EICMA: BMW F 850 GSA, Avontuur op mensenmaat

Na de F 750 GS en F 850 GS gaat BMW nog een stapje verder met de middenklasse hoogpoters. De F 850 GS Adventure is de opvolger van de populaire 800 GSA die gekend stond voor zijn vinnigheid en toercapaciteiten. Naast de recent voorgestelde KTM 790 Adventure en Yamaha’s Ténéré 700 loopt het segment van lichte, avontuurlijke allroads dus goed vol.

De grootste updates aan de F 850 GS Adventure zijn een nieuw paralleltwin motorblok met 270° krukas (dat dus aanvoelt als een mini V-twin). Ook het stalen brugframe werd veranderd, net zoals de voorvork en achtervering. ABS en Automatic Stability Control (ASC) zijn standaard, net zoals de Rain en Road mode. Verder is er een Riding Modes Pro optiepakket met ABS Pro, dynamic remlicht, Dynamic Traction Control en nog de Dynamic, Enduro en Enduro Pro rijmodi. Semi-actieve vering en Dynamic Esa zijn naar goede gewoonte ook optioneel.

De 850 Adventure krijgt net zoals zijn minder avontuurlijke broer een nieuw elektrisch systeem met een krachtigere alternator en starter, net zoals standaard full LED verlichting. In de perskit wordt gesproken over een 6,5″ kleuren TFT dashboard dat connecteerbaar is met je smartphone, al vermoeden we dat dit ook een optionele extra is. Op de persfoto’s zien we alvast het klassieke LCD-dashboard terug dat we nog herkennen van de 800 (en waar ook niks mis mee was). Naast al die technische snufjes is het niet slecht om te weten dat de kleine GSA ook beschikt over een 23-liter tank, goed voor 550 kilometer rijplezier!

Een typisch BMW extraatje bestaat nog uit het ruimste accessoirespakket van de hele middenklasse en daarbovenop zijn er nog twee verschillende aparte afwerkingsvarianten. Net zoals bij de 1250 boxer kregen ze de namen ‘Rallye’ en ‘Exclusive’ mee, waarvan de eerste meer gefocust is op het hardcore offroad gebeuren, terwijl de tweede de nadruk legt op comfortabel toeren.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.