Wie vandaag de dag van Parijs naar Dakar wil rijden op een oude BMW R100GS wordt meteen gek verklaard. Toch is het exact wat onze landgenoot Gaston Rahier in 1984 deed, en wat hem uiteindelijk de winst in de Parijs-Dakar rally zou opleveren. Een jaar later was het weer prijs, al is de dubbele Dakarwinst slechts één van de vele wapenfeiten die Gaston Rahier tot een groot Belgisch motard maken. Niet slecht voor een mannetje van amper 1m64.

Tekst: Arno Jaspers
Foto’s: BMW, A.S.O., Arno Jaspers

gaston

Gaston Rahier tussen zijn rallymotor en de versie voor het grote publiek.

Gaston Rahier zal steeds herinnerd worden als het levende bewijs dat ook minder grote rijders overweg kunnen met de hoogste offroaders op de markt. Toen hij in 1983 voor de eerste keer aan de start van de Dakarrally verscheen, kon de wereldpers niet begrijpen hoe zo’n klein mannetje überhaupt plaats nam op een torenhoge rally-R80GS. Rahier diende alle critici van antwoord door naast de motor te vertrekken met één voetje op de steun om vervolgens zijn been gezwind over het zadel te zwieren. Een tafereeltje dat zoveel jaren later nog steeds tot de verbeelding spreekt.

Zoals veel Dakarrijders, startte Rahier in het motorcross.

Zoals veel Dakarrijders, startte Rahier in het motorcross.

Zwaar ongeval

Toch was het niet helemaal een verrassing dat de ‘Belgische dwerg’ goed zou scoren in de Dakar, want ‘Gastounet’ reed al sinds het einde van de jaren 60 mee aan de top in het motorcross. In 1968 scoorde Rahier een eerste punt in de 500cc klasse, al zou hij pas echt hoge ogen gooien in de lichtere klassen. In 1974 schreef hij de 250cc titel op zijn naam, een jaar later volgde de 125cc titel en die zou hij pas in 1978 afgeven. Rahier heeft trouwens nog steeds een recordaantal overwinningen in de 125cc-klasse, waar hij maar liefst 29 keer op het hoogste schavotje klom. In 1982 kwam er plotsklaps een einde aan de crosscarrière van Rahier door een verschrikkelijk ongeval waarbij hij bijna zijn hand verloor.

Gaston83

Eén van de zeldzame beelden uit 1983 toen Gaston niet voor een fabrieksteam uitkwam.

Maar onze held herstelde, en hoe! Nog geen jaar na het ongeval verscheen Gaston aan de start van de meest uitdagende rally van de moderne tijd. Door mechanische problemen zou hij de eindmeet niet halen, al maakte hij wel een goede eerste indruk. Het was de eerste keer dat de rally door de Téneré-woestijn trok, waarbij ongeveer een zesde van alle deelnemers verloren raakte. Rahier kon als private rijder op een SCHEK BMW R80GS (980cc, 72pk, 150 kilo drooggewicht) verschillende malen het vuur aan de schenen van topfavoriet Hubert Auriol leggen en ook in de media deed de kleine Belg het goed. Hij kon als geen ander de journalisten bespelen en ontpopte zich als publiekslieveling.

De eerste overwinning

Dat alles ontging de top van het BMW-team niet en een jaar later reed Rahier dan ook op een hagelwitte HPN fabrieks-R100GS met de iconische ‘Penthouse’ reclame. De motoren beschikten voortaan over een 45 liter kevlar tank, een Marzocchi voorvork, Öhlins schokbreker achteraan en een 1051cc SCHEK motorblok, goed voor 75 pk. Snelheden van 180km/u in de woestijn waren geen uitzondering… 1984 was het jaar waarin Rahier een verbeten strijd leverde met Auriol om pas enkele dagen voor het einde aan de leiding te komen. Die plek gaf hij niet meer af en zo werd hij de eerste niet-Fransman om de Dakar voor motorfietsen te winnen.

Levende Legende

Zijn status als motorheld kon niet meer stuk, al werd hij pas in 1985 een levende legende. Dat jaar verscheen Rahier immers aan de start als BMW’s nummer 1 in een team dat gesponsord werd door Marlboro en Playboy. Een tweede overwinning leek vanzelfsprekend, tenminste totdat Rahier zwaar crashte tijdens een PR-event vlak voor de race. Bij gebrek aan een tweede motor overwoog het team een opgave, maar Rahier’s koppigheid haalde de bovenhand. Op een motor met een fel verbogen frame behaalde hij de ene overwinning na de andere en de tegenstanders konden niet begrijpen hoe ‘Gastounet’ op zijn hoop oud ijzer dag na dag de snelste tijd neerzette. De tweede overwinning was in de maak en voortaan stond de ‘Belgische dwerg’ bekend als ‘Mr. Paris-Dakar’.

Rahier in zijn element op de Playboy GS.

Rahier in zijn element op de Penthouse GS.

Na een zware crash in 1986 en de terugtrekking van BMW uit de ’87 race, zou Rahier nog verschillende keren deelnemen op Japanse motoren. De succescombinatie Rahier-BMW GS zou echter niet meer geëvenaard worden. Reden genoeg voor de Zwevegemse jongens van MotoKouture om een eerbetoon te brengen in de vorm van een aangepaste 2016 BMW R1200GS die je momenteel kan bewonderen op het Autosalon.

DSC_0070

DSC_0063 DSC_0066 DSC_0073

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Toen Rahier zijn helm aan de haak hing, verhuisde hij naar Creil bij Parijs waar hij een eigen fietsen-en motorzaak opende. Niet enkel bleef hij zelf actief als motard, hij maakte er ook zijn taak van om aankomend talent te steunen. In 2005 overleed Gaston Rahier na een lange periode van ziekte op 58-jarige leeftijd.

Ook na zijn carrière bleef Rahier actief jonge crossers sponsoren.

Ook na zijn carrière bleef Rahier actief jonge crossers sponsoren en trainen.

 

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts