Wat u nog niet zag van de EICMA

Griekse Godinnen stelen de EICMA-Show

Rondlopend op de EICMA-beurs, haasten we ons van de ene presentatie naar de volgende. De grote fabrikanten hebben veel nieuws, al ontdekken we op de kleinere standen, ook interessante scoops en coole “shed-builts”. Het is opvallend dat op deze Italiaanse hoogmis van de gemotoriseerde tweewieler vooral Griekse custom-bouwers onze aandacht weten te trekken.

Tekst & Foto’s: Leo De Rijcke, fabrikanten

“DCR-017” of “DNA Cafe Racer 2017”

Het eerste project is ontsproten aan het brein van vader Dino Nikolaidis en zijn zoon Marios, oftewel de familie achter de DNA luchtfilters. Beiden zijn al jaren fanatieke motorrijders. Na het zien van al dat caféracer-geweld op de EICMA vorig jaar, beslisten ze om in 2017 terug te keren met een eigen creatie.

Het moet er gelikt uitzien, ieder detail telt. 

Een massief uitziende DNA luchtfilter moest uiteraard als centrale blikvanger dienen. Hij zou door de bovenzijde van de benzinetank steken, net zoals bij de Amerikaanse muscle-cars uit de jaren ’70 en ’80. De rest van de motor werd er als het ware rond gebouwd. Ze opteerden voor de MK3 Stage 3 Air Box die ze enkele jaren geleden ontwikkelden voor de KTM 990 Superduke. Deze kit vervangt de complete luchtfilterkast en past op elk LC8 990 blok. Maar de Nikolaidis’ wilden meer, dus zochten en vonden ze een KTM RC8R Superbike met 1190cc als donor.

Omdat de R&D afdeling over de nodige knowhow én de juiste tools beschikte, werden alle onderdelen in huis gefreesd. Vader Dino ontfermde zich over het ontwerp van de voorzijde (benzinetank, oliekoeler en tellerpartij) en Marios deed de achterzijde (het zitje met bijhorende onderzijde en het subframe). In totaal spendeerden ze meer dan 500 uren aan de CNC. Alles werd gemaakt uit massieve blokken van een speciale spanningsvrije aluminium legering afkomstig uit de luchtvaartindustrie. Om een voorbeeld te geven: de benzinetank startte zijn leven als een blok van 146 kg om uiteindelijk slechts 3,6 kg in de schaal te werpen!

De gefreesde componenten kregen enkel een anodisatielaag om ze te beschermen tegen oxidatie. Ze behielden hun geribbelde, ruwe uitzicht. Het heeft een beetje weg van een vingerafdruk, maar het ziet er vooral verdomd cool uit.

Een waar kunstwerk is de tankdop. Die heeft bovenaan de gegraveerde D van hun logo en kan enkel geopend worden met een bijhorende, passende sleutel uit kunststof. Daarnaast bevat die sleutel een chip waardoor je via NFC-connectie de motor kan starten!!

 

Opgepast, geheugenverlies!

Het titanium uitlaatsysteem is Akrapoviç-maatwerk, het combineert hun Evo4 collector met een MotoGP uitlaatdemper. Een race-kit uit de KTM Power Parts catalogus en eigen mapping bracht het vermogen tot een niet mis te verstane 186 achterwielpk’s. Als je weet dat dit ding slechts 162 rijklare kilo’s neerpoot en je met je hoofd boven de massieve luchtinlaat hangt, dan kan rijden met de DCR-017 niet anders dan een spectaculaire, adembenemende ervaring zijn. De MK3 filter zit volgens vader Dino zo dicht bij het lichaam, dat je iedere pulsatie niet alleen hoort maar vooral ook voelt. Indrukwekkend! Zo imponerend dat je alles gewoon vergeet…vandaar zijn sprekende bijnaam “The Brain Eraser”

 

The C-racer By HLD

Op de kleine, gezellige stand van het Griekse C-racer ontdekken we een tweede Grieks project. De basis is een Yamaha XJR400 uit 1993. Hier geen adervernauwende prestaties of technologisch hoogstaande creaties. De caferacer ziet er gewoon cool uit. Het spuitwerk, het zitje met bijhorend lederen zadel, het kopkuipje en de weldoordachte kleurcombinatie zijn uiterst verzorgd uitgevoerd. Pittig detail is het gewone buisstuur dat achter het kleine windscherm heel laag onder de bovenste kroonplaat werd gemonteerd. Hierdoor elimineren ze het typische, negatieve clip-ons-effect van verminderde handelbaarheid bij lage snelheden. Een bewijs dat het er niet alleen goed moet uitzien, maar ook makkelijk moet rijden!

De afwerking is werkelijk van heel hoog niveau. Je merkt dat deze kerels niet aan hun proefstuk toe zijn. Bij navraag blijkt dat de firma C-racer al meer dan 20 jaren ervaring heeft in het ontwerpen en fabriceren van motoronderdelen voor hoofdzakelijk caferacers, scramblers en aanverwanten. Ze beschikken over een uitgebreid assortiment. Naast de strakke XJR hebben ze ook een kit ontwikkeld voor de Suzuki SV650, die exclusief door Parts Europe wordt verdeeld.

Het zevenkoppige team omschrijft zichzelf als een kleine, loyale en hechte bende…”We work hard, but play even harder”

 

Yamaha XSR700 “The Slider” By Jigsaw Customs

Een derde opvallende schone vinden we op de officiële Yamaha-stand. Dit is het Yard Built project van Petros Chatzirodelis, de mecanicien achter Jigsaw Customs. Hij bouwde de dirt-tracker in opdracht van de Griekse importeur Yamaha Motodynamics Greece. The Slider stal reeds de show op Wheels & Waves in Frankrijk.

Petros groeide op tussen motoren. Zijn vader had een motorzaak gespecialiseerd in het prepareren van dragracers. Later nam hij het bedrijfje over en zette zo de traditie van het customizen verder.

Hij liet zich inspireren door de TZ750 die in 1975 furore maakte in de Amerikaanse Flattrack-scène. De XSR donor-motor werd volledig ontmanteld, de vering verlaagd en aangepaste 19” wielen van een Super Ténéré werden gemonteerd. Ook hier weer een hoge afwerkingsgraad met veel oog voor detail. Het monocoque-geheel van tank en zitje is een prachtige compositie uit glasvezel en polyester. Zelfs zonder frame en motor zou dit kunstwerk niet misstaan in de woonkamer van menig petrolhead, mezelf incluis!

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.