MaxxTest: BMW CE 04

Op maat van een CE O…

We schrijven 2012 wanneer ik m’n eerste stappen zet in de motorwereld. Toevallig ook het jaar waarin het C-Evolution concept werd voorgesteld. Met die elektrische scooter wilde BMW anticiperen op een hele eco-trend die de wereld zou veroveren. Tien jaar later zijn elektrische auto’s goed vertegenwoordigd in het straatbeeld en moet ik u niet meer uitleggen wat de klimaatcrisis is. Maar wat met de elektrische tweewielers?

Tekst: Arno Jaspers
Foto’s: Markus Jahn, Jorg Kuenstle, BMW Motorrad

Lang verhaal kort: de markt van e-motoren en e-scooters loopt serieus achter op alle andere mobiliteitsopties. Het aanbod is klein, de kwaliteit is soms bedenkelijk en dan spreken we nog niet over de gekende pijnpunten zoals het gewicht, de snelheid van het laden, de actieradius of de prijs. Toch zijn er ontegensprekelijke voordelen. Elke motorsporter of stadsbewoner kan je zeggen hoe belangrijk het aspect ‘stilte’ is anno 2022, en ook CO2-uitstoot is geen onbesproken punt. Uiteraard komt er veel uitstoot vrij bij de productie van elektrische motoren, maar Google even “Lage Emissie Zone” en je begrijpt wel waar ik naartoe wil.

Vergeet dus alle vooroordelen of polariserende Facebook-comments, en rij een stukje mee op de CE 04, onze testbak van vandaag. Als locatie koos BMW voor Barcelona en da’s niet toevallig. De stad tussen zee en bergen barst van de scooters en is ideaal om een gevarieerde route te rijden. Maar eerst loop ik nog een inspectierondje om de Beemer die meteen de aandacht trekt met z’n aparte design. De voorkant is nog redelijk ‘normaal’ te noemen als je de aparte oranje windschermpjes wegdenkt. We zien wel een superhoge velg met half afgedekte schijfrem, maar de vorm van de LED-verlichting en het stuur blijft binnen de norm voor maxiscooters. Het dashboard is al wat futuristischer en neemt net als de stuurknoppen stijlelementen over die we eerder zagen in het BMW gamma. 

Het ‘nieuwe normaal’

Vanaf dan is het gedaan met ‘normaal’, want het zadel, de wielbasis, middenbalk, opbergruimte en achterkant zijn op z’n lichtst gezegd vreemd. Vooral het feit dat dit ding bijna even lang is als een R18 Cruiser doet me vrezen voor de rijkwaliteiten. De ontwikkelaars leggen me uit dat ze deze keuze maakten om de motor en batterijen zo laag mogelijk te plaatsen (laag zwaartepunt = betere wendbaarheid) en designer Edgar Heinrich benadrukt meerdere keren dat een elektrisch voertuig nu eenmaal een andere anatomie en dus ook andere looks heeft dan wat we gewend zijn. Ok Ed, als jij het zegt…

Opstappen, remhendel en startknop tegelijk indrukken en dan: gas erop. Ofja, ellentrik. De CE-04 schiet als een pijl uit een boog weg en de lange wielbasis komt meteen van pas. Deze scooter is stabieler dan eender welke andere maxiscooter en ook de stoplichtsprints wint hij gegarandeerd. Road, Rain, Eco of optionele Dynamic mode: het scheelt allemaal een beetje in acceleratie of motorrem – en energierecuperatie – al vind ik de minst krachtige Eco-modus al ruim voldoende om ander verkeer te snel af te zijn. Of je vriendinnetje achterop te doen gillen. Op de achtergrond klinkt enkel een hoog gezoem dat afgewisseld wordt met geluiden van de remmen, vering of de rommel die in de opbergvakjes rondklotst. Het blijft een beetje vreemd, maar went ontzettend snel. Ik kan niet zeggen dat ik uitlaatgeluid mis, op voorwaarde dat we vergelijken met andere scooters en niet met de magistrale uitlaatnoot van pakweg een M 1000 RR of andere, goddelijk klinkende tweewielers. De lange wielbasis heeft trouwens nog een voordeel: dankzij de afwijkende geometrie is dit de meest comfortabel afgeveerde scooter waar ik ooit op reed. Geen slagen in je rug op hobbels en bobbels, gewoon een soepeltjes  vliegend tapijt.

