Een lichtgewicht fiets? Eerder praktisch dan snel? Nu de eerste 2000 kilometers gevreten zijn, heb ik wel een idee wat voor soort motor de Z650 is. Tijd voor een update. 

In onze eerste kennismakingsperiode valt de Kawa op met zijn lichtvoetig stuurgedrag, een sterk paar remmen, comfortabele zithouding, zoet motorblok en mooi dashboard. Is het daarmee gezegd? Dé perfecte startersmotor? Dat valt te zien, want wat verwacht je van een opstapper? 

Lichtvoetigheid ten top

Te beginnen met dat stuurgedrag. Het rijklare gewicht van 187kg is zeker niet het lichtste op de markt, maar door de comfortabele zithouding en de massa-centralisatie voelt onze Kawa snel vertrouwd aan. De motor heeft een lage zithoogte van 790mm die bijdraagt aan dat gevoel, je hebt nooit de indruk met een zware machine op weg te zijn, laat staan dat je de controle zou verliezen bij een traag manoeuvre.

Matching colours?

De tweezuiger Nissin remklauwen doen hun werk uitstekend. Ze geven een duidelijke feedback en hebben voldoende initiële bite zonder ooit te verrassen. Ook de achterrem doet zijn werk, al komt het ABS er soms wel erg vroeg in. De Z kon me ook bekoren met de zithouding want ondanks dat stoere Sugomi-design toont hij agressiever dan hij eigenlijk aanvoelt. Je zit dus eerder rechtop met een comfortabele kniehoek en goed gepositioneerde voeststeunen. Voor mij mag de zithoek misschien nog net een tikkeltje sportiever, al zegt de Z nooit nee tegen een sportieve uitstap.

Bij het starten, verwelkomt de Z je met de welbekende doffe roffel van de 180 graden tweecilinder. Deze tried and tested configuratie is wel erg stil maar zonder morren of overmatig trillen brengt hij je, zelfs in deze 35kw variant, al snel tot illegale snelheden. Aan koppel is er geen gebrek en de motorprestaties mogen er zeker zijn, maar misschien nog belangrijker is het gevoel van totale controle. De gasrespons is precies en de schakelbewegingen erg soepel. Tot op heden nog geen false neutral te bespeuren. En die neutraal zelf? Die is makkelijk te vinden.

Hij vraagt er niet om. Dat vat deze motor het beste samen. Voor een 35kw-motor kan hij zowat alles wat je er van kan verlangt, zonder uit te blinken in één enkele categorie. Wil je een sportief dagje toeren in de Ardennen? Tuurlijk! Een rustige rit naar de bakker waar je schakellui door de straten kuiert, geen probleem! Wil je two-up naar de zee met dat nieuwe, beter gepolsterd zadel? Ga je gang! 

Hij vraagt er niet om. Dat vat deze motor het beste samen.”

Wilt dat zeggen dat er geen scherper sturende alternatieven zijn of wil je een echte kilometervreter, dan zijn er uiteraard andere modellen die je meer windbescherming bieden of een scherper rijgedrag presenteren. Wat Kawasaki hiermee ongelofelijk goed neerzet, is een allround motor die het gewoon doet. Het is erg moeilijk de Z650 te betrappen op foutjes. 

Hij daagt je niet uit je grenzen te verleggen als een rivaal, maar staat je bij als een vriend wanneer je het toch even probeert. Hij is in geen enkel opzicht extreem en tegelijk zo vergevingsgezind dat het als opstapper erg rustgevend rijden is. Wat mag je dus verwachten als opstapper met deze motorfiets? Enerzijds een metgezel die je nooit zal weerhouden van wat hooliganisme, maar anderzijds ook een allemansvriend waarop je de kunst van het motorrijden kan perfectioneren. Ik hoop van harte dat dit enthousiasme nog enkele maanden mag duren!

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor 
iPhone of Androïd.

About The Author

Related Posts