Yamaha heeft een plan opgesteld waarin het merk wil werken aan een CO2-neutrale productielijn tegen 2050 en nieuwe elektrische modellen.
Klimaatdoelstellingen zijn hot stuff en ook Yamaha springt op deze trein. Het merk geeft in verschillende persberichten aan dat ze rekenen op 20% elektrische rijders tegen 2035. Straf cijfer, al lijkt het ons toch al een pak realistischer dan sommige Belgische of Europese klimaatdoelstellingen. Tegen 2050 verwacht het merk om 90% elektrische motoren te produceren. De resterende verbrandingsmotoren zouden aangedreven worden door synthetische, CO2-neutrale brandstoffen.
Voorlopig blijft het een ‘ver-van-ons-bed-show’, al werkt Yamaha ook hard aan nieuwe, vooruitstrevende modellen zoals je kan zien op de afbeeldingen. Elektrische fietsen zijn een vanzelfsprekendheid aan het worden voor motorfabrikanten, maar verder heeft Yamaha ook een interessante samenwerking met andere fabrikanten. Ze werken aan een 50cc/125cc equivalent scooter waarbij de batterij gemakkelijk uit te wisselen is om zo de problematiek rond laadtijden te omzeilen. Er is ook nog het ‘Land Link’ concept dat we al in 2019 te zien kregen en waarmee Yamaha aangeeft hoe hard het inzet op robotisering. Het is ook met dank aan die robots dat het merk haar productielijn groener maakt.
Last but not least is er nog Yamaha’s MW Vision concept dat opnieuw opgerakeld wordt. We weten sinds de Tricity en Niken dat ze in Iwata gek zijn van driewielers en in een persbericht vertelt het merk dat het gat tussen auto’s en tweewielers op termijn meer gevuld zal worden door performante, lichte driewielers. Een cabine met interieur biedt een optimale bescherming tegen de elementen, terwijl de opbouw van het MW Vision concept vooral qua sturen en afmetingen een hoop voordelen biedt tegenover auto’s.
Hoe het zit met opvolging voor Yamaha’s superbikes, nakedbikes en neo-retro’s tegen 2035 wordt jammer genoeg niet vermeld. Hopelijk meer nieuws daarover op de EICMA motorbeurs in november.