Ducati V4 Superbike: 1000 en mogelijk 1200cc!

Vorige week hadden we een wereldprimeur met de eerste foto’s van Ducati’s V4 Superbike en nu komt er nog een schepje bovenop. Niet alleen hebben we nog extra foto’s, zoals hieronder te zien, maar er is ook meer nieuws over de technische gegevens.

Sinds de Desmosedici RR uitkwam in 2007 zitten Ducati-fanaten te wachten op een V4 superbike. De komst van die fiets werd een tijdje geleden bevestigd door Ducati CEO Domenicali, al werd meteen duidelijk dat er tot 2019 met de Panigale R geracet zou worden. Nu het merk een ‘Panigale Final Edition’ aankondigde, was het maar een kwestie van tijd tot er meer nieuws over de V4 zou volgen.

Zo leren we vandaag uit verschillende bronnen dat Ducati mogelijks twee versies van de V4 zou uitbrengen, net zoals eerder gebeurde bij de Panigale. Het WSBK vereist immers dat er een 1000cc V4 homologatiemodel komt, al volgt er volgens insiders opnieuw een 1.200cc V4 voor een S- en standaardmodel. De motorfiets die we op de spyshots zien, is trouwens duidelijk al ver in de ontwikkelingsfase en we verwachten de onthulling van het productiemodel dan ook tijdens de EICMA begin november in Milaan.

Ander frame

Maar er is meer, want via lezers met goede ogen leerden we dat het ‘frameless’-ontwerp van de Panigale overboord ging in ruil voor een twinspar gegoten frame. Die terugkeer naar oudere technologie zou meteen één van de belangrijkste elementen kunnen zijn voor de nieuwe V4 Superbike op technisch vlak.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.