MaxxTest: CFMOTO 675NK

Hoeft de CFMOTO 675 NK nog een introductie? Na onze test met de gekuipte SR-R, weten trouwe lezers al dat het zal gaan om een leuke, maar vooral erg betaalbare driecilinder van een merk dat haar waarde op de Belgische markt nog heel hard wil bewijzen. Intussen weten we wel dat CFMOTO boven de Chinese merken uitsteekt, maar volstaat dat om de strijd met de gevestigde waarden aan te gaan? Onze man trok naar Luxemburg voor een eerste testrit en trok zijn conclusies.

Tekst: Steven Boni, Foto’s: Jonathan Godin

Moeten we überhaupt nog gaan rijden met de 675NK? Da’s de vraag waarmee ik zit onderweg naar Luxemburg, want op papier lijkt het recept onklopbaar. Een middenklasse driecilinder voor 7000€ (BE), daarmee alleen al maak je de concurrentie het leven zuur. Wie absoluut een driecilinder wil, moet 1.800€ opleggen, voor een Triumph Trident – een motor die nota bene moest onderdoen voor de tweecilinders in onze vergelijkingstest vorig jaar. Schieten er nog over: Kawasaki Z650 (500€ verschil), Yamaha MT-07 (1.600€ verschil), Honda Hornet (1000€ verschil). Het prijsverschil met de Duke 790’s of Aprilia Tuono’s mag u zelf uitzoeken, ga best vooraf wel even zitten.

Onklopbaar prijskaartje en uitrusting

En die bedragen zijn dan nog erg lief voor de concurrentie als je ziet dat de NK standaard uitgerust is met een quickshifter, USB lader (A en C), of subtielere extra’s zoals standaard wielstriping, luchthappers aan de remklauwen, een echt lekker klinkende standaard uitlaat of een nummerplaathouder die niet meteen doet denken aan een taartschep. Tel uit uw winst.

Na de kennismaking met de andere journalisten, de CFMOTO crew en een korte technische voorstelling, is het tijd voor de rit en na een rondje om de motor te lopen, ben ik nog meer overtuigd van de 675. Het Italiaanse designhuis Modena40 heeft puik werk geleverd, met heel strakke looks en hier en daar wat frivole, racy details. De gespierde tank, een instant herkenbare koplamp en een wel heel hoekig spatbordje geven de NK een leuke smoel en ik twijfel er geen seconde aan dat deze motor simpelweg met een ander Japans of Europees logootje op de tank meteen z’n prijsvoordeel kwijt zou zijn. De J.Juan logo’s op de remklauwen en KYB vering beloven ook niets dan goeds, enkel het CST logootje op de banden kan me nog niet helemaal overtuigen ondanks lovende woorden van Arno die ermee reed op de SR-R.

Technische fiches vertalen zich niet altijd op asfalt…

Rest dus enkel nog de vraag of deze prijsvechter het ook kan waarmaken op het asfalt. Met een paar honderd kilometer aan kronkelend Luxemburgs asfalt op het menu mag het geen probleem zijn om dit uit te vinden en ik geef toe dat de NK me in de eerste kilometers aangenaam verrast. Het TFT dashboard licht mooi op en is heel intuïtief te bedienen met de degelijk afgewerkte stuurknoppen en met een druk op de startknop weerklinkt die o zo heerlijke triple sound. Daarmee alleen al staat de tweecilinder-concurrentie op het achterste been. Maar ook de gasrespons (nog met een klassiek kabeltje!) en het heel lineaire motorkarakter van de CFMOTO zitten goed, enkel wel opletten voor de knalharde begrenzer. 

Het is dus leuk spelen in Luxemburg terwijl we vlot door de versnellingsbak ploffen met de quickshifter (enkel voor het opschakelen), al gooit Pluvius wel roet in het eten. Na een fikse regenbui besluit voorrijder Nico om de route even in te korten richting de fotostop en dan moet het gezegd dat de CST S3N’s wel eens een steekje laten vallen. De opwarmtijd van deze banden is vermoedelijk iets langer dan bij het premium rubber dat we vandaag de dag gewoon zijn en in de regen doe je dus beter wat rustiger aan. Niet dat ik deze banden meteen zou vervangen bij aankoop, al is het wel iets om rekening mee te houden.

