Wat is het beste regenpak? In dit artikel gaan we dieper in op de ruime keuze die er tegenwoordig is in regenpakken en zoeken we het pak dat aan uw wensen voldoet. Gebruik het gerust als handleiding in de zoektocht naar uw nieuwe regenpak.

Tekst: Arno Jaspers
Foto’s: Fabrikanten

Dit artikel werd geschreven na vijftien jaar rondrijden in allerlei textielpakken, van de duurste A-merken tot de goedkoopste groothandelzooi, met tussenin honderden pauzes op de meest ondenkbare plekken om plastic regenpakken aan- of uit te trekken. Verder had ik talloze gesprekken met ervaren regenrijders van over heel Europa, kledingfabrikanten, verkoopsadviseurs en ga zo maar voort. Ik schreef het naar aanleiding van de eeuwig terugkomende vragen rond regenpakken op Facebook. Aarzelf niet om het te delen als u de vraag nog eens krijgt…

Regenpakken zijn er tegenwoordig in alle kleuren, maten en van alle merken. Nochtans is het redelijk eenvoudig om ze volledig merkonafhankelijk onder te verdelen in categorieën. Hieronder maak ik de oplijsting van duur naar minder duur. Let wel: prijzen zijn veranderlijk en voor een deel ook gebaseerd op merkbekendheid. In de goedkoopste categorie kan je dus nog steeds relatief dure exemplaren tegenkomen en vice-versa.

1) Plastic overpak, tweedelig (vanaf €20)

De eerlijkheid gebiedt me toe te geven dat ik een grote fan ben van tweedelige plastic regenpakken. U kent ze wel, de klassieke vissersjasjes met bijhorende plastic broek die je over je beschermende motorkledij draagt. De nadelen zijn talrijk, zo flapperen deze pakjes het hardst en zijn ze meestal ook niet specifiek voor motorrijders gemaakt. De afsluitingen aan de mouwen en broekspijpen sluiten niet strak af (steek ze in de handschoenen of laarzen voor betere bescherming), vaak zit er een nutteloze kap aan de nek en ook qua slijtvastheid is deze optie niet ideaal.

Daartegenover staat dat plastic het hoogst scoort qua waterbestendigheid en dat deze pakken pas na lange tijd (lees: tussen de 3-5 jaar afhankelijk van het gebruik) gaan lekken aan de naden van de mouwen of broekspijpen. Bij zwaar regenweer is dit in combinatie met een gewone motoroutfit de meest waterdichte optie, met klassieke insijpelpunten aan de hals, uiteinden van de mouwen en broekspijpen. Het voordeel van een tweedelig pak is dat je het gemakkelijker kan aantrekken over je gewone motoroutfit en dat het minder snel gaat lekken omdat er minder plastic lasnaden zijn. Afhankelijk van je zithouding op de motor kan er een extra insijpelpunt ontstaan aan je midden. Een belangrijk punt bij de keuze van zo’n regenpak is de afsluiting aan de rits: kies hier altijd voor een type met grote flap over de (liefst gelamineerde) ritssluiting om insijpelen te voorkomen.

Een ander voordeel van een plastic regenpak is dat je het gemakkelijk kan opbergen, waardoor je op reis of op wisselvallige dagen nog steeds de betere momenten in je leren pak of lichte rij-outfit kan meepikken. Een nadeel is dan weer dat plastic niet ademt. Op warme regendagen is het dus kiezen tussen zweten of natgeregend worden.

+ Goede waterdichtheid
+ Goedkoop
+ Praktisch

– Flapperende pasvorm
– Ademt niet
– Weinig slijtvast

2) Plastic overpak, eendelig (vanaf €50, maar reken op zeker 100 voor eentje van een motormerk)

Het eendelig overpak of regenoverall is een favoriet van veel motorrijders omwille van de betere pasvorm t.o.v. een tweedelig motorpak. Deze overalls zijn meestal specifiek voor motorrijders door motorkledij-merken gemaakt, wat ook een iets duurder prijskaartje met zich meebrengt.

