Triumph heeft zonet de Bonneville Bobber onthuld. Het merk brengt daarmee hulde aan de oldschool bobbers uit de jaren ’40, uiteraard met een moderne touch.
De Bobber werd gemaakt op basis van de T120 en beschikt dus ook over het Triumph 1200HT blok. Opvallende veranderingen t.o.v. de gewone Bonneville zijn het lage zadeltje (690mm zithoogte) en de hardtail-look achterbrug. Een dragrace later deze avond tussen Carl Fogarty en Freddie Spencer moet duidelijk maken dat dit ding over het meeste koppel in zijn klasse beschikt.
Hieronder kan je alvast het volledige persbericht van Triumph doornemen, meer informatie over het lanceringsevenement volgt later.
PERSBERICHT
Net uitgebracht: de Bonneville Bobber
Brute schoonheid – een echte Bonneville-hotrod.
- Ongeëvenaarde authenticiteit
- Een echte Bonneville, iconisch en authentiek
- Een echte bobber met een ongekend traditionele uitstraling en aantrekkingskracht
- Een echte custombike uit de fabriek in een fraaie minimalistische uitvoering
- Prachtig handgemaakt maatwerk
- Adembenemend evenwichtige uitstraling en iconisch silhouet
- Authentieke bobber-kenmerken, gestript, laag solozadel, breed stuur en hardtail-uitstraling
- Eersteklas bobber-details en afwerking
- Innovatief en elegant ontwerp
- Verstelbare zitpositie
- Solozadel met aluminium bodemplaat, dikke schuimvulling en fraai bestikte bekleding
- Schitterend vervaardigde ‘swing cage’ en verborgen monoshock-achtervering
- Karakteristieke rechte Bonneville-uitlaat met verborgen katalysator
- Adembenemend rijgedrag en geluid
- De speciale Bonneville 1200HT-motorafstelling geeft deze Bobber het hoogste koppel in zijn klasse
- Meer koppel en vermogen bij lagere toerentallen dan de Bonneville T120
- Dubbele uitlaat van geborsteld roestvrij staal met lichtere, schuin afgezaagde geluiddempers en een uniek, vol geluid
- Toonaangevende functionaliteit, comfort en controle
- Een compromisloze bobber
- Compleet nieuw frame, chassis en vering voor een spannende en comfortabele rit
- Authentiek spaakwiel met zwarte velgen en baanbrekende Avon Cobra radiaalband achter
- Rijhulptechnologie, met elektronische gasklepregeling, koppelingsbekrachtiging, uitschakelbare tractieregeling en rijmodi Road en Rain om met vol vermogen te rijden
Ongeëvenaarde traditie, geweldig maatwerk
Triumph brengt de gloednieuwe premium custom Bonneville Bobber uit, de nieuwste aanvulling op de Bonneville-familie. De jongste telg in de unieke reeks maatwerk-bobbers van Triumph, die teruggaat tot de jaren 1940, is een echte bobber die een minimalistische stijl, een krachtige uitstraling en een functioneel ontwerp in zich verenigt.
Door een Bonneville T120 tot het hoogst noodzakelijke te strippen, blijven alleen de kenmerken van een echter bobber over, met strakke lijnen en een lage zithouding, een solozadel, een breed stuur, een minimale carrosserie en koplamp, een gewelfde tank, spaakwielen, een breed achterwiel en uiteraard de onmisbare hardtail-look.
Tot de vele functies van de bobber behoren onder meer een authentieke accubak met roestvrijstalen band, stuureindspiegels, een halfrond achterspatbord, een dubbel gasklephuis vermomd als carburateur, een klassieke, op de trommelrem geïnspireerde achternaaf, een nieuw zijpaneel en kettingwieldeksel met afneembare inspectiedop.
De bobber is voorzien van een scala aan eersteklas afwerkingsdetails, waaronder bronzen 1200HT-motoremblemen en het driehoekige Triumph-logo, geborstelde motorkappen, afsluitbare tankdop met merklogo en stuurverhogers in zilversatijn en grafiet.
Er kan gekozen worden uit drie kleuropties:
- Ironstone, matglanzend
- Morello Red
- Jet Black
Elegante technische innovatie
De bobber heeft als eerste in zijn klasse een verstelbare zitpositie in de vorm van een fraai gemaakt nieuw solozadel, dat zijn ergonomie en comfort dankt aan een aluminium bodemplaat en een bestikt kussen van dik schuim. Samen met het zadel kan ook de minimalistisch uitgevoerde klok aan de lichaamslengte en rijstijl van de bestuurder worden aangepast.
Dankzij de sleufconstructie van het zadel kan het omhoog en naar voren gezet worden voor een dynamische rijstijl in roadster-positie en omlaag en naar achteren om in een conventionele rijpositie te cruisen. Vervolgens kunnen ook de meters met eenvoudig op de zitpositie en rijstijl van de bestuurder worden afgestemd.
Door de lage zithoogte van 690 mm in de lage zadelstand, is de Bonneville Bobber is voor werkelijk alle motorrijders geschikt.
De voor een bobber kenmerkende hardtail-look is te danken aan een innovatieve en unieke, kooivormige swingarm met bobbins-montagepunten voor een motorbok en een verborgen achtervering.
Als sluitstuk van de technische innovatie fungeren de voor de Bonneville kenmerkende strakke en compacte bouw, met rechte uitlaat en verborgen katalysatorhuis, en de integratie van rijhulptechnologie zoals de ECU, de ABS-modulator en de startonderbreker.
