes die waarschuwen voor landmijnen.

Als je deze bordjes ziet staan, ga je beter niet wildplassen.

Als gevolg daarvan trekt de toeristische industrie zich nog maar net op gang, en net dat maakt Bosnië & Herzegovina zo geweldig als vakantiebestemming. Van massatoerisme is nog lang geen sprake en de mensen zijn oprecht geïnteresseerd als je op een motor met buitenlandse nummerplaat ergens toekomt. Alleen de wegen kunnen soms voor een verrassing zorgen…

De ‘hoofdweg’ tussen de steden Bosanska Krupa en Bosanski Petrovac.

Qua bezienswaardigheden heeft Bosnië & Herzegovina heel wat te bieden, van bruisende steden tot ongerept natuurschoon. Sarajevo is een multiculturele metropool die zeker een bezoek waard is. In de heuvels rond de stad kan je de oude sites van de Olympische Winterspelen uit 1984 bezoeken. De meeste zijn heel erg in verval en ze speelden tijdens de oorlog vaak een niet al te fraaie rol. Nu zijn ze vooral verlaten en leveren ze mooie plaatjes op.

De bobsleebaan is nu een speeltuin voor graffiti-artiesten.

Mostar is zowat de grootste toeristische attractie van het land. Vanuit Sarajevo is Mostar maar een goeie 2u rijden, maar het is wel een route om duimen en vingers bij af te likken. De A1 brengt je eerst naar Konjic. Van daaruit volg je de E73 langs de Neretva naar Mostar. Je rijdt dan langs de bij momenten impressionante Neretva canyon.

De beroemde brug in Mostar.

Mostar werd tijdens de oorlog vooral bekend van de stukgeschoten brug. Het stadje heeft heel wat te lijden gehad tijdens de oorlog, en dat is in de buitenwijken nog duidelijk zichtbaar. Het oude stadsgedeelte is wel helemaal heropgebouwd en echt een pareltje om te bezoeken. Maar de troeven van Bosnië & Herzegovina komen vooral naar boven als je van de grote wegen afdwaalt. Goed onderhouden, vaak biljartvlakke gravelwegen brengen je dan de bergen in. De beloning zijn pittoreske kleine dorpjes en adembenemende vergezichten. En dan heb ik het nog niet over de lokale keuken gehad…

7. Durmitor Nationaal Park

Montenegro is wat ons betreft het tweede best bewaarde geheim. Op een oppervlakte vergelijkbaar met Vlaanderen vind je er besneeuwde bergtoppen, goudgele stranden, blauwe rivieren, de diepste canyon van Europa en een heuse fjord. Europa in het klein dus. Gevarieerder dan Bosnië & Herzegovina, maar misschien iets minder avontuurlijk. Je betaalt er bijvoorbeeld in euro’s, en het asfalt is van duidelijk betere kwaliteit.

De Piva rivier vormt de grens met Bosnië & Herzegovina.

Kom je vanuit het noorden, dan krijg je in het noordwesten eerst de adembenemende Piva canyon voor de wielen. De E762 slingert door de kloof die de Piva rivier hier heeft uitgesleten en die voor een stuk de grens met Bosnië & Herzegovina vormt. Als je vlak voor Pluzine de P14 neemt, rij je over Trsa pass Durmitor Nationaal Park in. Het landschap, dat gedomineerd word door Sedlo Pass (Zadelpas) werd millennia geleden gevormd door gletsjers en het is een populaire bestemming voor een actieve vakantie. In de zomer kan je er wandelen of raften op de Tara rivier. In de winter is het een populair skigebied. En het is uiteraard heel fijn motorrijden daar.

Durmitor Nationaal Park met zicht op Sedlo pas.

In Montenegro mag je zeker Tara Canyon niet missen. De Tara rivier stroomt van oost naar west en heeft op zijn weg en enorme canyon 82km lange uitgesleten. Met 1300m de diepste van Europa zelfs. Vanuit Zabljak kan je de P5 en daarna de P4 langs de rivier volgen. Je krijgt niet alleen prachtige uitzichten, het is uiteraard ook een hele leuke kronkelbaan.

Uitzicht op de baai van Kotor.

Als je liever goudgele stranden opzoekt, dat kan ook. Op een dag doorkruis je gemakkelijk het land en sta je met je voeten in de Middellandse Zee. Budva is een gekende badplaats maar de grootste toeristische attractie is zeker Kotor. Dit kleine stadje is wat ons betreft minstens even mooi als Dubrovnik, maar nog net wat minder toeristisch, hoewel de grote cruiseschepen hier ook graag aanleggen. Dat komt vooral door de dramatische setting aan de voet van een uitgestrekte fjord. Jawel, zo eentje als in Noorwegen.

Montenegro is vooral ook een offroad paradijs.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.