Wat is het nut van Ducati’s carbon wheel cover?

Ducati Corse is bezig met het testen van een ‘vol achterwiel’ of liever, carbon covers voor het achterwiel. Michele Pirro testte het eerder al in de MotoGP en afgelopen weekend zagen we het ook in het WSBK terug op de Italiaanse superbikes.

We moeten er wel meteen bijzeggen dat de wheel covers nog niet in een race gebruikt werden en dat de GP-racers er slechts 1 test mee afgewerkt hebben. Het is dan ook vreemd om ze nu opnieuw te zien opduiken in het WSBK, al staat het vast dat Ducati een erg progressieve rol speelt op het vlak van aërodynamica. Denk nog maar eens terug aan de winglets, of recenter nog de ‘Hammerhead’-kuip die we volgens goede bronnen binnenkort in de GP’s zullen zien.

Maar wat zijn nu de voor-/nadelen van zo’n vol wiel?

Als we even kijken naar het wielrennen, dan zien we dat een vol achterwiel vaak gebruikt wordt bij het tijdrijden, triathlon en pistewielrennen. Het volle achterwiel biedt een betere aërodynamica bij rechtlijnige bewegingen en dus moet er dan minder vermogen geleverd worden om het wiel draaiende te houden.

Verder is er ook sprake van het vliegwiel-effect, al hangt dit natuurlijk direct samen met het totale gewicht van het wiel t.o.v. een spaakwiel. Op een Ducati Superbike zal dit effect op rechte stukken van minder belang zijn, al zal dit beter voelbaar zijn voor het stuurkarakter van de motorfiets. En dan hebben we het nog niet over de aërodynamische effecten bij felle zijwind. Meteen twee redenen waarom we enkel achteraan wheel covers zien, en niet in het voorwiel.

Of we de wheel covers binnenkort effectief in de races zullen terugzien is nog maar de vraag, net zozeer als in hoeverre Ducati al deze aëro-snufjes zal toepassen op de mogelijke opvolger voor de 1299 Panigale. To be continued.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.