Onze man in het BK SuperTwins

Na een winterslaap komt MaxxMoto’s huispiloot weer uit z’n hol gekropen. Vorig jaar domineerde hij de enorm populaire CB500 Trophy en dit jaar klimt hij een trapje hoger: SuperTwins. Alsof dat niet volstaat, mag hij plaatsnemen op een heel speciale machine. Dit weekend treedt onze man alweer aan in Hengelo, maar wij blikken nog even terug op de eerste manche…

Na het succesvolle avontuur in de CB500 Trophy vorig jaar, was het tijd voor iets nieuws. MGB Moto uit Oostnieuwkerke boodt me een unieke kans aan, om met hun Ducati de strijd aan te gaan in de SuperTwin klasse. Zij hebben al jaren ervaring binnen de wegrace wereld & zijn tovenaars op gebied van 2-cilinder machinerij. SuperTwin, vraagt u? Één van de grootste reeksen binnen het Belgisch Kampioenschap, die enkel maar zal groeien met de komst van bijvoorbeeld de Aprilia RS660 en Yamaha R7. Vorig jaar werd duidelijk gemaakt hoe speels en vooral potent de Aprilia’s waren, dit in de handen van Sander Claessen & Denny Lannoo, twee toppers van formaat. Dit jaar werd het deelnemersveld nogmaals met topnamen uitgebreid, dankzij Joshua Broes die twee kleppers binnentrok in de klasse, Sasha De Vits & Bram Lambrechts (ex-Red Bull Rookies Cup & EWC-piloot respectievelijk). 

Wat ik in godsnaam denk te kunnen bereiken tussen al die namen? Leren, leren & mij amuseren. Om van in het begin te kunnen meestrijden voor de titel zou een grote illusie zijn, laat ons vooral met de voetjes op de grond blijven. Is dit uiteindelijk het doel? Vaneigens, meedoen voor de laatste plaats is ook maar een idioot gegeven. 

Een enkelblessure trok een dikke streep door de plannen om een voorjaarstraining met de motor te doen. Sneeuw in Croix-en-Ternois tijdens de enige geplande trainingsdag hielp ook niet bepaald. Bon, zagen en klagen kunnen we het hele jaar nog doen over het slechte, Belgische weer. Kort samengevat, het begin kon beter. Plots nadert de datum die me al de hele winter motiveerde, 16-17/04/2022. Het eerste raceweekend. 

Op vrijdagmiddag kunnen we nog enige trainingssessies meepikken. Na een paar aanpassingen door te voeren qua zitpositie begint het vertrouwen te komen. De rondetijden duiken onder de 1 minuut op Croix en dat schept vertrouwen. De laatste sessie begint de quickshifter dom te doen, old school rijden geblazen dus. 

Quali 1 

Koude nacht, maar gewekt door een stralend zonnetje. De paddock ontwaakt en overal klinkt het geluid van ronkende motoren. De baan ligt er goed bij en het vertrouwen is er. De concurrentie is alvast ook wakker, want direct wordt er stevig doorgereden. Ik merk dat we bij het opkomen van het rechte eind gigantisch veel tijd verliezen, de motor trekt heel gestaag op gang. Snelste persoonlijke chrono; 59.2seconden. Voorlopige startpositie P9. 

Quali 2 

We beslissen de vertanding flink wat korter te zetten, van een 43 naar 46, wat een stap in de juiste richting blijkt te zijn. De chrono laat dit nog niet direct zien, maar toch weten we dat we op het juiste spoor zitten. De rondetijden zijn constanter en de beste tijd wordt met een luttele tiende aangescherpt. Uiteindelijke startpositie P13. Fuck. Tot en met positie 10 liggen de rondetijden bijzonder dicht bij elkaar, dit lijkt dus het hoogst haalbare resultaat. Tijdens het weekend wordt duidelijk dat zowel Sasha als Sander op een andere planeet lijken te rijden. Beiden duiken ze onder de 56seconden, wat ronduit hallucinant is. De 3de startplek is weggelegd voor Bram met 57seconden, op de hielen gevolgd door Kenny Meersman

Race 1 

We beslissen de vertanding nog verder te verkleinen, ditmaal moet ook het voorste tandwiel eraan geloven. Al is de moto veranderd tegenover vorig jaar, de zenuwen voor de aanvang van de race zijn nog altijd prominent aanwezig. Het lukt me deze redelijk de baas te blijven & Jeffrey (MGB Moto) wijst me erop dat alles kan, niet moet deze race. Voor ik het weet staan we op de grid na onze verkenningsronde. En plots, valt het besef in. Ik kijk rond me, iedereen staat nog wat nerveus heen en weer te wiegen op de motor. Straks is het zo ver. Ongestoord gas geven. Een grijns verschijnt op m’n gezicht. Hiervoor doen we het. De zenuwen maken plaats voor rust en focus. Oefenstart bij de warm-up lap, check. Nu voor echt. Lichten op rood, blik op oneindig & GAZZZ! De Duc komt goed weg van de lijn en we stuiven richting bocht 1. Vertrouwen in de bandjes en proberen snelheid te houden langs de buitenkant. Uitkomen bocht 1 tel ik nog 4 motoren voor me. What the fuck is dit. Ik probeer aan te klampen bij Meersman, die bij het uitkomen van bocht 2 de achterkant even verliest. Desondanks dit kleine foutje verdwijnen de 1ste 4 snel uit beeld. Gedurende de race word ik nog enkele keren ingehaald, maar kan iedere x leren van de persoon voor me. De rondetijd zakt naar 58.5seconden, wat op zich voelt als een kleine overwinning. Naar het einde van de race toe, begint de piloot voor me af te zwakken. In de laatste paar bochten rij ik ernaartoe en waag nog een inhaalpoging bij de laatste bocht, laatste ronde. Yes, safely through! Uiteindelijk finish ik als 8ste! De nieuwe vertanding bleek uiteindelijk de juiste keuze te zijn… 

Race 2 

Gewoon hetzelfde doen, toch? Oké. Door louter toeval of weet-ik-veel-wat, kom ik opnieuw bocht 1 uit in de 5de positie. Het zonnetje brandt al flink door & de baan ligt er vuil bij door verschillende incidenten in andere races. In meer dan de helft van de bochten lag een opgedroogd oliespoor, opletten geblazen dus! Het ging vermoedelijk een uitputtingsslag worden, dus verstand gebruiken was de boodschap. Ik kon het tempo tamelijk constant houden, maar toen Nicky De Wit & Dieter Vervloessem voorbij kwamen, kon ik geen tegenstand bieden. Op het einde kwam Joshua Broes met rasse schreden dichterbij, maar voor hem duurde de race te kort om nog m’n 7de plek af te nemen. 

Na de moeizame winter was dit uiteindelijk een best wel geslaagd weekend. Het gevoel zat goed na lange tijd niet meer op een motor te zitten. Dus winterslaap goed overleefd

Graag nog een warme dank richting de persoonlijke sponsoren die dit alles helpen mogelijk maken, net zoals vaste crew Barrie die ook terug van de partij was. Geoffrey Sohet (GMS Racing Service) voor het excellente veringadvies! 

ThreeDDM Elektro André Gevaert 

~ Benji #117