Eendelige motorpakken delen veel voordelen en nadelen met de tweedelige variant, maar het grootste verschil is de pasvorm. Een elastiek in het midden en betere afsluitingen aan de mouwen, broekspijpen en ritssluiting zorgen voor een optimale bescherming tegen de regen. Hiertegenover staat wel dat eendelige pakken meer lasnaden hebben dan hun tweedelige varianten. Op termijn ga je bij zware regenval dus meer insijpelpunten hebben. Geloof de marketing-verhaaltjes niet: plastic pakken blijven bij intensief gebruik hooguit 2 jaar volledig waterdicht en vervolgens gaan ze stuk voor stuk lekken aan de naden. Ongeacht of je het goedkoopste groothandel pak koopt, dan wel een specifiek pak voor motorrijders van een dure fabrikant.

Het grootste nadeel van een eendelig pak t.o.v. een tweedelig pak kan u trouwens wel raden: ze zijn moeilijker om aan te trekken. Zeker als het snel moet gebeuren aan de kant van de weg. Voor lederen race-overalls zijn er ook specifieke overpakken met gaten voor kneesliders, deze pakken zijn specifiek naargelang het racepak dat je eronder draagt en koop je dus best samen met je race-outfit.

+ Goede waterdichtheid
+ Goedkoop
+ Pasvorm

– Moeilijk aan te trekken
– Ademt niet
– Weinig slijtvast

Textielpakken

Hieronder gaan we verder met de verschillende textielpakken. Het grote verschil t.o.v. een plastic regenpak is vanzelfsprekend dat je hier geen aparte beschermende motorkledij moet dragen. Dat kan een voordeel of een nadeel zijn, afhankelijk van jouw voorkeur. De onderverdeling voor waterdichtheid bij textielpakken hangt af van de laminering van het pak. Hiermee doel ik op het aantal waterdichte lagen dat aangebracht is op de buitenzijde van het pak of op een aparte waterdichte laag.

De illusie van Gore-Tex

In 9/10 gevallen kom je voor waterdichte textielpakken terecht bij kledij met een Gore-Tex label, of een gelijkaardig label dat net zoals Gore-Tex waterdicht en ademend is. Je herkent deze labels meestal aan het gebruik van woorden als ‘dry’, ‘tex’, ‘membrane’ of ‘rain’ naast veelvuldige letterafkortingen of koppeltekens.

Laat je niet misleiden door een bekende naam: vaak gaat het hier puur om een budgetkwestie waarbij het gebruik van Gore-Tex duurder is dan een gelijkaardig membraan dat onder een andere merknaam gepatenteerd werd. Toegegeven, Gore-Tex werd zonder twijfel het langst onderzocht en heeft goede eigenschappen voor zowel waterdichtheid als ademen…maar labo-omstandigheden zijn nog iets anders dan gebruik op de motorfiets.

Hierbij valt het op dat dit soort membranen meestal weinig slijtvast zijn, waardoor enkelvoudig gelamineerde kledinglagen vaak onder een textiel bovenlaag zitten. Denk maar aan pakken met een uitneembare regenlaag aan de binnenzijde van het pak. Meervoudig gelamineerde pakken krijgen dan weer meestal versterking in de vorm van pakweg cordura of plastic beschermstukken op de typische slijtagepunten aan de schouders, knieën, etc. De aansluitingen van deze bescherming vormen op termijn meestal de eerste insijpelpunten.

Wie ultieme waterdichtheid wil voor een textielpak, gaat dus in de eerste plek op zoek naar een (minimaal) drievoudig gelamineerde bovenlaag. Of die laag dan Gore-, of een andere -Tex is, maakt relatief weinig uit.

3) Enkel gelamineerd textielpak (prijzen vanaf €200 jas, €100 broek)

Enkel gelamineerde textielpakken worden meestal verkocht als pakken voor het tussenseizoen met uitneembare voering(en). Afhankelijk van de fabrikant krijg je naast een regenvoering ook een extra warme binnenvoering mee.

