Nick Sanders & de Bear 650: Op avontuur met minder, maar beter

Nick Sanders, de kerel die de aarde al meer keren rond reed dan jij kilometers op je teller hebt, is weer vertrokken. En neen, niet op een peperdure spaceship-adventurebike met meer elektronica dan de ISS. Deze keer kiest hij voor iets… eenvoudiger. Iets ‘echter’. Iets met karakter. Jawel: een Royal Enfield.

Royal Enfield, het merk dat we vooral kennen van simpele motoren, retrolooks en een prijskaartje dat geen niertransplantatie vereist. En precies daarom keert Sanders terug naar z’n roots: back to basics, back to bulletproof.


Van T7 naar Royal Enfield: het omgekeerde van een midlife crisis?

Sanders begon z’n wereldveroveringen ooit op een Royal Enfield Bullet 500, en na een kwarteeuw op snellere allroads: “Genoeg met die adventurebakken van dertig mille die bijna een caravan kunnen trekken.” Dat was natuurlijk al het geval toen hij de wereld rondtrok met zijn Yamaha Ténéré 700, al gaat hij nu nog een stap verder. Of terug, afhankelijk van hoe je het bekijkt. Anyway: Wie zijn wij om de man tegen te spreken?

Wat hij nu onder z’n kont schuift, is de nieuwe Royal Enfield Bear 650 – een scrambler die gebouwd is voor het echte werk. Geen display met 86 rijmodi. Geen radar. Gewoon twee wielen, een degelijke paralleltwin, en klaar.


30.000 kilometer langs de rand van Europa – letterlijk

Zijn nieuwe project? Een tocht van 30.000 kilometer rond de buitenrand van Europa, tegen de klok in. Start: maart 2025. Van de Noordkaap tot aan het zwoele zuiden, langs Oekraïne, de Middellandse Zee, en via een hoop culturele steden (en files) zoals Parijs, Rome en Amsterdam.

Het wordt niet zomaar een reis, maar een endurance-test – voor de man én de machine. Alles wordt uiteraard breed uitgesmeerd op socials: YouTube, Insta, en ja hoor, ook Facebook voor wie liever in pixels dan in pk’s leeft.


De Bear 650: Scrambler met street cred

De Royal Enfield Bear 650 is geen brute krachtpatser, maar wel een eerlijke alleskunner. 648 cc lucht/oliegekoelde paralleltwin, 46,8 pk, en genoeg koppel om lekker lui door de bergen te rollen. Geen onnodige bling, gewoon functioneel.

Dankzij een langere swingarm en hogere uitlaat kan je er gerust eens een veldweg mee nemen zonder meteen te denken aan de dichtstbijzijnde spoedafdeling. 184 mm bodemvrijheid, 216 kg rijklaar (met 90% tank), en een tank van 13,7 liter – goed voor een stevig eindje rijden voor je weer moet stoppen voor benzine en broodjes préparé. En dat allemaal voor een prijs van €9.399.


Wat leren we hieruit?

Niet elke motor hoeft een technologische wereldwonder te zijn om iets geschifts te doen. Soms is het net de eenvoud die het verschil maakt. Nick Sanders snapt dat. En misschien moeten wij dat ook weer eens beseffen.