In de eerste zes maanden van dit jaar is het aantal inschrijvingen van motoren en scooters (inclusief quads en driewielers) met 7,9% gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2017. Bij de bromfietsen was er sprake van een stijging van 12,5%. Dat blijkt uit cijfers van FEBIAC.

De inschrijvingen van nieuwe motoren en scooters gaan nog altijd in stijgende lijn in tegenstelling tot vorig jaar toen er sprake was van een algemene daling. In de periode van januari tot en met juni van dit jaar noteerden we een stijging van bijna 8% in vergelijking met de periode januari-juni 2017. Dit jaar werden er tot juli 15.248 nieuwe motoren en scooters ingeschreven. De eerste zes maanden zijn doorgaans goed voor tweederde van het jaarcijfer. De verwachting is dat eind 2018 ruim 22.000 nieuwe motoren en scooters ingeschreven zullen zijn.

In de cijfers zijn ook de gegevens opgenomen van driewielers en quads (die krijgen immers ook een ‘motorfiets-plaat’). In die segmenten is er wel sprake van een lichte daling. Als we enkel de nieuwe inschrijvingen van motorfietsen en scooters tellen, dan is er sprake van een groei van 8,5%. De inschrijvingen van bromfietsen (klasse A en B) kennen ook een stijging. Die bedraagt 12,5%. Voor de ‘gemotoriseerde tweewielers’ (scooters, motorfietsen en brommers) komt de groei in de eerste zes maanden van dit jaar daarmee uit op 10%.

Mobiliteit

Een deel van de verklaring is dat 2017 geen normaal jaar was door de invoering van de Euro4-norm voor motoren en scooters. Dat maakte dat een deel van de inschrijvingen van Euro3-modellen al in 2016 gedaan werden, zodat ze toch nog in 2017 verkocht konden worden. Van zo’n scheeftrekking is nu geen sprake meer. Een andere verklaring voor de groei is het feit dat de motor en scooter aantrekkelijker worden als mobiliteitsoplossing. De grootste groei wordt bijvoorbeeld genoteerd in de provincie Antwerpen: +13%.

Dat de gemotoriseerde tweewieler een mobiliteitsoplossing is, blijkt ook uit de top tien van de meest ingeschreven modellen. Het gaat daarbij vooral om de meer ‘praktische’ tweewielers: scooters, basic motoren en reisenduro’s (die ook veel ingezet worden in woon-werkverkeer over langere afstanden). Daarnaast is en blijft de motor ook voor veel mensen een hobby. In de huidige economisch gunstigere tijden kan er dan geld vrijgemaakt worden voor ‘leuke dingen in het leven’. Dat verklaart misschien de goede prestatie van Harley-Davidson, dat 23,7% groeit. Harley’s zijn doorgaans minder populair voor woon-werkverkeer.

Marktleider is BMW met een aandeel van 13,4% gevolgd door Yamaha (11,7%), Honda (10,2%), Kawasaki (8,3%) en Piaggio/Vespa (8%). Naast Harley-Davidson zijn Yamaha, KTM en Suzuki sterke groeiers in de top tien (respectievelijk +19,6%, +27% en +25,2%). De top tien is goed voor driekwart van de nieuwe inschrijvingen.

 

 

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.