Pret met Zed op Mettet

“Als we nu eens Mettet afhuren om de journalisten wat te laten spelen met al onze nakedbikes?” Zo moet het ongeveer geklonken hebben in een meetingroom op het Kawasaki-hoofdkwartier toen ze op het idee kwamen om de Z-Day te organiseren. En als het zonnetje dan ook nog eens schijnt, heb je echt niet meer nodig om lol te trappen.

Eerste sessie: rustig opwarmen met de woeste Z1000R…

Tekst: Arno Jaspers
Foto’s: Target Press

Kawasaki’s Z-reeks heeft nog maar weinig geheimen voor ons. Elke Z kwam hier minstens al eens een keertje aan bod, gaande van de Z300 waarmee we ons vorig jaar al eens konden uitleven op Mettet, tot de Z1000R waarmee onze Leo onlangs aan de slag kon op Portimao. Of dat ons ervan weerhoudt om nog eens een extra dagje te knallen op het Circuit Jules Tacheny? …Wat denk je nu zelf?

Voorrijders op niveau

Om de boel nog wat extra op te leuken, voorziet Kawasaki bovendien enkele voorrijders in de vorm van o.a. de verse World Supersport 300 klassementsleider Scott Deroue, Superstock 1000 rijder Wayne Tessels en een dame die dit seizoen in het BSB en IRRC zal meerijden – en dus de grootste ballen van iedereen heeft – , Nadieh Schoots. Om maar te zeggen dat er ook enkele écht goede rijders op de baan zullen zijn.

“Wat begint met ‘rustig de rijlijnen perfectioneren’ ontaardt al snel in godsgruwelijk laat remmen en debiel hard door de bocht gaan.”

Kwestie van de de dag rustig te beginnen, hoop ik van start te gaan op een Z300 om vervolgens via de Z650, de Z900 en de Z1000 op te bouwen richting de Z1000R (de enige motor van het vijftal waarmee ik nog niet eerder reed). Je kan natuurlijk wel raden dat ik niet de enige journalist met dat plan ben en dus begint de dag meteen met de nodige dosis ‘goe poeier’ van de Z1000R. Het asfalt en de bandjes zijn nog koud en in combinatie met enkele eerder heetgeblakerde journo’s is dat een goed recept voor spektakel. Niet in het minst op de Z1000R die wat mij betreft uitblinkt dankzij z’n abnormaal koppelkrachtige viercilinder. Z’n stuurkarakter is wel erg nerveus en dan is er ook nog de eerder beperkte grondspeling die me er meteen aan herinnert dat we onderweg zijn met straatfietsen, geen circuitwapens.

20 minuten, 20 Red Bulls

20 minuutjes rijden op de Z1000R heeft ongeveer dezelfde impact op je zintuigen als 20 Red Bulls en daarom klaag ik niet wanneer ik voor de 2de sessie de Z300 bedeeld krijg. Effe chillen, weet je wel. Of tenminste, dat denk ik toch, want het duurt niet lang eer ik me thuisvoel op dit 300cc crapuultje dat graag hard en hoogtoerig bereden wordt en dat je uitdaagt om steeds een paar metertjes verder in de bocht te remmen. Wat begint met “rustig de rijlijnen perfectioneren” ontaardt al snel in godsgruwelijk laat remmen en debiel hard door de bocht gaan. En het wordt er niet beter op wanneer er een iets minder ervaren 650-rijder in m’n gezichtsveld opduikt… Zoals je kan verwachten, volgt er een strijd op leven en dood met als enige inzet het recht om achteraf wat te kunnen bluffen in de pitlane.

“Ik versier nog een sessie op de Z650 en Z900 die zoals verwacht de meest geschikte motoren zijn om het circuit van Mettet onder de knie te krijgen.”

De CEO en de Z650, samen op jacht naar de apex.

Vanaf de derde sessie gaat de organisatie van de trackday er een stukje losser aan toe, in de zin dat het net geen open pitlane is. Iedereen rijdt min of meer wanneer hij/zij wil en er wordt onder de journalisten vlotjes van motor afgewisseld. Ik versier nog een sessie op de Z650 en Z900 die zoals verwacht de meest geschikte motoren zijn om het circuit van Mettet onder de knie te krijgen. De Z900 stuurt een stuk strakker en voorspelbaarder dan zijn grote broers, al blijft hij wel maniakaal nerveuze trekjes hebben. Het 900cc motorblok is een pareltje dat je lekker jankend als een kogel over de rechte stukken afvuurt, al is het op Mettet niet altijd eenvoudig om al die power op het asfalt over te brengen. Dat lukt dan weer makkelijker op de Z650 die je helemaal tot de limiet kan drijven, waardoor het ook wel m’n favorietje van de dag is. Meer dan voldoende power, een scherp en voorspelbaar stuurkarakter…kortom de ideale motorfiets om zelf een betere rijder te worden.

Effe chillen op de 300, maar de 650 blijkt de ideale Z om Mettet te verkennen.

De Afrekening

Je hoort het: Kawasaki’s Z-Day kan naar mijn mening een geweldig succes genoemd worden en is zeker voor herhaling vatbaar. De familie Z toonde zich vandaag van haar sportiefste kant, en wat ons betreft mogen andere merken hier een voorbeeld aan nemen. Tot volgend jaar op de Z-Day? Reken maar van yes.

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts