Bij MV Agusta houden ze wel van vernieuwing. In 2011 waren de Italianen de eersten om tractiecontrole te introduceren bij de supersports, en nu doen ze het weer. Er doen geruchten de ronde dat ze hun F3 675 vanaf volgend jaar zullen uitrusten met een IMU (inertial measurement unit). De zoveelste indicatie dat de supersports nog niet helemaal dood en begraven zijn.

De supersport-klasse leek een stille dood te gaan sterven. Met de introductie van de Euro4 norm haalden Honda, Triumph en Suzuki hun supersport motoren zelfs uit het gamma. Maar daar komt nu toch verandering in. Kawasaki werkt aan een nieuwe ZX-6R, Yamaha deed al een update van de R6, en MV Agusta… Wel die blijven doen waar ze goed in zijn: nieuwe technologie ook doortrekken naar hun supersport.

In 2011 was het Italiaanse merk het eerste, en lange tijd ook enige, merk dat tractiecontrole op hun F3 675 aanbood. De Japanse merken hinken daarbij nog altijd schromelijk achterop. Enkel Yamaha kwam vorig jaar, 6 jaar na MV Agusta, met een met tractiecontrole uitgeruste R6. Vreemd als je weet dat tractiecontrole op zowat elke nieuwe straatmotor ondertussen standaard is.

MV Agusta heeft met de F3 675 een behoorlijk goed verkopend model in huis en dat willen ze blijkbaar zo houden. Vanaf 2019 zou er dus ook een IMU (inertial,measurement unit oftwel inertie-meeteenheid) bij komen in het lijstje met elektronische snufjes. Die IMU moet ervoor zorgen dat het geoptimaliseerde ABS- en tractiecontrole-systeem zo goed mogelijk met elkaar samenwerken. Op zich niets nieuws onder de zon, maar blijkbaar wel als het om de supersports gaat.

 

 

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Related Posts