Long Way Up gaat elektrisch

De geruchten over een Long Way Up hingen al even in de lucht, en nu is het eindelijk zover: Ewan, Charlie, cameraman Claudio en een gigantische support crew werden gespot in Tierra Del Fuego in het uiterste zuiden van Argentinië. Met wel heel verrassende motoren voor deze reis: de Harley Davidson LiveWire.

Charlie Boorman liet een jaar geleden al vallen dat er plannen waren voor een nieuwe Long Way-reis. Na de Long Way Round van Londen naar New York en Long Way Down van John O’Groats naar Kaapstad, zouden de 2 heren nu een nieuwe reis plannen: van Ushuaïa, het zuidelijkste punt van Zuid-Amerika naar Los Angeles.

Dat die nieuwe reis er zeker zou komen, was al wel duidelijk, en volgens Charlie Boorman zou die ook met een verrassende twist komen. De vraag was dus vooral: op welke motoren zouden ze hun reis maken? Opnieuw BMW’s, ’the weapon of choice’ tijdens de vorige twee edities? Of misschien Triumph, waarvoor Charlie Boorman al jaar en dag ambassadeur is. En waarom geen Moto Guzzi V85 TT nu Ewan McGregor ambassadeur werd voor het Italiaanse merk?

De twist waarover Boorman had, was er eentje van formaat, want ondertussen werd het tweetal, samen met vaste cameraman Claudio von Planta, en een hele rits crewleden gespot op een paar 100 kilometer van Ushuaïa. De motoren die ze bij hebben: Harley-Davidson LiveWire motorfietsen. Jawel, elektrische motoren!

Slimme zet van Harley-Davidson. Want hoe je het ook draait of keert, dit levert een bom publiciteit op. Net zoals de eerste Long Way Round de BMW GS ineens bombardeerde tot de ultieme reismotor, zal ook dit wel een weerslag hebben op de LiveWire. Hoewel die eerste reeks, en de Long Way Down nog meer, vaak de kritiek kreeg dat het allemaal te geënsceneerd was, te commercieel en vooral niet avontuurlijk genoeg aangezien Charlie en Ewan een hele support crew in hun zog meezeulden, kan je er ook niet omheen dat die 2 reeksen voor heel wat kijkers de inspiratie waren om zelf te gaan reizen. Dat en de enorme boost in de BMW-verkoopcijfers niet te vergeten.

Hoewel deze reis veel minder offroad gericht zal zijn, werd er niets aan het toeval overgelaten. Zo kregen de motoren wat extra’s aangemeten om ze reiswaardig te maken: spaakwielen, een bodemplaat (karterbescherming kan je het niet meteen noemen), een hoger scherm, extra verlichting, een bagagerek en hogere spatborden. En enorme stuurmoffen! Op dit moment is het nog putje winter op het zuidelijk halfrond, dus geen overbodige luxe met temperaturen rond het vriespunt in Argentinië.

Of de H-D LiveWire geschikt is voor zo’n reis? Dat valt nog af te wachten natuurlijk. Gloednieuw en geen enkele garantie dat ze Los Angeles zullen halen, hoewel je er zeker van mag zijn dat Harley-Davidson alles in het werk zal stellen om de reis te doen slagen. Dat getuigt ook de enorme crew die meereist. Naast Ewan, Charlie en cameraman Claudio op de motoren, reizen er nog 2 elektrisch aangedreven Rivian pick-up-trucks mee, een Ford F350 en twee 4×4 Mercedes Sprinter camionettes. Daarin zouden naar verluid 2 reserve motoren zitten, en waarschijnlijk ook wel een paar dieselgeneratoren. Je kan je dus wel de vraag stellen hoe realistisch het hele avontuur eigenlijk is, om over het ecologische aspect nog maar te zwijgen.

Los daarvan moeten we toch ook toegeven dat we wel weer stiekem uitkijken naar de nieuwe avonturen van Ewan en Charlie.

Kan je niet wachten tot de reeks op TV komt, of denk je er zelf over om eens wat verder dan de kerktoren te reizen, dan kan je dit weekend terecht op Discover Overland, een weekend voor en door motorreizigers met presentaties, workshops, panel discussies en vooral veel gelijkgestemde zielen. ‘Yours truly’ zal er alvast ook te vinden zijn!

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.