Die van ons is eindelijk terug van haar wellnesskuur, net op het moment dat Ducati een website lanceert waarop je zelf je Scrambler kan pimpen. Ik had ze amper herkend zo helemaal opgetuigd, maar of ik het echt een succes vind…

Duc Scrambler (feature1)

Ken je het gevoel wanneer je vrouw iets nieuw heeft gekocht of naar de kapper is geweest en je er niet meteen wild van bent? Je wil wel eerlijk zijn, maar langs de andere kant wil je haar ook niet kwetsen… Moeilijk. In dit geval heb ik het eigenlijk een beetje aan mezelf te danken. Ik heb Ducati carte blanche gegeven en slechts twee zaken gevraagd die ik echt als een meerwaarde zou zien: het lagere flat track stuur en een open Termignoni-demper. Hieronder een overzicht van wat er werd gemonteerd, de prijs en mijn persoonlijke appreciatie, gevolgd door de Scrambler zoals ik ‘m zelf zou bouwen.

Duc Scrambler (1)

Termignoni sport-line Racing silencer
Prijs:
€ 1.004,87
Persoonlijke appreciatie: Geweldig! Ziet er fraai uit en eindelijk heeft die van ons een stem. Lekker luid, donker en bovendien vaart de gasreactie er wel bij. Enkel in eerste is ze nog wat rukkerig, vanaf tweede versnelling hangt ze veel beter aan het gas. Niet goedkoop, maar elke euro waard als je het mij vraagt. Extra bonus: die irritante buurman heeft er een hekel aan!

 

Duc Scrambler (9)

Aluminium crossbar
Prijs:
€ 35,59
Persoonlijke appreciatie: Een extra buis aan het stuur bouten heeft geen invloed op de ergonomie en dus louter een optisch effect. Resultaat: ik zit nog steeds veel te recht op de Icon en snelweg blijft hel. Geen meerwaarde en zeker geen alternatief voor het lagere Full Throttle stuur.

 

Duc Scrambler (2)

Satin aluminium mudguard set
Prijs:
€ 268,70
Persoonlijke appreciatie: De spatborden van de Classic zijn niet mijn ding. Spatborden zijn er naar mijn mening om ingekort te worden, niet om te verlengen…

 

Duc Scrambler (6)

Urban Enduro logo’s
Prijs:
€ 47,80
Persoonlijke appreciatie: De logo’s met de rode X zijn niet mis, maar de relevantie ontgaat me. Een Icon met spatborden van een Classic en logo’s van een Urban Enduro = Classic Urban Icon?

 

Duc Scrambler (4)

Billet aluminium brake and clutch levers
Prijs:
€ 260,15
Persoonlijke appreciatie: Ze zien er fraai uit en liggen lekker in de hand, maar het gele stelwieltje vloekt met de rode kleur van mijn Icon. Staat ongetwijfeld beter op een gele.

 

Duc Scrambler (8)

Billet aluminium headlight trim
Prijs:
€ 146,01
Persoonlijke appreciatie: Neen dank u. Te hoge bling-factor wat mij betreft en het vloekt met de Classic spatborden.

 

Duc Scrambler (7)

Billet aluminium rearview mirrors
Prijs: € 146,01
Persoonlijke appreciatie: Ze zijn mooi gemaakt en functioneel, maar als ik zelf de standaard spiegels zou vervangen, zou ik eerder opteren voor een klein exemplaartje onder het stuur.

 

Duc Scrambler (5)
Billet aluminium instrument trim + lower instrument panel cover
Prijs:
€ 242,94
Persoonlijke appreciatie: De instrumentenbehuizing vind ik wel erg geslaagd. Het geeft de tellerpartij extra cachet.

 

Duc Scrambler (10)

Billet aluminium handlebar balancing weights
Prijs:
€ 84,66
Persoonlijke appreciatie: Het zijn mooie dingetjes met fraaie, kleine Scrambler-opschriftjes, maar aangezien ik de standaard stuurgewichtjes nooit had opgemerkt, zou ik hier echt geen 85 euro aan kunnen uitgeven.

 

Duc Scrambler (3)

Brake fluid reservoir cover
Prijs:
€ 79,75
Persoonlijke appreciatie: De Scrambler is niet uitgerust met een bijzondere rempomp, dus waarom de aandacht ernaar trekken met een opvallen deksel? Minder billet stuff en dat geld gebruiken voor een fraaie Brembo-pomp lijkt me een beter plan.

Moraal van het verhaal: Zoals de MaxxComic van onze Cartoon Guy reeds illustreerde, is het laten ombouwen of personaliseren van je motor waarbij je iemand anders carte blanche geeft een risico. In mijn geval is het niet zo geweldig uitgedraaid en wijkt het resultaat sterk af van wat ik zelf met de Scrambler had uitgevreten. Zie mijn persoonlijke simulatie hieronder en klik hier om zelf virtueel aan het personaliseren te slagen.

My pimped Scrambler

Als het aan mij had gelegen, dan had ze er zo uitgezien…

Nu ook de visuele aantrekkingskracht tussen mij en de Scrambler wat tanend is, begin ik onze relatie toch wat in vraag te stellen. Wat doen we eigenlijk samen? Iets gaan drinken in de buurt, naar de skateparken in de directe omgeving, maar voor alles dat iets of wat verder van huis is, haalt ze haar gepoederde billet aluminium neus op. Wanneer we onze kleine tripjes doen is het altijd wel lachen, maar al bij al is haar inzetbaarheid beperkt. Leuk als maîtresse, maar niet echt vast relatiemateriaal. Misschien is het wel tijd voor een ander…

About The Author

Zaakvoerder - Redacteur

Related Posts