Saroléa en ML6 ontwikkelen intelligente elektrische aandrijflijn

Saroléa zit al langer op de elektrische piste. Een tijdje geleden presenteerden we hier nog de MANX7, het nieuwste elektrische model van het vintage motormerk. Het retro uiterlijk is wat misleidend want de motor zit bomvol hightech snufjes. En daar voegen ze nu nog een opvallend extraatje aan toe. Saroléa heeft namelijk de handen in mekaar geslagen met het Gentse ML6. Het resultaat: een grotere autonomie en langere levensduur voor de batterij en de elektrische motor dankzij artificiële intelligentie.

Nog nooit van gehoord? Geen erg, wij eigenlijk ook niet. ML6 zit namelijk in de sector van de machine learning en artificiële intelligentie. Ze ontwikkelden de Waizu software die gericht is op een verregaande optimalisering in de procesindustrie. Opmerkelijk is wel dat deze software nu ook geïntegreerd zal worden in de MANX7 van Saroléa. Daarmee willen ze elk greintje vermogen zo optimaal mogelijk uit de motor te halen. Het is de eerste keer dat dit toegepast zal worden in een gemotoriseerd voertuig. Een primeur dus, én volledig Belgisch! Saroléa wil ook nog een stap verder gaan en deze technologie in de toekomst via een platform aanbieden aan andere constructeurs.

vlnr: Torsten Robbens, Nicolas Deruytter, Bjorn Robbens

Waizu is een ‘predictief controleplatvorm’ dat bedrijven toelaat om tal van processen te optimaliseren. ML6 combineert hierbij de jarenlange ervaring in machine learning voor predictief onderhoud met baanbrekend onderzoek op gebied van reinforcement learning en Google’s nieuwste technologische ontwikkelingen op vlak van hardware en cloud.

Saroléa en ML6 slaan de handen in elkaar om hun ervaring in respectievelijk elektrische aandrijflijnen en AI-gestuurde procescontrole te combineren en deze toe te passen op de elektrische aandrijflijn van de MANX7, het nieuwste model van Saroléa. Ze maken daarbij gebruik van Google’s Edge TPU, een processor specifiek ontwikkeld voor artificiële intelligentie die wordt geïnstalleerd op de motor zelf.

“Tot op de dag van vandaag is AI mogelijk door eerst alle data van het systeem via het internet te versturen naar de cloud, vervolgens op basis hiervan de modellen te initialiseren (‘laten leren’) en de getrainde modellen terug te sturen naar de machine. Dankzij de Edge TPU kan de AI (‘getrainde modellen’) direct ingrijpen op een veel efficiëntere manier. Daarnaast is het mogelijk om per individueel systeem bij te leren”, vertelt Nicolas Deruytter zaakvoerder van ML6, dat een zeer nauwe samenwerking met Google Cloud onderhoudt.

Reinforcement learning

“De voorbije vier jaar hebben we miljoenen lijnen aan data verzameld en op basis hiervan een basisconfiguratie uitgewerkt”, vertelt Bjorn Robbens, CEO van Saroléa. “Door de continue datafeed wordt het model ook constant verder geoptimaliseerd. Bovendien zijn via de IoT-chip alle motorfietsen met elkaar geconnecteerd waardoor ze als het ware van elkaar leren. Hoe meer motorfietsen en hoe meer data, hoe sterker de optimalisatie. Aan de hand van reinforcement learning weet iedere motor exact welke instellingen optimaal zijn in welke situatie, wat leidt tot betere prestaties en een verhoogde autonomie.”

Efficiëntie en levensduur

Er zijn talloos veel parameters in het voertuig die in kaart kunnen worden gebracht en geoptimaliseerd, iets wat onmogelijk manueel kan gebeuren. Bovendien variëren deze data naargelang de situatie en locatie. Hoe wordt het vermogen aangestuurd, welke temperaturen ontwikkelen zich in het voertuig? Hoe wordt de batterij beheerd? De chip capteert, interpreteert en de software bepaalt vervolgens wat de beste instellingen zijn. Zo willen Saroléa en ML6 volop inzetten op verhoogde autonomie, predictief onderhoud en verbeterde batterijprestaties.

“Enerzijds kunnen we zo de efficiëntie van het voertuig verhogen, wat rechtstreeks resulteert in een grotere autonomie. Anderzijds verlengen we ook de levensduur van de batterij. De manier waarop deze wordt belast, bepaalt mee de levensduur van de batterij. Als we kunnen groeien naar een model waar in de batterij in ideale omstandigheden opgeladen en belast wordt, kunnen we de autonomie met 20% tot 40% verhogen en zal de batterij jarenlang meegaan”, vertelt Bjorn Robbens.

Platform

Het potentieel van deze technologische toepassing is enorm en reikt verder dan de motorwereld. Saroléa plant dan ook om deze technologie in de nabije toekomst te vermarkten en via een platform ter beschikking te stellen van de volledige automotive wereld. “Bussen, vrachtwagens, fietsen, AGV’s (Automated Guided Vehicles) … We zien dit heel breed en willen de technologie en kennis die we hebben opgebouwd met ML6 als partner packagen en als off-the-shelf oplossing aanbieden aan OEM-spelers”, aldus Bjorn Robbens.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.