Dei Gratia TRX: Yamaha TRX850 café racer

Af en toe kom je zo een café racer tegen die tot in de puntjes afgewerkt is, gestript van alle toeters en bellen, enkel nog de hoogstnodige maar wel hoogstaande onderdelen, én die praktisch inzetbaar is. De Yamaha TRX850 café racer van de Duitser Manfred Schmidt is er zo eentje.

De TRX850 werd in het verleden wel eens omschreven als de beste Ducati die Ducati nooit bouwde. De opvallende look met het hoekige nineties kuipwerk herbergt een ontzettend betrouwbaar tweecilinder motorblok met heel wat bruikbare power. En dan hadden we het nog niet over dat prachtige trellisframe.

“Mijn passie begon toen ik op Google een foto tegenkwam van een omgebouwde Yamaha TRX”, herinnert Manfred zich. “Ik wilde er zelf een bouwen. In het verleden heb ik al auto’s omgebouwd voor shows, maar ik wilde een eigen café-racer hebben. En mijn vriendin houdt ervan om als passagier te rijden.” Het moest dus een praktische café racer worden, met duozadel.

De TRX die Manfred op de kop kon tikken was in behoorlijk goede staat. Na een klein onderhoud en een nieuwe coating in de tank, kon de ombouw beginnen. Het eerste wat gesloopt werd, was de standaard kopkuip. Het rechthoekige exemplaar verving hij door een ronde kopkuip in glasvezel, met een mooie retro-look. Om die te monteren waren een paar aanpassingen nodig aan de ophangpunten en de radiator maar het voorlopige resultaat zag er al meteen heel wat beter uit.

Om de motor er zo strak mogelijk uit te laten zien, werd de kabelboom opgekuist en mooi weggewerkt. Verder werden alle essentiële onderdelen weggewerkt onder het zadel. Het achterlicht en de knipperlichten zijn allemaal standaard spul uit de Louis.de catalogus.

De grootste aanpassingen deed Manfred aan de achterkant. Het subframe paste hij aan zodat er een smaller zadel op zou passen. Dat zorgt er meteen ook voor dat de motor er heel wat slanker uitziet. Daarnaast ontwierp hij een volledig nieuwe ophanging van het subframe waarbij dit lager komt te staan. Dit moet de motor comfortabeler maken, ook voor de passagier. Een vriend hielp Manfred met de ophanging voor de schokdemper achteraan. Daarbij koos hij een BMW S1000RR achterveer.

Ook de uitlaat kreeg een upgrade. De standaard uitlaat werd vervangen door een meer tijdloos exemplaar en de uitlaatbochten kregen een wrapping. Het frame kreeg een rood-bruine poederlak. Voor het kuipwerk koos Manfred een olijfgroene kleur met de naam resedagrün. De zelf ontworpen stickers maken het geheel af.

Manfred werkte in totaal zo’n 5 maanden en ongeveer 250 uur aan deze Yamaha TRX850. Het resultaat is een prachtige en praktische café racer.

Foto’s: D-PICX

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.