MaxxTest : Hyosung GV 300 Bobber

Herinnert u zich de Yamaha Virago’s, Honda Rebels of Suzuki Savages nog? Je kan het anno 2020 bijna niet geloven, maar een jaartje of 25 à 30 geleden werden er serieus wat Japanse cruisers verkocht. De geschiedenis blijft zich steeds herhalen, dus nu is het de beurt aan een lading nieuwkomers, met niet in het minst de Hyosung GV 300 Bobber.

Tekst: Arno Jaspers
Foto’s: Jacco van de Kuilen

Hyo-wat? Inderdaad. Hoewel het Koreaanse merk Hyosung al sinds de jaren zeventig motorfietsen produceert, is het niet meteen het bekendste merk in Europa. Enkele jaren geleden zagen we wel al wat kleine scooters en Suzuki-kopieën verschijnen, met de Comet 650 (een Koreaanse SV650) als meest succesvolle motor. Het merk was duidelijk meer geïnteresseerd in volume-modellen voor de boomende Aziatische markt, al hebben ze nu de pijlen weer op Europa gericht. Met de GV 125 en GV 300 Bobber willen ze een gat in de markt opvullen, namelijk dat van de kleine cruisers.

Buiten de Kawasaki Vulcan 650 en Honda CMX Rebel 300 en 500 zijn er niet meer veel Aziatische cruisers te verkrijgen. Voor opstappers met een beperkt budget heeft de Hyosung dus wel wat pluspunten. Te beginnen met een 300cc V-Twin motorblok, want zo’n tweecilinder in V is tenslotte toch de droom van de meeste customrijders. Daarnaast is de afwerking bijna mee op het niveau van de Japanse merken – die tenslotte ook quasi allemaal in Thailand of China produceren. Op dit gebied heeft Hyosung flinke stappen genomen in vergelijking met hun oudere modellen en dat was broodnodig om een kans te maken op de Europese markt. We kunnen enkel gokken dat het Europese importhuis SIMA hier flinke kwaliteitseisen gesteld heeft.

De markt van de A2-bobbers ligt dus voor het grijpen en ik geef grif toe dat de Hyosung uitblinkt qua soberheid. Geen flitsende kleurtjes, fake chrome of foute graphics, maar een onopvallende donkere kleurstelling, net spuitwerk, mooi weggewerkte kabeltjes en ga zo maar door. Vooral aan details zoals de logo’s zie je dat de Koreanen dit keer dat tikkeltje extra moeite deden en waarschijnlijk ook veel Europees advies kregen om het project een kans te geven op de Westerse markten. Toch zijn er ook wat zaken die de ‘budget’ positionering van deze motor verklappen, zoals pakweg de TIMSUN banden. Nu dus maar hopen dat de rijkwaliteiten ook op niveau zijn.

Met een druk op de startknop begint het 300 cc V-twinnetje net iets hoogtoeriger te spinnen dan je op een cruiser zou verwachten. Geen potato-potato sound, maar wel een veel aangenamer geluid dan van de typische Chinese monocilinders die deze categorie domineren. Ook tijdens het rijden merk je dat dit motortje liefst tussen de 3.000 à 5.000 toeren blijft en de prestaties mogen er zeker wezen. Ik laat alle autoverkeer vlot achter me en er zit zelfs een topsnelheid van om en bij de 140km/u in. Da’s uiteraard op de teller gemeten, waarop we ook een klein digitaal schermpje zien met meer info over de tripmeters en odometer. Het dashboard is verder redelijk beperkt, wat ik wel spijtig vind. Zeker voor opstappers had een versnellingsindicator niet misstaan.

De zithouding met een erg lage zithoogte is heel comfortabel en toch ook niet té relaxt. Op sommige zwaardere cruisers heb je soms de neiging om ineengezakt met je voeten vooruit te zitten. Dat is hier niet het geval. De voetsteunen zijn goed gepositioneerd, het stuur valt vlot in de hand (met iéts te veel trillingen rond de 4.000 toeren) en het zadel geeft toch voldoende steun voor een goede rijhouding. Daarbij komt nog dat de heel basic veringsetup best wel ok is. De demping is correct en de stereovering achteraan ziet er misschien wel ‘budget’ uit, al kan ik er niet over klagen.

Het opvallendste is misschien wel dat deze motor echt licht aanvoelt. Dat is tenslotte iets wat ik niet meteen gewend ben in de cruiser-categorie, maar wat bij beginners ook wel in de smaak zal vallen. Zowel bij trage manoeuvres als gewoon tijdens het rijden, heb je nooit de indruk van met een zware motor onderweg te zijn. Het sturen gaat erg vlot en soepeltjes, terwijl ook de stabiliteit op snelheid niets te wensen overlaat. Daarbij komt nog een stel remmen die je in geen tijd veilig tot stilstand brengen en dankzij de Euro4-norm is er ook een verplicht ABS aanwezig. Oldschool looks en toch voldoende moderne technologie om fijn en veilig te cruisen dus.

Op onderstaande foto zie je trouwens de 125cc variant, die is al beschikbaar vanaf 3.999. Deze beschikt over een gecombineerd remsysteem i.p.v. ABS en mikt op A1-rijbewijshouders.

De Afrekening

De Hyosung valt in de klasse ‘simpel, maar goed’ en laat dat nu net zijn waar de Koreanen op mikten. Na Royal Enfield en Mash lijkt Hyosung het derde merk dat via Sima en MotoMondo haar weg naar de Benelux vindt en klaar is voor een snelle groei. De enige vraag die ik me erbij stel is of het introductieprijskaartje van 4.999 euro in België niet te duur is in vergelijking met de tegenstanders van de bekende Japanse merken, want verder kan je de Hyosung Bobber 300 GV weinig verwijten. 


Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor 
iPhone of Androïd.

Brengt 2020 een heropleving van de lichte Aziatische cruisers? Hyosung brengt alvast een verfrissende nieuwkomer.
maxxFactor
68
rijplezier
74
gebruiksgemak
87
prijsfactor
68
wheeliemachine
50
bochtmeister
68
Lezer Rating14 Stemmen
53
Pluspunten
Heel basic en toegankelijk
Geslaagd design
Afwerking op niveau
Minpunten
Dashboard kon beter (Versnellingsindicator?)
Trillingen in het stuur
Goedkoper dan de dichtste concurrenten, maar niet goedkoop.
69
Maxxscore