Een jaar geleden ongeveer doken de eerste spy shots op van wat de nieuwe KTM 390 Adventure zou moeten worden. De hoop was toen dat KTM deze lichtgewicht reismotor zou voorstellen op de EICMA in Milaan. Niet dus. Nu een jaar later duiken er opnieuw foto’s op en deze keer lijkt de motor zo goed als productieklaar.

Dat kleine, lichte dual sport (reis)motoren populairder worden, bewijzen de BMW G310GS en de Royal Enfield Himalayan. KTM werkt er duidelijk hard aan om ook in dat segment een sterke positie in te nemen.

De foto’s die nu opgedoken zijn, tonen een lichtgewicht ‘dual sport’ motorfiets met toch voldoende body. Hij is zelfs moeilijk te onderscheiden van de recent gelanceerde 790 Adventure versie. Het motorblok zal naar alle waarschijnlijkheid een geüpdate versie van de 370cc eencilinder die nu ook al gebruikt wordt in de 390 Duke. Verder lijkt ook het frame gelijkaardig aan dat van de RC390 en de Duke.

Zoals het hoort bij een dual sport, heeft de motor de lange veerwegen en grotere wielen. Op de nieuwe foto’s zien we gietwielen, maar ook spaakwielen werden al eerder gespot, wat doet vermoeden dat er ook van deze 390 Adventure een gewone én een R-versie komt. Net zoals de grote broer 790 Adventure.

Het zou geen KTM zijn als ook deze nieuwe telg in de familie niet voorzien zou zijn van alle andere toeters en bellen. Ook daarin lijkt deze 390 Adventure een copy-paste-versie van de grotere 790 Adventure: kleuren-TFT-scherm, multifunctionele knoppen aan het stuur die een hele rits elektronica suggereren en bagagemogelijkheden.

KTM wil met deze 390 Adventure duidelijk de concurrentie aangaan met BMW en Royal Enfield en een degelijke lichtgewicht dual sport lanceren die niet alleen Ready To Race is, maar ook ‘ready to travel’. Uitkijken maar weer naar de volgende editie van de EICMA.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Related Posts