Motorrijden, nog nooit zo veilig!

Fietsen daarentegen…


Er zijn leugens, groffe leugens en statistieken. In die laatste categorie valt ook de verkeersveiligheidsbarometer van het VIAS (het voormalige BIVV) die de weggebruikers enkele keren per jaar met de neus op de feiten drukt qua verkeersslachtoffers. Met name motorrijders duiken dan al ver weg, want ‘motorrijden’ en ‘verkeersveiligheid’ kunnen volgens politici als Vlaams Minister voor Mobiliteit Ben Weyts moeilijk door dezelfde deur.

Dat is dit keer eventjes anders, want het aantal verkeersslachtoffers daalde spectaculair en er vielen maar liefst 18% minder doden in de categorie motorrijders. We zijn trouwens niet alleen, want bijna alle categorieën gingen erop vooruit. Er stierven minder auto-inzittenden, minder vrachtwagenbestuurders, minder voetgangers . De enige categorie die meer doden te betreuren heeft, zijn de fietsers.

Om dit onderzoek goed te kaderen, lijkt het me belangrijk om ook het aantal afgelegde kilometers per voertuig erbij te nemen. Gezien de sterk stijgende populariteit van de fiets, elektrische fiets en speed pedelec – die gelijkgesteld werd aan een bromfiets, want geef toe, zo’n fiets is eens zo leuk en praktisch als het wat harder gaat – lijkt het me logisch dat er ook meer ongevallen mee gebeuren.

“De reactie van de Fietsersbond doet je motorbroek spontaan tot de enkels zakken.”

Wat me nog meer opviel dan de VIAS-cijfers, was de reactie van de Fietsersbond. Als ‘levensgevaarlijke’ motorrijder verwacht je immers een oproep om voorzichtiger te zijn op de weg, altijd beschermende kleding en een valhelm te dragen, de technische staat van je motor fiets te controleren, etc.

Hoe klinkt dat bij de Fietsersbond? Kort samengevat:

1) In realiteit vielen er 3x meer slachtoffers!

2)
Auto’s worden veiliger, fietsen hebben geen carrosserie en dus moet de infrastructuur aangepast worden aan fietsers.

3)
Geef ons geld voor infrastructuur, maak andere circulatieplannen en belast auto’s meer.

Op de website van de week van de mobiliteit is niets over motorfietsen of scooters terug te vinden.

Enigzins verstaanbaar dat dat hun mening is als drukkingsgroep, maar daarvan zakt je motorbroek toch spontaan tot de enkels? Want als we dezelfde politieke logica toepassen die de afgelopen jaren voor motoren geldig was, komen we uit op:

1) De minimumleeftijd van fietsers op de openbare weg wordt met 3 jaar verhoogd.

2)
Voortaan moet je verplicht beschermende kledij dragen.

3)
We voeren een duur, gefaseerd rijbewijs voor fietsers in.

“Stel je voor dat motards en scooterrijders zo’n lobbygroep hebben waar politici effectief rekening mee houden?”

Begrijp me aub niet verkeerd: ik heb de invoering van de meeste veiligheidsmaatregelen bij motorrijders meegemaakt en weet dat er naast het VIAS-resultaat ook een negatieve impact is. Bovenstaande regeltjes zijn dus het laatste wat ik fietsers en onze mobiliteit in het algemeen toewens. Maar misschien kan de Fietsersbond ook eens de ogen openen voor de eigen verantwoordelijkheden van fietsers?

Tegelijkertijd komt dit betoog vooral voort uit een bewondering voor diezelfde Fietsersbond. Stel je voor dat motards en scooterrijders zo’n lobbygroep hebben waar politici effectief rekening mee houden? Zeg maar een Motorcycle Action Group 2.0. zonder de ‘Motards en Colère’, met bovenal een constructieve kijk op hoe we aan de populariteit van motoren en scooters moeten werken.

Want hoewel we tijdens deze week van de mobiliteit weer professioneel genegeerd worden, is één ding zo klaar als een klontje: gemotoriseerde tweewielers zijn het mes die de fileknoop kunnen ontwarren.

En dat weten we echt al langer dan dit onderzoek uit 2011 …

Hieronder nog eens de meest spraakmakende cijfers uit het VIAS-onderzoek.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts