Vooruitblik EWC: Le Mans 24H Moto vanuit Belgisch perspectief

Het WK Endurance gaat komend weekend opnieuw van start. En hoewel Endurance misschien niet de meest toegankelijke vorm van motorsport is, blijft het interessant om te zien hoeveel Belgen (en ook Nederlanders!) er aan de slag zijn in dit wereldkampioenschap. Sterker nog, op 7 en 8 juni krijgen we een manche op eigen bodem met de 8 uren van Spa-Francorchamps. Laat je niet wijsmaken dat dit een uitdoofklasse is voor rijders die ooit in ‘betere’ sprintkampioenschappen raceten, want dit is een discipline zoals geen ander. Een woordje uitleg.

Het principe is eenvoudig: een team van meerdere rijders krijgt een motorfiets die ze 24 uur lang heel moeten houden en als eerste over de meet krijgen. Uiteraard moet er dus afgewisseld worden, en dan kom je al meteen bij het tactische spelletje. Want naast een snelle betrouwbare motorfiets en dito piloten, heb je een strategie nodig. Hoeveel ronden kan je rijden met een tank? Hoe lang kom je toe met een set banden? Wat zegt het weer- regenbanden of slicks? Je begrijpt het intussen wel: endurance racen is een teamsport waarbij alle puzzelstukjes op hun plek moeten vallen als je wil winnen. Oh ja, en dan zijn er onderling nog verschillende klassementen zijn voor EWC of Stockteams waarbij die laatsten met een piloot extra mogen rijden. Ingewikkeld? Toch wel een beetje…maar dat zijn de beste puzzels altijd.

BMW Motorrad EWC: Belgische ploeg onder leiding van Werner Daemen

En er zijn weinig mensen die dat beter weten dan onze eigenste Werner Daemen. De vroegere racekampioen gooit al enkele jaren hoge ogen als hoofd van het BMW Motorrad EWC fabrieksteam en ook dit jaar zal hij samen met vering-guru en technische specialist Steven Casaer z’n uiterste best doen om BMW aan een fel verhoopte titel te helpen. Het team mocht in Spa al één keer op het hoogste schavotje kruipen, vorig jaar eindigden ze met amper één punt verschil op de derde plek in het eindklassement. Het doel van het team voor dit jaar is dus glashelder: winnen! En daarvoor doen ze naast nieuwe piloot Sylvain Guintoli (ex-SERT) en vaste rijders Markus Reiterberger en Ilya Mykhalchik ook beroep op mecanicien Niels Hattas (zelf ook nog Spa6Hours winnaar met Trax Racing Team), bandenman Luc Jonckers (niet meer weg te denken uit de Belgische racepaddocks) en last but not least: Indy Daemen (zoon van) met een ploegje van 4 man om de timing te controleren.

KM99: Mario Kupper is in it to win it

Nèt een trapje onder het fabrieksteam van BMW vinden we het Belgische KM99 Team onder leiding van Mario Kupper en Gaetan Schyns. Die eerste is al jaar en dag kind aan huis in de EWC paddock en na een lange stint bij Viltaïs werd het tijd voor een eigen team. Vorig jaar moesten er nog wat puntjes op de i’s gezet worden, maar dit jaar heeft KM99 al laten zien dat ze snelheid in huis hebben. De Belgische rijder Bastien Mackels moest helaas plaats ruimen voor WK-toppers Randy de Puniet, Florian Marino en ex-BMW rijder Jeremy Guarnoni, en we mogen dus wel zeggen dat de verwachtingen voor KM99 torenhoog liggen.

Belgische piloten aan de top

Met het BK in Croix vers achter de rug, mogen verschillende Belgische toppers zich klaarstomen voor de 24u-race. Bram Lambrechts vond een zitje bij JMARacing34 terwijl IDM Supersporter Luca de Vleesschauwer (openingsfoto) klaar is om indruk te maken bij het Pitlane Endurance84 team. Ook Loris Cresson is opnieuw van de partij voor BMRT-Maxxess. Een officiële lijst met de teams en piloten moet nog verschijnen op de EWC Website, dus dit lijstje wordt de komende dagen mogelijks nog aangevuld.


Onze mensen terplekke…

Het spreekt voor zich dat we bij MaxxMoto een vinger aan de pols proberen te houden in de paddock en dus staan we in goed contact met enkele mensen terplekke. Een speciale vermelding is er echter ook voor twee personen die niet de meest vanzelfsprekende jobs uitvoeren.
Stefan Meijer is al sedert jaar en dag het gezicht van BRS Suspension, al is hij in het EWC beter bekend als het gezicht van Bridgestone.

Het Japanse bandenmerk werkt keihard aan haar productontwikkeling in deze slopende raceklasse en Stef is de bandenspecialist die al meerdere malen Bridgestone-teams naar het podium kon loodsen. Een heel aparte job waarvoor de Jappen beroep doen op de sympathiekste sleutelaar van heel Maastricht en verre omstreken. Officieel dus een Nederlander…niemand is perfect 😉

Last but not least: Vertaler voor Michael Dunlop

Tot slot is ook Steven Dieussaert aanwezig in Le Mans. De vroegere technische man bij het Bike Parts raceteam (en huidige uitbater bij Harley-Davidson Gent) vond aansluiting bij het TRT27 team waar hij niemand minder dan IOMTT legende Michael Dunlop onder zijn hoede krijgt. Het Franse team dat dit jaar overschakelde naar Honda Fireblade’s in samenspraak met sponsor AZ Moto komt uit met vier Engelssprekende piloten (Ben Luxton, Tom Ward en Tom Oliver naast voorgenoemde Dunlop) en daarbij houdt Steven de communicatielijnen tussen de vier piloten en het Franse team open. Lees: hij speelt o.a. ‘vertaler’ voor Michael Dunlop wiens Noord-Iers dialect niet altijd erg verstaanbaar is. Good luck lad!