MaxxTest: Honda Monkey op meeting Drag & Shine

De aap met de gouden…voorvork


In 2014 kwam Honda uit het niets met de MSX. Een uniek 125cc’tje dat voortborduurde op het succes van Honda’s klassieke Monkey’s en Dax’en, hetzij met een injectie, ABS en een modern design. De MSX was een wereldwijde hit en dat succes leidde eind vorig jaar tot de voorstelling van een gloednieuwe Monkey 125cc. Reden genoeg voor mij om een testrit aan te vragen bij Honda en op pad te trekken richting ‘Drag & Shine’, de jaarlijkse meeting van 4 Stroke Club Turnhout.

Tekst: Arno Jaspers
Foto’s: Jonas Roosens, Arno Jaspers

“De 2018 Monkey ziet er nog steeds schattig uit (zeker op foto), al groeide hij een flink stuk. Qua zithoogte komt hij overeen met de MSX.”

Bij het ophalen van het nieuwe aapje was het wel even schrikken. Wat ooit een klein schattig baby-aapje was, is nu een volwassen zilverrug. De 2018 Monkey ziet er nog steeds schattig uit (zeker op foto), al groeide hij een flink stuk. Qua zithoogte komt hij overeen met de MSX en ook de wielbasis is langer dan voorheen. Hoewel ik grote fan ben van het design, moet het gezegd dat de Thaise afwerking niet kan tippen aan de Japanse Monkeys van vroeger. De oldschool Hm vleugellogo’s op de tank maken gelukkig veel goed.

Pas als je naast een oude Monkey staat, merk je hoe groot de nieuwe is. Vooral de grotere 12″ wielen hebben uiteraard een stabiliteitsvoordeel bij hogere snelheden.
Oldschool logo’s, én LED-koplamp, én USD-voorvork (die wel wat strakker mocht), én digitale tellerpartij, én chroom, etc. De ingrediënten voor deze Monkey zitten goed, de afwerking moet nog een tikkeltje beter.

Tijdens de eerste kilometers komt het Thailand-gevoel wel bovendrijven. De koppeling is moeilijk te doseren, de versnellingsbak is eerder hakerig en de acceleraties zijn niet om over naar huis te schrijven. Maar kan me dat schelen? Eigenlijk niet, want de nieuwe Monkey heeft ook een aantal gigantische voordelen. Om te beginnen met de gigantische smile die hij op m’n gezicht tovert, en dan heb ik het nog niet over de blikken van andere weggebruikers.

De grootste hype mag dan wel voorbij zijn, er zijn nog altijd talloze aanhangers van Honda’s mini-viertaktjes.
Op meeting Drag&Shine ging het natuurlijk vooral om het dragracen met getunede racers.
Vriend van de redactie Dennis ‘Remdarm’ Vermoesen: De ene week rijdt hij op een superbike, de andere week op z’n mini viertakt…

“Met een gemeten verbruik van 1,7l/100km geraak je dus makkelijk meer dan 200km ver op één tank.”

Yep, op een originele Honda Monkey rijden biedt ook anno 2018 een gelukzalig gevoel. Ik draai zonder schrik om stil te vallen de snelweg op, heb geen extra sleutelmateriaal in m’n rugzak en twijfel geen seconde aan de betrouwbaarheid. OK, na 30km tegen een max van 120km/u in de slipstream en 105 als je gewoon rechtop rijdt, is de glimlach wel iets minder. Dat wordt opnieuw beter bij een tankstop, want met een gemeten verbruik van 1,7l/100km geraak je dus makkelijk meer dan 200km ver op één tank. Verder is het rijcomfort merkbaar beter dan op het redelijk harde zadel van een MSX. Vergelijk de nieuwe Monkey zeker ook niet met een Chinese variant, er is tenslotte een reden dat die dingen slechts de helft kosten. Het enige minpuntje qua betrouwbaarheid dat ik na een week testrijden kon ontdekken, was een losgetrild boutje aan de koplamp dat ik zelf opnieuw wat vaster heb gedraaid.

Het zwarte doosje onder de tank is trouwens geen airbox, maar gewoon een plastic cover voor elektronica-onderdelen.

Aangekomen op de meetingplek in Beerse, zie ik dat Honda dealer Tom Serneels ook enkele nieuwe Monkeys uitgestald heeft. De kersverse aapjes vallen op naast de andere meetingbikes en de reacties zijn eerder negatief. Niets beter dan een publiek van Honda puristen en 16-jarige fanboys om een nieuw product af te kraken, al was dat net hetzelfde toen ik in 2014 voor het eerst met een MSX kwam aanzetten. Vier jaar later is de MSX een verkoopsucces en nemen ze een groot deel van het meetingterrein in. Als ik een gokje mag wagen, is dat over een paar jaar niet anders voor de nieuwe Monkey.

De MSX is vier jaar na zijn presentatie ook algemeen geaccepteerd in de 4mini-scene. Dat zal voor de nieuwe Monkey niet anders zijn.

“Iedereen wie vroeger op een Monkey heeft gereden, zal sympathie voelen voor de nieuwe aap, maar het hoge prijskaartje gaat ongetwijfeld mensen afschrikken.”

Nee, het enige echte minpunt dat ik aan de Monkey kan ontdekken is zijn prijskaartje. De introductieprijs van 4.099 euro (BE) en 4.858 euro(NL) is ontzettend hoog en daarvoor krijg je wel een leuk retro-design en wat chroom, maar niet echt de premium meerwaarde die je voor zo’n prijskaartje mag verwachten. Honda probeert de Vespa-tactiek toe te passen, maar is daarbij vergeten dat hun product 1) minder gebruiksgemak biedt, 2) minder goed afgewerkt is 3) geen voorgeschiedenis heeft als 125cc. Iedereen wie vroeger op een Monkey heeft gereden, zal sympathie voelen voor de nieuwe aap, maar het hoge prijskaartje gaat ongetwijfeld mensen afschrikken.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.