Comfortabel en vinnig genoeg

Tussen auto’s laveren in de stad lukt overigens veel beter dan ik had verwacht, en hoewel ik voel dat de CE-04 niet licht of supervinnig is, zijn de rijkwaliteiten dik in orde. Ook wanneer we wat bochtige bergweggetjes voorgeschoteld krijgen, is het genieten. Enkel als ik écht hard in de remmen gaat, komen de extra kilo’s de pret bederven. Da’s een serieuze prestatie in vergelijking met de andere elektromotoren op de markt…  Na ongeveer 25 kilometer hebben we nog meer dan 80% batterij over en dat komt overeen met de actieradius van ongeveer 130km die BMW opgeeft. Is dat te weinig? Daar mag iedereen zelf over oordelen, al kan ik de keren dat ik op één dag meer dan 100km met m’n scooter reed wel op één hand tellen. Het is uiteraard sterk afhankelijk van je rijgedrag, maar het eeuwige gesakker over actieradius is hier volgens mij niet van toepassing.

ABC van opladen

Laadsnelheid, da’s uiteraard iets anders en ik zou elke koper dus ook de optionele 3-fase snellaadkabel aanbevelen. Die kan je gebruiken aan de meeste AC laadpalen, of ook aan een wallbox bij je thuis of op het werk. In één uur staat de batterij opnieuw op 80 procent – ideaal voor als je toch eens een onvoorziene verplaatsing moet maken. Het nadeel is uiteraard wel dat je een deel van je opslagruimte kwijt bent. Wie via de traagste mogelijke optie laadt (de bijgeleverde laadkabel in een normaal stopcontact) is eraan voor een volledige laadbeurt van meer dan 4u. Voor veelrijders geldt het ABC: Always Be Charging, en da’s uiteraard wennen als je korte tankstops gewoon bent. Maar zeker niet onoverkomelijk – of die conclusie trek ik toch wanneer ik m’n telefoon nog voor de middag al weer aan de lader hang. Nog één aandachtspuntje: de DC-snelladers die we o.a. kennen van naast de snelweg zijn niét compatibel.

Laadinfrastructuur? Leercurve…

Met een route van 65km op het programma is het niet nodig om bij te laden tijdens de lunchstop en  ik gok dat er in Barcelona niet veel restaurants zijn waar je zomaar even 40 scooters aan de lader kan hangen. Dat probleem zal zich in de lage landen nog wel niet voordoen, maar het is geen geheim dat ook de laadinfrastructuur nog in de kinderschoenen staat. Gelukkig trekken elektrische auto’s hier mee aan de kar, al heeft zo’n CE 04 dan weer geen baat bij DC laders. U begrijpt het intussen wel: wie elektrisch wil scooterrijden, heeft een leercurve voor de boeg en ik beken eerlijk dat ik (net als het merendeel van het motorjournaille) onvoldoende thuis ben in deze wereld van laadmogelijkheden. Het gebrek aan een universeel systeem van snelladers of uitwisselbare batterijen doet daar trouwens geen goed aan. Dit keer laten we het laden dus over aan de technische staff van BMW in het hotel, al ben ik er zeker van dat ik anders – na 2 uitgebreide stops voor koffie en lunch – met 90% batterijlading was aangekomen.

Conclusie

Zo vreemd en anders als de BMW CE 04 eruitziet, zo dicht benadert deze elektroscooter z’n benzineslurpende 300-400cc concurrentie. Voor wie zich niet laat afschrikken door het laden of de actieradius is dit een scooter als een andere die je vlotjes doorheen de file zal loodsen en je een hoop parkeergeld of pompcentjes kan besparen. Dat moet natuurlijk ook, want het prijskaartje is met €12.250 BE en €12.650 NL niet van de poes. Toch ben ik ervan overtuigd dat Ze Germans hier weer een mooie evolutie neerzetten op vlak zowel de prijs (-3K t.o.v. de C-Evolution) én laadsnelheid (dubbel zo snel als de C-Evolution). Sterker nog, ik durf bijna wedden dat BMW volgend jaar een flink marktaandeel gaat veroveren binnen de elektromotoren. Benzinepuristen overtuigen…da’s een ander verhaal en ik verheug me al op de social media comments. Al geloof ik graag dat er ook een compleet ander publiek is dat maar wat graag een elektrische tweewieler zonder trappers wil rijden. Early adopters kunnen nu al terecht bij de BMW-dealer, ikzelf kijk oprecht uit naar de CE 125, CE 250 en CE 07.

Testrit boeken bij een BMW-Dealer bij u in de buurt?
Voor de regio West-Vlaanderen kan u alvast terecht bij M&M Inghelbrecht in Oostende.

Voor de regio Antwerpen en Kempen kan u terecht bij Meeusen Motoren.