Aprilia RSV4 RF: Winglets voor het gewone volk

Het Aprilia Factory Works programma biedt misschien wel de coolste motoren aan die je je als normale sterveling kan kopen. Of toch tenminste als je over een dikke portefeuille beschikt. Hoewel de Italianen recent concurrentie kregen van motoren als de BMW HP4 Race en de Ducati Superleggera, blijft de 250 pk sterke RSV4 FW-GP een pareltje.

Voor 2018 vernieuwt Aprilia het racegamma lichtjes, o.a. met een nieuwe Superstock versie van de RSV4 RF. Deze handgebouwde motor braakt 215 pk uit, is meteen klaar om te racen in de verschillende Superstock kampioenschappen en biedt voor het eerst ook winglets aan voor niet-MotoGP-racers.

Aprilia is de eerste fabrikant om al het aërodynamische testwerk uit de MotoGP te laten doorsijpelen naar een productiefiets, en dat is op zich best cool. Maar er is meer, want de RSV4 in Superstock trim krijgt o.a. nieuwe zuigers, andere cilinderkoppen, en een volledige race-uitlaat. Die zijn samen goed voor 215 pk, al werd er verder nog gedacht aan gewichtsbesparing. Een lithium-ion batterij, andere benzinetank en een hoop carbon zorgen ervoor dat deze motor een drooggewicht heeft van net geen 170 kilo. Vorig jaar bedroeg het prijskaartje voor een volledig afgewerkte Superstock RSV4 net geen 25.000 euro in Italië, en we vermoeden dat daar dit jaar nog wel wat zal bijkomen. Veel geld, maar wel rechtvaardig in vergelijking met de concurrentie op dit niveau.

 

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.