MaxxTest: BMW K1600 GT, GTL, B, Grand America

Meer is beter

Zes cilinders. Duizendzeshonderdnegenenveertig cc. Driehonderdvijftig kilo. Honderdtachtig Newtonmeter koppel en honderdzestig pk topvermogen. Hoewel ik lezers meestal afraad om zich blind te staren op technische fiches, kan ik dit keer zelf moeilijk wegkijken van deze megalomane cijfercollectie. En dan te bedenken dat dit eigenlijk een motor van elf jaar oud is…

Tekst: Arno Jaspers
Foto’s: Jorg Kuenstle, Markus Jahn

De K1600 is BMW’s vlaggenschip in het toersegment. Hoewel hij qua verkoop moet onderdoen voor de GS’en of RT, zijn die niet half zo imposant als deze luxe-zespitter. Zonder het te hebben over ‘beter’, kan je er niet omheen dat de K16 in al zijn uitvoeringen een indrukwekkende bak is die voor 2022 eindelijk de update krijgt die hij al lang verdiende. Dan denken we in de eerste plek aan BMW’s kleuren-TFT dashboard met geüpdate elektronica, maar ook de Euro5-homologatie van het motorblok met een (nog!) koppelrijker karakter. De meest aangename update op onze testmotoren was misschien nog wel de toevoeging van BMW’s shift assist quickshifter, waardoor de traditionele ‘KLAK’ richting eerste versnelling een pak soepeler verloopt.

Kleine update

Tel die extra features samen en je hebt een kleine bescheiden update, waarvoor BMW nooit een perslaunch zou lanceren als ze het niet konden combineren met de launch van hun 2-reeks Active Tourer (op vier wielen). Maar hey, hier staan we dan opnieuw in Malaga om deze oude vriend nog eens aan de tand te voelen. Bij m’n vorige werkgever reed ik twee jaar met een K1600GT als langeduurtester en het eerste contact is meteen vertrouwd. In stilstand blijft de GT een flink log gewicht en de toevoeging van een achteruitversnelling is met mijn korte beentjes best wel een meerwaarde. 

De meeste aandacht gaan vanzelfsprekend naar de breedbeeld kleuren-TV in het dashboard die alle info over je navigatie, rijmodi, radio- of mediaspeler, en de gebruikelijke tellerpartij heel overzichtelijk weergeeft. Door de menu’s gaan doe je als gebruikelijk op een BMW met het handige scrollwiel en verder zien we een uitgebreide, maar vertrouwde set stuurknoppen. Inclusief SOS-noodsysteem en centrale vergrendeling voor de bagage compartimenten. Een leuke extra voor 2022 is dat je bovenop het dashboard ook een extra vakje krijgt voor je smartphone, want die wil je tenslotte pairen met dat scherm én veilig opbergen.

Zescilinder symfonie

Het beste moment van elke ritje met de K1600 is de druk op de startknop waarna je getrakteerd wordt op één van de mooiste soundtracks in motorland. De zes-in-lijn klinkt al magistraal in vrijloop en een kleine draai aan het gashendel doet de symfonie tot leven komen. Sensationeel, tot op het punt dat je jaloers zou worden op de motard die achter jouw K16 aan rijdt. Aangezien we vandaag met een kudde K16’s van alle aard op pad gaan – K1600 GT, de luxueuze GTL met topcase, De laag aflopende K1600B en de in Amerikaanse stijl aangeklede bagger ‘Grand America – is er van jaloezie gelukkig geen sprake. In tegendeel, dit moet misschien wel de best klinkende presstrip ooit zijn.

Sommige journalisten vergelijken het geluid in hoge toeren met een halve Ferrari, en eigenlijk maak je daar beter McLaren van. Het motorblok werd immers ontwikkeld door BMW in samenwerking met Ricardo Engineering, een bedrijf dat niet onbekend is bij de Engelse F1-stal en supercarbouwer. Het is de compactste zescilinder ooit en het motorkarakter en de prestaties spreken ook 11 jaar na de introductie nog boekdelen. De acceleraties zijn op dragster-niveau en je zou regelmatig vergeten dat je met een toermotor op pad bent. Ok, het rijwielgedeelte met elektronisch regelbare vering en de Bridgestone T32 toerbanden houden je voetjes wel aan de grond. Maar het hoeft verder weinig betoog dat deze zespitter een attractie is die iedere elke ervaren rijder een keertje moet uittesten.

Comfort, de max

Het verschil in zithoudingen en uitrusting op de vier aparte K16-varianten spreekt voor zich en ik moet zeggen dat de ‘Standaard’ K1600GT nog steeds m’n voorkeur wegdraagt. Je hebt misschien geen ruggesteun voor mevrouw passagier, al is het duozadel ruim genoeg en hetzelfde geldt voor de bagageruimte in de giga-zijkoffers. De zithouding is ruim en neutraal, de kuipen en het elektrisch verstelbare windscherm houden alle regen of windwervelingen van je weg en de uitrusting is zo rijkelijk dat ik hier onmogelijk alles kan beginnen opsommen. Van een verwarmd zadel tegen de koude, tot de geniale ‘windhappers’ in de kuip voor warme dagen. Toeren op deze motor is van het comfortniveau waarbij enkel een R1250RT, Honda GoldWing of H-D Electra Glide in de buurt komen. Het voordeel van de BMW tegenover deze andere groottoeristen is dat hij een flink stuk sportiever voor de dag komt. Zowel qua motorprestaties rechtdoor, als op bochtige trajecten.

Het verbruik van 8l/100km op de rustige testrit ligt wel een flink stuk boven de WMTC-aangegeven 5,9l/100km en daarmee weet je ook dat K1600 rijden nooit een goedkope hobby wordt. Het verbruik van de 1649cc zescilinder die 160pk uitbraakt is net als de inschrijvingstaks niet min en daarbij komt een prijskaartje vanaf €27.080 voor de GT, €29.280 voor de GTL, € 27.130 voor de B en €30.775 voor de Grand America. Wij reden overigens met de speciale ‘Edition Midnight’ van de B en Grand America die onder meer beschikken over Custom ‘water printed’ kuipdelen. Hiervoor tel je dan €30.070 (B) en €33.715 (Grand America) neer.

De Afrekening

Anno 2022 spreken de verkoopcijfers van de bestselling R 1250 RT en R 1250 GS boekdelen. Het over the top karakter van de K1600 maakt van deze motoren een minder populair nicheproduct, bijna op het randje van een cultmotor. We mogen bovenal blij zijn dat BMW hem een flink stuk moderner maakte, en je moet geen helderziende zijn om te beseffen dat de minpunten van de K1600 in de toekomst enkel maar feller gaan doorwegen. Een schril contrast dus met BMW’s CE 04 waarover we onlangs nog schreven…al moet ik je ook niet vertellen welke van deze tweewielers m’n motorhart kan veroveren.

Boek een testrit bij een BMW-Dealer in uw buurt!

Voor de regio West-Vlaanderen kan u alvast terecht bij M&M Inghelbrecht in Oostende.

Voor de regio Antwerpen en Kempen kan u terecht bij Meeusen Motoren.