Let op: je kan dus perfect een 3-laags motorjas kopen die slechts enkelvoudig gelamineerd is…

Indien de enkelvoudige laminering aan de buitenzijde van het pak zit, ben je afhankelijk van je rijgedrag voor een aantal rij-uren beschermd tegen matige regenval. Bij felle regenbuien wordt je doorweekt en voor een betere regenbestendigheid kan je best het pak ook enkele keren met waterdichte spray bewerken. Verwacht geen topprestaties: bij een matige regenbui ben je al snel nat.

De situatie is anders indien het enkelvoudig membraan aan de binnenzijde van je pak zit op een aparte voering. Hier moet de laag minder impact verduren en houdt ze je langer droog. Het nadeel is dan wel dat de buitenzijde van je pak geleidelijk aan doorweekt wordt. Na verloop van tijd wordt je pak erg zwaar onder het gewicht van de regen en bij een fikse bui eindig je als nog met een compleet natte outfit. Het grote nadeel is dat dit zeer moeilijk droogt.

+ Goedkoop
+ Pasvorm en draagcomfort

+ Goed ademend

– Beperkte waterdichtheid (!)
– Moeilijk drogend

4) Dubbel gelamineerd pak (vanaf €300 jas, €150 broek)

Hier beginnen we te spreken over de betere textielpakken met meervoudig laminaat op de buitenlaag. Waar de grote motormerken over het algemeen uitsluitend enkel gelamineerde en drievoudig gelamineerde pakken uitbrengen, vinden we bij de B-merken ook dubbel gelamineerd. Veel woorden moet ik hier niet aan vuilmaken: de waterdichtheid verbeterd en in ruil gaat het prijskaartje ook een stuk omhoog. Reken op enkele maanden tot een jaar goede waterdichtheid bij normale regenbuien, vanaf dan wordt het behelpen met waterdichte sprays of alsnog een plastic overpak.

5) Driedubbel of meer gelamineerd textielpak (Vanaf €500 jas, €200 broek, maar reken op meer bij de bekende merken)

Wie topmateriaal wilt, komt automatisch in de hoogste prijsklasse terecht. De vanafprijzen zijn hier gebaseerd op de beste pakken van minder bekende merken bij de online groothandel. Wie gaat voor de A-merken, mag er meteen een paar honderd euro opslag bijrekenen. En da’s dan nog buiten sommige exclusieve ’boutique’ merken gerekend die ook opties op maat aanbieden. Hier heb je ook nog de keuze tussen eendelige pakken, als is de overgrote meerderheid van de topkwaliteit textielpakken die je in de winkel vindt, tweedelig. De reden hiervoor is eenvoudig en ontdek je vanzelf bij je eerste WC-stop.

Een driedelig gelamineerd textielpak kost wat, maar biedt een topbescherming tegen de elementen. Je krijgt alle voordelen qua pasvorm en draagcomfort in combinatie met een regenbescherming die kan tippen aan die van een plastic pak. Maar dan zonder dat je extra bagageruimte nodig hebt, zonder dat je ooit langs de kant van de weg moet stoppen om het aan te trekken en zonder geflapper. Een driedelig laminaat is bovendeel redelijk slijtvast waardoor je je niet moet bezighouden met waterdichte sprays of consoorten.

Het enige twijfelpunt is misschien nog het ‘ademen’ van deze pakken, waarbij de beter pakken veelvuldige ritssluitingen onder de oksels en op de rug voorzien om een eventueel gebrek aan doorlatendheid (in de juiste richting 🙂 van het membraan bij warm weer te compenseren. Daar ben je natuurlijk vet mee in een dikke regenbui wanneer je die ritsen vooral moet sluiten. De meningen over het ademen van dit soort pakken zijn zeer verdeeld, al kan je wel duidelijk spreken over een voordeel t.o.v. een volledig plastic pak. Wie verwacht om kraaknet in zijn hemd een tropische regenbui te doorstaan, moet ik wel teleurstellen.

+ Goede waterdichtheid
+ Pasvorm en draagcomfort

+ Slijtvast

+- Ademend

– Prijzig, tot zéér prijzig


Zodus, welk regenpak wordt het voor jou? Als je geholpen bent door dit artikel, dan zou het fijn zijn als je het deelt met je motorvrienden of als je eens een kijkje neemt op ons YouTube-kanaal!

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts