QuickTest: Yamaha XSR 900

Nope, dit is niet zomaar een MT-09 die overgoten werd met retrosaus. De XSR 900 is niet minder dan de coolste tweewieler die je momenteel kan kopen. En hij kost minder dan een TMAX of een Lada.

Tekst: PonPon /FB /Insta
Fotografie: JonJon / .be

The King of Cool

Wat is ‘Cool’? We gebruiken die term nu toch wel genoeg opdat we de echte betekenis ervan zouden moeten kennen? Welnu, in het vliegtuig op weg naar Fuerteventura heb ik het voor u uitgezocht.

XSR1
Coolheid in één beeld.

Volgens Wikipedia – de belangrijkste bron voor cultuur van de moderne mens – is ‘cool’ een anglicisme dat duidt op iets mooi en begeerlijk. Uit die definitie leiden we af dat de XSR 900 aan alle voorwaarden voldoet. Het design van de MT-09 viel misschien niet bij iedereen in de smaak, maar dat van de XSR is een zeldzame combinatie van karakter en elegantie. Het bovenste deel is een mooie hommage aan de Amerikaanse superbikes uit de jaren ’80, terwijl de onderkant van de motor state of the art is. Het alu kader en kort onderliggend uitlaatpijpje staan in fel contrast met de lange vorm van de alu benzinetank, het kleine ronde LED-achterlichtje, de mooie ronde tellerklok, en ga zo maar door. Het lijstje is ongeveer even lang als een dag zonder Budweiser.

{openx:14}

King Kenny Approved

Onthou vooral dat de looks van de XSR 900 erg geslaagd zijn. En daar vreesden we toch een beetje voor aangezien de XSR 700 nogal wat mensen afschrikte met z’n vreemde koplamp. Voor de 900 gaan echter ook de grootste retro-haters overstag en ik ben redelijk overtuigd dat de Kenny Roberts kleurtjes er voor iets tussen zitten. Uiteraard is dat niet het enige, want we weten al van de MT-09 dat Yamaha’s driecilinder een pretpakketje van de bovenste klasse is. Daarbij komen nog een aantal anachronismen zoals ABS, Ride-by-wire, uitschakelbare (!) tweetraps tractiecontrole en een slipperkoppeling. Die laatste werd voor 2016 herwerkt – ook voor de MT-09 – waardoor ze iets zachter in werking treedt. Het enige minpuntje is wel dat je de tractiecontrole niet al rijdend kan instellen.

Cool à la Roland Sands.
Cool à la Roland Sands.

Volgens Roland Sands, de bekende Amerikaanse customizer die eveneens ambassadeur is voor dit model, zit de coolheid van een motor ook in de manier waarop je hem gebruikt. Lees: het moet een efficiënt gebruiksvoorwerp zijn, en dan denk ik in eerste instantie aan een goede wegligging. Laten we eerlijk blijven: de XSR 900 blijft een afgeleide van de MT-09 en dat is nu niet meteen het scherpste bochtenmes in de lade. Het verbaast me dus weinig dat de XSR het moeilijk krijgt op oneffen asfalt en dat de voortrein een stuk feeling mist. Yamaha moest duidelijk ergens besparen om op dit prijsniveau te geraken.

Beter dan de MT?

Toch zijn er ook zaken die compleet anders zijn dan op de MT en die van de XSR een heel andere tweewieler maken dan zijn moderne broertje. Zo is er bijvoorbeeld het 15mm hogere zadel dat ook nog eens 5cm meer ruimte biedt. Hierdoor wordt de rijhouding een stuk relaxter en daarbij komt nog eens dat de vering van de XSR ook iets strakker ingesteld kan worden. Ondanks een identiek remsysteem als dat van de MT-09 komt de XSR bovendien gecontroleerder tot stilstand dankzij de beperktere massaverplaatsing. Kortom: de retrobike rijdt beter en natuurlijker dan zijn moderne variant. Het is de wereld op zijn kop.

XSRSET
Simpele pleziertjes. Ook dat is cool.

Volgens het Vriendschappelijk Verband der YouPorn-kijkers, de organisatie met een groot aantal leden onder de Belgische motorrijders (en zeg niet dat het niet waar is, we kennen jullie goed genoeg) zit coolheid voornamelijk in het afleveren van snelle en gemakkelijke pleziertjes. Jawel, ook op dit vlak heeft de MT-09 een paar jaar geleden de toon gezet en het is niet minder dan normaal dat de XSR die kwaliteiten met zich meedraagt. De XSR 900 pikt op vanaf een gesloten gashendel met een souplesse die we enkel kennen van Japanse motoren en vanaf 2.500 toeren is er al genoeg power om vlotjes te toeren.

