Wie het vandaag de dag wil hebben over mobiliteit, kan niet rond elektriciteit heen. Quasi iedere motorfabrikant voert onderzoek naar deze alternatieve krachtbron om verbrandingsmotoren te vervangen en in tussentijd worden consumenten om het hoofd geslagen met verhalen over de groene mobiliteit van de toekomst. Maar wat met het nu?
In 2021 zagen we een exponentiële groei van het aantal merken dat elektrische motorfietsen aanbiedt. Als we sectororganisatie Febiac mogen geloven, steeg dit van 35 merken in 2020 naar 53 merken in 2021. Kijken we naar het aantal ingeschreven motorfietsen, dan is het plaatje helaas minder rooskleurig. Waar er in 2020 nog 387 elektrische scooters en motorfietsen werden ingeschreven, daalde dat cijfer naar 333 in 2021, oftewel 54 stuks minder, goed voor een daling van 14%.
Grootste merken stellen teleur
Minstens even opvallend is dat die trend net veroorzaakt wordt door de grootste elektrische merken. Super Soco is koploper met 70 ingeschreven tweewielers in 2021, maar dat is een daling van 30,6% t.o.v. 2020. Ook Zero Motorcycles ( -23%) boert achteruit en NIU doet het nog slechter met -33%. Wat betreft die laatste is dit een extra domper bovenop het slechte nieuws dat ook de 50cc equivalent deelscooters van Poppy uit circulatie genomen werden omwille van het brandgevaar van de batterijen.
Nemen we de cijfers van de gehele markt erbij, dan blijkt dat elektrische scooters en motorfietsen amper 1,31% uitmaken van de motormarkt, waarbij het merendeel van deze voertuigen zich in de 125cc equivalent categorie bevinden. Een flink contrast met de boomende markt van de speedpedelecs, elektrische fietsen of zelfs volledig elektrische auto’s die het zeker op de leasemarkt enorm goed doen.