Die eerste keer…
… Op een grote motor vergeet je nooit. Toen ik vorig jaar de kans kreeg met Kawasaki’s kleinste Z125 twee weken de weg op te gaan was ik dolenthousiast. Fast forward een dik half jaar later en ik heb het A2 rijbewijs op zak én is het de beurt aan de Kawasaki Z650 voor een aantal maanden. Hetzij uiteraard wel op een 35kW model voor het A2 rijbewijs.
Tekst & Foto’s: James De Ridder
Deze motor is dus mijn nieuwe langduurtester en het moet gezegd: ik kijk erg uit naar die eerste kennismaking. Geen monocilindertje meer met 15pk dat onder het het A1 rijbewijs valt, maar een heuse 650cc paralleltwin, die zachtjes draait bij het indrukken van de startknop. Deze motor is visueel amper te onderscheiden van het full power model, welke 68pk en 64Nm koppel uitbraakt. Het A2-model levert maar een kleine 47pk en dan zou je dus verwachten dat m’n introductie tot de ‘grote’ motoren al snel gaat vervelen. Na een 125cc’tje voelt alles wel even aan als een raket…maar hoe zit het nu met zo’n 650cc A2?
Getrapt rijbewijs: dure grap
Wel. Beter dan je zou verwachten. De middenklasse tweecilinders moeten het immers allemaal hebben van hun koppel en dat is bij deze Z650 nagenoeg ongewijzigd tegenover het full power model. Zowel de CEO als ikzelf zijn na een eerste testrit aangenaam verrast, zelfs tot in die mate dat het trapsgewijze rijbewijs hier redelijk hard door de mand valt. Dat je als beginner niet op een 1000cc superbike springt, spreekt voor zich, al is het verschil tussen de A2- en full power modellen bij de 600-800cc middenklassers verwaarloosbaar.
A2, hoe zit het ermee?
Hoe zit dat nu trouwens juist met dat A2-rijbewijs? Vanaf je 20 jaar kan je aanspraak maken op zo’n A2 papiertje. Als je twee jaar in het bezit bent van een A1-rijbewijs, volg je 4u praktijkles, zonet worden dat 9u. Na het slagen voor een examen en het afhalen van je rijbewijs, kan je rijden met motoren die beperkt zijn tot een maximumvermogen van 35kW. Da’s 47pk in mensentaal. Het opmerkelijke is dat Europa dit rijbewijs enkel begrenst op topvermogen (in verhouding tot het rijklare gewicht), zonder een woord te reppen over koppel. Ondanks de begrenzing van onze Z650, komt hij qua rijsensaties volgens onze CEO dus heel erg dicht in de buurt van het full power model. Daarmee is de 650 zelfs in A2 uitvoering dus een stuk volwassener dan pakweg Kawa’s eigen Z400 die het dan weer meer moet hebben van een ander, hoogtoerig karakter en lichter gewicht.
“400cc’s zijn leuk omwille van hun hoogtoerige karakter, maar in het dagelijks verkeer ben je beter af met wat meer koppel onderin.”
De Z650 biedt je dus de kans te proeven van een volwaardige middenklasser met twee blinkende schijfremmen vooraan, een koppelkrachtig motorblok en het uiterlijk van ‘een grote’. Wij kregen de zwarte versie mee en zelfs door een lichtroze bril zie ik dat de lak en de afwerking van de kuipdelen en het frame prachtig is. Doe daarbij nog een kleuren-TFT dashboard en ik voel me keer op keer verwend als ik in het zadel zit. Daarbij komt nog dat ze bij Kawa het advies van de pers hebben opgevolgd om de standaard Aziatische Dunlop rubbers meteen te vervangen door een stel kleverige banden.
Toen de CEO de full power testte in Spanje kreeg de Z650 een mooie Maxxscore van 81%. Da’s niet verkeerd en ik weet dus wel dat ik op m’n 21ste met een deftige machine onderweg ben. Ik ben erg benieuwd om te ontdekken hoe deze opstapper me als kersverse A2-rijder op termijn in de smaak valt, en wat een échte vergelijkingstest met de full power variant zal opleveren. Hou MaxxMoto dus de komende maanden in de gaten voor updates!
Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.