Suzuki presenteerde vandaag op de EICMA de V-Strom 1050. Hoewel verschillende media er als de kippen bij waren om deze reïncarnatie van de V-Strom 1000 met een snufje DR800 meteen af te schrijven, is de motor nieuwer dan je zou verwachten.



‘Zesassige IMU’ is het modewoord van deze EICMA en dus kon Suzuki niet achterblijven met zo’n sensor. Vergeet alle retro-gevoel dat je misschien kreeg bij het zien van de ‘Rahier’ dakarkleurtjes, want deze Soes beschikt over moderne elektronische snufjes zoals een bochten-ABS, instelbare rijmodi en een tractiecontrole. Je kan alles bovendien aflezen op het LCD-dashboard. De XT doet er nog wat bovenop met LED-knipperlichten, een middenbok en een 12V-stekker.

Wat betreft de motorische prestaties, levert de V-twin voortaan 107,4pk en 100Nm bij respectievelijk 8.500 en 6.000 toeren. De 37cc extra t.o.v. het vorige model zijn goed voor 7 extra paardjes. Met 236 kilo voor de standaarduitvoering en 247 voor de XT mogen we wel spreken van wat overgewicht, al draait het op deze would be DR800 vooral rond rijcomfort op de weg.

Het chassis bleef onveranderd, dus we zien nog steeds de Kayaba vork en monoshock naast de Tokico remmen die we al enkele jaren kennen. Zo slaagt Suzuki er na de Katana opnieuw in om een bestaand model met weinig moeite weer leven in te blazen.

We zouden liegen als we schreven dat deze Suzuki alles in huis heeft om een breed publiek te overtuigen, maar we weten al langer dan vandaag dat die rol bij de jongens van Hamamatsu voorbestemd is voor het prijskaartje. Daarop is het momenteel nog even afwachten, net zoals op de beschikbaarheid bij de dealers.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts