Yamaha en Toyota slaan de handen in elkaar en werken samen aan de bouw van een 5.0-liter V8 waterstofmotor.
Yamaha zegt: “We werken hard naar een carbon-neutrale wereld in 2050 maar aangezien de term “motor” in onze bedrijfsnaam zit kunnen we niet anders dan een grote passie dragen voor de interne verbrandingsmotor. 5 grote Japanse merken zaten vorig jaar al rond de tafel om de mogelijkheden van verbrandingsmotoren in de toekomst veilig te stellen.”
De motor is gebaseerd op de krachtpatser die is terug te vinden in de Lexus RC F en geeft in deze opstelling 450pk en 540 Nm.
Takeshi Yamada die instaat voor de ontwikkeling van de waterstofmotor geeft ook aan dat de waterstofmotor niet enkel een slap afkooksel van een benzinemotor dient te zijn die puur en alleen voor ecologische redenen de verbrandingsmotor vervangt. Hij is overtuigd van de extra voordelen van deze brandstof zoals een erg soepele motorloop en mogelijks hoge prestaties. Ook het auditieve element van een verbandingsmotor wordt niet onderschat. Het acht-naar-één uitlaatsysteem produceert blijkbaar een mooie brom.
Yamada sluit af met de bemoedigende woorden dat ze “Op de goede weg zijn het volledige potentieel van de waterstofmotor te ontdekken. “
To be continued.