Bijna met duizend zijn ze, de Franse R 1200 RT-rijders die een actie zijn gestart tegen BMW Motorrad France. Oorzaak van de ontevredenheid is de terugroepactie voor het Dynamic ESA die in de lente van 2014 plaats vond.

Bij die terugroepactie, waarbij rijders onmiddellijk verzocht werden te stoppen met rijden omdat er iets grondig fout zat met de stevigheid van de montage van de achtervering, waren wereldwijd zo’n 8.000 voertuigen betrokken. De wrevel van de Fransen zit hem echter niet in het feit dat hun motor teruggeroepen werd – deze nauwe opvolging van de fabrikant geeft hen in tegendeel eerder vertrouwen – maar wel in de manier waarop de zaak op Europese bodem werd afgehandeld. Zo moesten ze allereerst zelf hun motor naar de dealer brengen, maar het is vooral de financiële compensatie die niet in verhouding staat tot wat de Amerikaanse klanten hebben gekregen die zuur in de maag gesplitst zit en eigenaars aanzette om naar de consumentenorganisatie CLCV te stappen.

Freude am Fahren? Ja, aber Freude am vergüten?

Freude am Fahren? Ja, aber Freude am vergüten?

Zo kregen de Europese klanten een waardebon van 500 euro toegestopt die ze binnen een jaar konden verzilveren bij een BMW dealer. Over de grote plas hadden de klanten de keuze tussen een de som van 2.300 euro of een gratis leenmotor gedurende de tijd dat ze geïmmobiliseerd waren. Daarbovenop ontvingen ze nog eens een waardebon van 1000 dollar of de keuze om hun motor te vervangen door een duurder exemplaar tot zelf de aankoop van een motor van een ander merk. Een gevoelig sterkere tegemoetkoming, maar Amerika is dan ook een land waar dealers voor de rechter worden gedaagd omdat er een vlieg op het zadel van iemands motor heeft gescheten.

About The Author

Redacteur

Related Posts