Chinese mieren

Het is dat soort gemierenneuk wat nodig is om de minpunten aan deze CF te ontdekken, want verder is het pakket oerdegelijk. Met m’n 1m84 vind ik het zadel op 810mm net een tikkeltje te kort en gekuipt waardoor m’n bewegingsvrijheid minimaal ingeperkt wordt, al is ook dat best te doen. Zodra het zonnetje erdoor komt is het gewoon optimaal spelen met de amper 189kg die deze naked op de weegschaal zet. Vanaf de 4 tot de 11 op de toerenteller wordt je getrakteerd op een prachtige symfonie en een heleboel sensaties die de driepitter voor je in petto heeft, gekoppeld aan een ontzettend scherp stuurkarakter. Dat telt voor mij persoonlijk toch nog steeds zwaarder door dan bijvoorbeeld het ietwat beperkte elektronicapakket (2 TC-modi, ABS niet uitschakelaar) of gimmicks op het dashboard zoals bandendrukmeters (die ik liever toch nog even met een goeie manometer check). CFMOTO heeft wel een opmerkelijk goeie smartphone connectiviteit, dus reken misschien wel nog even een degelijke smartphonehouder bij je budget om de NK helemaal af te maken. Tot slot noteer ik nog dat de benzinemeter niet altijd even accuraat was, maar daarmee is alles echt wel gezegd.

De Afrekening

De CFMOTO 675 NK heeft niet de afwerkingsgraad van de Kawasaki Z650 of Triumph Trident, niet de motorpower van de Honda Hornet, noch het imago van de Yamaha MT-07, KTM Duke of Aprilia Tuono 660. Wat heeft hij dan wel? Momenteel het meest complete pakket op de markt dat even goed of beter rijdt dan voorgenoemde concurrenten en dat voor een prijs die duizend(en) euro’s lager ligt. Dat het prijskaartje voor volgend jaar wel eens gevoelig zou kunnen stijgen, lijkt me vanzelfsprekend – maar tot die tijd kan je dus nog een van de grootste koopjes van de huidige motormarkt in huis halen. Het enige waar je echt nog rekening mee moet houden (naast misschien een set betere bandjes) is het CFMOTO dealernetwerk dat snel uitbreidt, al is het nog niet op het niveau van de bekendere merken.

Technische Specificaties

Motor

  • Type: 3-cilinder lijnmotor, 4-takt, vloeistofgekoeld, DOHC
  • Cilinderinhoud: 675 cc
  • Boring x Slag: 72 mm × 55,2 mm
  • Maximaal vermogen: 70 kW (96 pk) bij 11.000 tpm
  • Maximaal koppel: 70 Nm bij 8.250 tpm
  • Compressieverhouding: 11,5:1
  • Brandstofsysteem: Bosch EFI
  • Koppeling: Slipper assist koppeling, 6-versnellingsbak, nat, multi-plate
  • Maximale toeren: 12.300 tpm
  • Topsnelheid:
    220 km/u

Afmetingen & Gewicht

  • Afmetingen (L × B × H): 2020 × 849 × 1155 mm
  • Wielbasis: 1400 mm
  • Zithoogte: 810 mm (standaard), 795 mm (verlaagd), 830 mm (verhoogd)
  • Grondspeling: 140 mm
  • Gewicht rijklaar: 184 kg
  • Brandstoftankcapaciteit: 15 liter

Chassis & Vering

  • Frame: CrMo stalen buizenframe
  • Voorvering: 41 mm USD, volledig instelbaar, KYB
  • Achtervering: Monoshock, instelbare preload & rebound, KYB
  • Remmen:
    • Voor: Dubbele schijven van 300 mm, vierzuiger radiale klauw, J.Juan
    • Achter: Enkel schijf van 240 mm, enkelzuiger schuifklauw, J.Juan
  • ABS: Ja, inclusief bochten-ABS
  • Banden:
    • Voor: 120/70 R17 CST S3N
    • Achter: 180/55 R17 CST S3N

Elektronica & Display

  • Dashboard: 5″ TFT-scherm, gebogen, met lap-timer en connectiviteit
  • Connectiviteit: USB Type-A en Type-C poorten
  • Rijhulpsystemen:
    • Quickshifter (voor op- en terugschakelen)
    • Instelbare tractiecontrole (2 niveaus, uitschakelbaar)
    • Bandenspanningscontrolesysteem (TPMS)
    • Stuurdemper
    • Optionele T-BOX voor extra connectiviteit
    • CFMOTO RIDE app-integratie
MaxxTest: CFMOTO 675NK
MaxxFactor
85
Rijplezier
92
Gebruiksgemak
90
Prijsfactor
95
Wheeliemachine
75
Bochtmeister
84
Pluspunten
Vinnige stuurfiets
Heerlijke driecilindersound
Voor dat geld! Ongelofelijk.
Minpunten
Zithouding een tikkeltje krap
CST bandjes in de regen blijven een werkpuntje
Dealernetwerk en service wordt hard aan gewerkt, maar nog niet op topniveau
90