Rauw geluid en sensationele rijeigenschappen
Dankzij de nieuwe Bonneville HT-motor, levert de Bobber een toonaangevend koppel dat garant staat voor een enerverende hotrod-rijervaring en een rauw uitlaatgeluid. De lovend ontvangen 1200 cc-motor met hoog koppel, die ook de Bonneville T120 aandrijft, is voorzien van een speciale bobber-instelling om meer koppel en vermogen te leveren in het lage toerenbereik. Het ontstekingsinterval van 270° zorgt voor een soepele, lineaire vermogensafgifte door de soepel schakelende zesversnellingsbak.
Om de rijeigenschappen te optimaliseren zijn speciaal voor de bobber een unieke dubbele luchtfilterkast met twee filters, een uniek inlaat- en uitlaatsysteem en een nieuwe uitgaande as ontwikkeld.
Het machtige geluid van de Bobber is te danken aan het schitterend afgewerkte dubbelwandige uitlaatsysteem van geborsteld roestvrij staal met schuin afgezaagde peashooter-dempers, dat korter en lichter is dan dat van de Bonneville T120.
Net als alle Bonnevilles van de nieuwe generatie, is ook de Bobber uitgerust met alle functionaliteiten van moderne klassiekers, met een elektronische gasklepregeling, voor een betere veiligheid en regeling van klassiek vormgegeven dubbele gasklephuizen, en een onopvallend geïntegreerde vloeistofkoeling met een unieke radiateur en een grotere ventilator. Dit zorgt voor betere prestaties, minder uitstoot en een lager brandstofverbruik.
Bovendien hoeft de eerste echte onderhoudsbeurt van de Bobber pas na 16.000 km plaats te vinden.
Toonaangevende functionaliteit, controle en comfort
Het was ons doel een echte bobber te maken zonder in te leveren op de rijeigenschappen, het comfort of de bediening, eentje die de naam Triumph verdient.
Het compleet nieuwe frame dat helemaal op de maten en het korte achtereind van een bobber is afgestemd, de nieuwe voorvork met speciaal ontworpen vering, de lage zit- en overstaphoogte en het verstelbare zadel maken de bobber tot een klasse apart met een ongekende rijdynamiek.
De Bobber is van alle gemakken voorzien en uitgerust met tal van rijhulptechnologieën, waaronder:
Elektronische gasklepregeling | Meer rijcomfort, een betere en directere bediening voor controle en veiligheid.
|
Rijmodi | Er kunnen twee rijstanden worden geselecteerd, die gekoppeld zijn aan de elektronische gasklepregeling: ROAD en RAIN. Ze kunnen worden geselecteerd op de nieuwe schakelaarbehuizing en activeren twee speciale gasklepkarakteristieken voor een optimale regeling en veiligheid in verschillende rijomstandigheden.
|
ABS | De nieuwste generatie van het antiblokkeerremsysteem, met een nieuw niveau van veiligheid en controle, maar zo onopvallend geïntegreerd dat het de klassieke uitstraling van de motor niet aantast.
|
Uitschakelbare tractiecontrole | De in het instrumentenmenu uitschakelbare tractiecontrole maximaliseert mede de veiligheid en het comfort van de bestuurder.
|
Koppelingsbekrachtiging | Bedoeld om de bediening van de koppelingshendel te verlichten, om met minder inspanning en langer te kunnen rijden.
|
Led-achterlicht | Ingebouwd in het klassieke ontwerp; zorgt voor een karakteristiek lichtpatroon, een lager stroomverbruik en een uitstekende zichtbaarheid.
|
Startonderbreker | Door Thatcham goedgekeurde startonderbreker, gekoppeld aan de nieuwe sleutel met hoogwaardige Triumph-badge.
|
Stijlvolle dubbele meter | Hoogwaardige dubbele meter met tal van functies en slim geïntegreerd digitaal menusysteem dat tijdens het rijden met de vingertoppen kan worden bediend.
Met: – Versnellingsindicator – Snelheidsmeter – Twee tripmeters – Onderhoudsindicator – Resterende actieradius – Brandstofpeil – Gemiddeld en huidig brandstofverbruik – Klok – Instellingen tractiecontrole |
Om de authentieke look nog meer kracht bij te zetten heeft de Bobber ten slotte klassieke spaakwielen met stijlvolle zwarte velgen en speciaal voor de Bobber ontwikkelde Avon Cobra banden met binnenbanden.
Het voorwiel meet 19″x2,5″ en is voorzien van een Avon Cobra AV71, met een lagere massa voor een grotere wendbaarheid bij hoge snelheid. Het bredere achterwiel, een kenmerk van de bobber, meet 16″x3,5″ en is voorzien van een eersteklas AV72 radiaalband met een cobra-bandprofiel voor ongekende stabiliteit.
Canvas voor een individuele stijl
De Bonneville Bobber is ontworpen met personalisatie in het achterhoofd. Er zijn dan ook ruim 150 accessoires verkrijgbaar om de stijl, de details, het comfort en zelfs de prestaties aan te passen aan de persoonlijke voorkeur van de eigenaar.
Voor een nog meer onderscheidende uitstraling zijn een ‘ape hanger’ stuur, een opvallend zadel en kleine stuureindspiegels verkrijgbaar.
Voor meer comfort op lange ritten zijn een stijlvol comfortzadel in een geribbelde en doorgestikte versie, handvatverwarming en cruisecontrol leverbaar.
Om de prestaties van de Bobber nog verder op te krikken heeft Triumph samen met FOX een nieuwe verstelbare achtervering en een reeks nieuwe bobber-uitlaten van Vance & Hines ontwikkeld, met fraai bewerkte aluminium eindkappen die al naargelang het profiel kunnen worden aangepast.
– einde –