Ondanks de financieel moeilijke situatie, komt MV Agusta eind dit jaar nog met een volledig nieuw model.

Dat het moeilijk gaat met MV Agusta, wisten we u half maart reeds te vertellen. Nadat de samenwerking met AMG-Mercedes recent op de klippen liep, zit het merk met een schuldenberg. Geen probleem volgens de CEO van MV Agusta die liet weten dat het merk in november op de EICMA een volledig nieuw model en een special edition van een bestaande motor zal uitbrengen.

Financiële problemen? Welke?

Intussen heeft het bedrijf de bescherming tegen schuldeisers aangevraagd, die in totaal zo’n 50 miljoen euro van MV Agusta eisen. “Is no problem”, aldus de CEO van MV Agusta, Giovanni Castiglioni in een interview met ‘s werelds naïefste motorjournalist, Alan Cathcart, dat u hier kan nalezen bij de concullegae van Motorfreaks.nl.

Giovanni Castiglioni, de zoon van Claudio Castiglioni die Ducati uit de as liet herrijzen.

Giovanni Castiglioni, de zoon van Claudio Castiglioni die destijds Ducati uit de as liet herrijzen.

Volgens Castiglioni kwamen de problemen er voornamelijk door valse beloften van AMG-Mercedes over de omvang van hun investering in MV Agusta. De Duitsers investeerden 20 miljoen euro om ongeveer 25 procent van de aandelen te kopen en beloofden nog een verdere samenwerking op gebied van sales en marketing. Volgens Castiglioni bleef het echter bij het uitwisselen van logo’tjes op de racemotoren en -auto’s van de merken, that’s it.

Potentiële investeerders

In hoeverre je Castiglioni – de CEO van amper 35 jaar die het familiebedrijf reeds een keer verkocht aan Harley-Davidson om het later voor enkele tientallen miljoenen minder terug te kopen – kan geloven, blijft natuurlijk maar de vraag. Realiteit is dat o.a. Brembo momenteel geen producten meer wil aanleveren bij MV en dat het bedrijf voor eind juli (wanneer de bescherming tegen schuldeisers afloopt) 50 miljoen euro moet zien te vinden.

Polaris zou concrete gesprekken voeren met MV over een kapitaalinjectie.

Polaris zou concrete gesprekken voeren met MV over een kapitaalinjectie.

MV zou daarover momenteel in onderhandeling zijn met de Polarisgroep, een industriereus die we kennen van de Can-Am driewielers, BRP en Polaris quads en Sea-Doo jet ski’s. Gezien de exponentiële uitbreiding van het MV Agusta gamma in 2013 en 2014 en de bijhorende stijging in verkoopcijfers (van minder dan 5.000 naar 8.500 motoren op drie jaar tijd) durven we stellen dat het merk een gigantisch potentieel heeft en dat er zich ongetwijfeld wel een investeerder zal aanbieden tegen juli.

Wat wordt het nieuwe model?

Rest ons dus enkel nog de speculatie over welke nieuwe motor MV tegen november uit de mouw zal toveren. Een welberekende gok van Jensen Beeler op Asphalt&Rubber speculeert over een Turismo Veloce op basis van het MV viercilinder motorblok. Het is tenslotte naast de Rivale de enige MV driecilinder die geen viercilinder equivalent heeft. Dit zou misschien geen slechte zet zijn, aangezien de huidige Turismo Veloce underpowered is t.o.v. de concurrentie. Een andere optie is een Rivale met viercilinder, al lijkt dat ons een stuk minder voordehandliggend. Castiglioni, een notoir autoliefhebber, liet in een interview van februari aan Motorcycle USA wel al weten dat het merk voornamelijk wil focussen op sportieve motoren en nakedbikes -zeg maar de Porsche 911’s op twee wielen –  terwijl de Turismo Veloce een luxueuzer nevenproduct moet zijn -lees: de Panamera. To be continued.

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts