Racegeschiedenis verteld in meer dan 500 Dainese pakken

Eind volgende maand opent het DAR (Dainese ARchivio), het Dainese museum, zijn deuren. Bijna 50 jaar sportgeschiedenis gebundeld onder 1 dak in de Italiaanse thuisbasis van Dainese, Vicenza. Lino Dainese, oprichter van het bedrijf, noemt het DAR zelf geen museum, maar het evoluerende archief van een bedrijf dat naar de toekomst kijkt. In het museum krijg je dus niet alleen een terugblik op de geschiedenis van Dainese, maar ook een glimp van de technologie en ontwikkelingen voor de toekomst die voor Dainese zo belangrijk zijn. 

Dainsese bestaat dit jaar 46 jaar, genoeg geschiedenis geschreven dus om er een museum aan te wijden. Het 900m² grote Dainese ARchivio stelt zo maar even 500 pakken ten toon (van de ruim 1200 die ze in hun archieven hebben liggen), verdeeld over 20 thema’s. Die pakken vertellen elk hun eigen geschiedenis, versleten en vaak nog met de sporen van een crash. Ze zijn ook niet van de minsten: Valentino Rossi, Giacomo Agostini, Barry Sheene, Marco Simoncelli, Kenny Roberts, Nicky Hayden, Max Biaggi, Carl Fogarty, Kevin Schwantz, Eddie Lawson, Freddie Spencer, Guy Martin en meer.

Het archief vertelt het verhaal van Dainese, hoe het begon en waarom. Daarnaast krijg je als bezoeker ook andere belangrijke elementen uit de Dainese-geschiedenis te zien zoals het AGV-helmmerk, dat Dainese in 2007 kocht, de Isle of Man TT, de Dakar-rally. Uiteraard wordt er ook stilgestaan bij de innovaties die het Italiaanse merk creëerde, zoals rugbeschermers die al in 1979 ontwikkeld en gepatenteerd werden, kneesliders die dankzij de rijstijl van Kenny Roberts enorm populair werden in de vroege jaren 80, en, uiteraard, de D-air-bag.

De racepakken in het museum zijn het beste bewijs van de kwaliteit van Dainese. Tijdens de persconferentie over het museum bracht ook Rossi hulde: “Ik houd niet van crashen maar gelukkig heeft Dainese veel van mijn botten en veel huid bewaard. Toen ik als kind naar races keek, droegen de beste renners Dainese dus toen ik zelf wilde gaan racen was dat het pak dat ik ook wilde. Ondertussen zijn we 20 jaar verder en hebben we nog steeds een geweldige samenwerking. ” Verder liet hij weten: “Vele jaren geleden waren deze pakken erg vooruitstrevend. Ze waren misschien 10 jaar vooruit. Dat vond ik geweldig. Ik wist dat ik veilig zou zijn. Dainese werkte al een paar jaar aan de airbag, maar ik was sceptisch. Lucht pompen in een aangepast pak was toen heel vreemd voor mij, maar nu is het zo belangrijk.”

Vanaf 27 juli kan je al dat moois zelf gaan bewonderen in het Dainese ARchivio, recht tegenover het hoofdkantoor van Dainese in Vicenza in het Noorden van Italië.

 

 

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.