De FIM onderneemt stappen om de kosten van aërodynamica-ontwikkelingen aan MotoGP-racemotoren te beperken. Daarnaast worden airbags vanaf volgend jaar verplicht.

Het verbannen van winglets, een beslissing van eerder dit jaar, gebeurde om twee redenen. Ten eerste was er het veiligheidsargument, ten tweede was het om een potentieel astronomisch kostenkaartje van aërodynamica-onderzoek af te wenden. De winglets simpelweg verbannen was een goede manier om de veiligheid te garanderen, al laat het bij de fabrikanten natuurlijk nog de ruimte om een aërodynamica-oorlog te beginnen.

1 homologatie en 1 update per seizoen

Bij Ducati zou het perfect mogelijk zijn dat we 8 verschillende kuipen zien. Daarmee kunnen de Italianen een hoop data oogsten en sneller hun aërodynamica verbeteren dan de andere constructeurs. Aangezien de Italianen volop geloven in de voordelen van aërodynamica, zouden we eventueel ‘test’-kuipen kunnen zien bij de satelliet-teams die na positieve testen doorgegeven worden aan het fabrieksteam.

Het toelaten van een verschillend aërodynamica-pakket voor iedere rijder, bevestigt ook dat elke rijder voordeel kan halen uit een gepersonaliseerd kuipdesign. Dani Pedrosa liet de winglets dit jaar bijvoorbeeld al achterwege, terwijl Marc Marquez extra grote vleugels wou.

Airbags verplicht

De Grand Prix Commissie introduceerde ook een regel om airbags te verplichten in de lederen pakken vanaf seizoen 2018. Dit werd mogelijk gemaakt dankzij een overeenkomst tussen Dainese en Alpinestars die hun technologie zullen uitlenen aan andere fabrikanten. Er zullen dus meer pakken van verschillende merken verkrijgbaar zijn met airbags aangezien niet elk merk de investering moet doen in complexe elektronica en sensoren die nodig zijn om de airbag correct te triggeren.

Interessante sportlectuur, maar nog niet voldaan? Meer GP-nieuws van schrijver David Emmett op motomatters.com. Zelfde kwaliteit, zelfde stijl, maar wel in het Engels.

Het volledige persbericht kan u hieronder nalezen in het Engels.

 


FIM Grand Prix World Championship
Decision of the Grand Prix Commission

The Grand Prix Commission, composed of Messrs. Carmelo Ezpeleta (Dorna, Chairman), Ignacio Verneda (FIM CEO), Herve Poncharal (IRTA) and Takanao Tsubouchi (MSMA) in the presence of Javier Alonso (Dorna) and Mike Trimby (IRTA, Secretary of the meeting), in a meeting held on Saturday 15th October 2016, made the following decisions:

Technical Regulations

MotoGP Class Aerodynamic Evolution – Effective 2017

In the interests of cost saving there will be a limit on the number of upgrades that a manufacturer can make to the design of their fairing or front mudguard during the season.

Initial designs will be homologated by the Technical Director at the first event of the season. Thereafter, only one upgrade of the fairing and one upgrade of the front mudguard is permitted in that season. The restriction will apply “per rider” and not per make of motorcycle.

Riders’ Leathers – Effective 2018

In an effort to improve rider safety, leathers used by riders must be equipped with an approved inflatable airbag device. (This proposal was supported by all current suppliers in their safety working group).

Other Matters

Appointment of Liqui-Moly

The Commission approved the re-appointment of Liqui-Moly as the official supplier of oil for the Moto3 and Moto2 classes for the three years 2018-2020.

Tender for Moto2 ECU Supply

The Commission agreed that an invitation to tender for the supply of an ECU for the Moto2 class should be announced. The tender will open on 16th October and close on 9th November and be for a three-year period 2019-2021.

A regularly updated version of the FIM Grand Prix Regulations which contains the detailed text of the regulation changes may be viewed shortly on:

http://www.fim-live.com/en/sport/regulations-and-documents/grand-prix/

banner-janemaxxmoto-684x960

About The Author

Related Posts