Porn on wheels

Bij 4.000 toeren begint het vuurwerk en in A-modus lijkt het alsof we in onze rechterhand een dynamietstaaf met een kort lontje vasthouden. In de Standard-modus is het gashendel gelukkig iets beter doseerbaar en de B-modus is geschikt voor regenweer of 12 o’clock wheelies. De korte overbrenging en de kracht van de geniale driepitter blijven indrukwekkend en we durven dit zonder problemen de leukste krachtbron onder de 1000 cc noemen. En alsof dat niet volstond, wordt het geheel nog eens begeleid door een symfonie die de Wiener Philharmoniker reduceert tot een dorpsfanfare. Jawel, dit is een orgasme op wielen.

Een zeldzame situatie waarbij het voorwiel van de XSR de grond raakt.
Een zeldzame situatie waarbij het voorwiel van de XSR de grond raakt.

Volgens de Dikke Van Dale, de belangrijkste bron van informatie voor kluizenaars of mensen zonder internet, is cool ook een synoniem voor ‘aangenaam’. Zoals een dessertje na het eten, een zachte bries op het gezicht, of een zadel zo zacht als de vacht van een lammetje. Dat laatste vinden we spijtig genoeg niet terug op de XSR, want het zadel is redelijk hard en samen met de iets stijvere veren zorgt dat voor een minder soepele rit dan op de MT-09. Gelukkig zijn er amper trillingen en getuigt het motorblok van voldoende souplesse. Enkel de versnellingsbak is soms een beetje stroef, maar dat zie ik door de vingers en ik rij lekker schakellui verder. Enfin, voor zover dat gaat zonder constant verleid te worden om een wieltje in de lucht te steken.

De Afrekening

Jawel, de XSR is de coolheid zelve, ongeacht wiens definitie je gebruikt. Steek er nog een betere voortrein in, en je hebt de dynamische, mechanische en stilistische perfectie. Bovendien is het indrukwekkend hoe zo’n neo-retro motor beter rijdt dan zijn moderne tegenhanger.

 

XSR900_60thAnniversary-10

Elektronica

De XSR blijft een neo-retro, en wat het neo-aspect betreft kan deze Yam uitpakken met ABS, een uitschakelbare tweetraps tractiecontrole, drie verschillende rijmodi om het ride-by-wire gashendel te regelen en een wel erg cool dashboard – klik op de foto om in te zoomen.

 

 

XSR900_60thAnniversary-9Looks

Waar de XSR 700 nog niet helemaal kon overtuigen, is de XSR 900 the real deal. De afwerking is top, het lijnenspel zit strak en dit keer is de combinatie van oude stijl en moderne technologie perfect. Wat dacht je van een ronde tellerklok met digitaal scherm, een cool chrome achterlichtje met LED-binnenwerk, en ga zo maar verder.

 

 

statiqueRijwielgedeelte

De XSR neemt het merendeel over van zijn MT-broertje, maar de vering is iets stugger afgesteld. Daarbij komt dat de XSR ook 4 kilo zwaarder is, maar in ruil krijg je een aangenamere zithouding en een natuurlijker stuurkarakter.

 

 

CHECK HEM LIVE EN BOEK EEN TESTRIT BIJ EEN VAN ONZE PARTNERS!
– Klik hier voor Yamaha Vandermeeren, uw dealer in Heverlee bij Leuven.

 

Technische fiche

Yamaha XSR 900
Motor: 847cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde 3-in-lijn
Max. vermogen: 115 pk/10.000 o.p.m.
Max. koppel: 87,5 Nm/8.500 o.p.m.
Transmissie: zesbak, ketting
Frame: Alu diamantframe
Voorvering: 43 mm UPSD, veerweg 137 mm
Achtervering: monoshock, veerweg 130 mm
Voorrem: 298 mm schijven met 4zuigerremklauwen
Achterrem: 245 mm schijf met 2zuigerremklauw
Banden voor/achter: 120/70-17 / 180/55-17
Rijklaar gewicht: 195 kg
Zithoogte: 830 mm
Tankinhoud: 14 l.
Kleuren: Rock Slate (blauw), Garage Metal (Grijs), 60th Anniversary
Prijs België: € 10.190, € 10.490 (60th)
Prijs Nederland: € 10.699, € 10.999 (60th)

De XSR is de coolste funmachine in lààànge tijd.
MAXXFACTOR
82
RIJPLEZIER
78
GEBRUIKSGEMAK
82
PRIJSFACTOR
95
WHEELIEMACHINE
95
BOCHTMEISTER
69
Pluspunten
Coole looks
Coole wheelies
Cool alles
Minpunten
Feedback van de voorkant
Gasdosering in A-modus
Versnellingsbak tikje stroef
84
MaxxScore