Wat mogen we geloven van de KYMCO SuperNEX elektrische superbike? Dat is de vraag die we onszelf stellen na het aanschouwen van een persvoorstelling die bol stond van de marketingtaal, maar met weinig concrete inhoud. De term ‘een scheet in een fles’ is bij de Kwang Yang Motorcycle Corporation duidelijk nog niet doorgedrongen, al mogen we het concept ook niet stante pede de grond in boren.

Een kleine geschiedenisles? (Kort, beloofd.) Kymco ontstond als onderdelenleverancier voor Honda en splitste zich af in 1963. Sinds 1992 produceert het bedrijf hoofdzakelijk scooters onder de naam Kymco en sinds 2008 kwam er ook grotere bekendheid in de westerse motorwereld omwille van verschillende samenwerkingen met o.a. BMW en Kawasaki. Met dank aan de invloeden van o.a. CEO Ko Chun-Ping en lid van de raad van bestuur Allen Ko is het bedrijf zich ook gaan toeleggen op elektrische toepassingen.

Copy Paste uit Taiwan

De Kymco Ionex doet ons verdacht veel denken aan…

Nu ja, toeleggen… Dat is het verhaal dat Allen Ko in Milaan deed, al is de realiteit meer dat Kymco als grootste Taiwanese scooterfabrikant op vlak van e-mobiliteit hopeloos achter lag op de concurrentie. In een poging om die achterstand snel goed te maken, investeerde Kymco aanzienlijk in IONEX. Dit is een elektrische scooter met verwisselbare batterijen en een laadsysteem voor thuis dat opvallend veel gelijkenissen vertoont met het reeds operationele systeem van Gogoro. Die laatste is een Taiwanese start-up die elektrische scooters ontwikkelt (deels in samenwerking met Yamaha) met dank aan investeringskapitaal van smartphone-fabrikant HTC.

Eén van Gogoro’s smartscooters. Een elektrische scooter met uitwisselbare batterijen, ontwikkeld in samenwerking met o.a. Yamaha en HTC.

Van concept naar product

Met die informatie in het achterhoofd is het erg gemakkelijk om de SuperNEX af te doen als de fantasie van een CEO met grootheidswaanzin, al gun ik hem graag het voordeel van de twijfel. KYMCO blijft een serieuze industriële speler en als ze hun zinnen ergens op zetten, kunnen ze snel schakelen. Snel genoeg om een e-bike te produceren die:

  • 250 km/u haalt in 10,9 seconden
  • Een elektronicapakket heeft met launch control, lift-control, tractiecontrole en rijmodi
  • Beschikt over een slipperkoppeling en zesversnellingsbak

Dit zijn tenslotte dingen die we al eerder gezien hebben bij conventionele motoren of van kleine elektrische start-ups à la MotoCzysz, Mission, Lightning en ga zo verder. De eerste stappen bestonden er dus uit om een setje gouden veren te bestellen bij Öhlins, remmen bij Brembo, naast het ontwikkelen van een alu twinspar frame en wat sexy kuipwerk. Om maar aan te geven dat het bouwen van een concept met gekke techspecs geen gigantische uitdaging is als je over Kymco’s kapitaal, knowhow en werkkrachten beschikt. Over rijklaar gewicht en remafstanden wil ik gerust nog even zwijgen, je mag van spitstechnologie niet verwachten dat ze meteen alles overstijgt.

Toch knelde het schoentje precies wat in de conceptfase, want tot nog toe kregen we geen enkel beeld te zien van een rijdende SuperNEX, laat staan dat hij in Milaan al rijdend binnenkwam.

No one knows

Komt er in de toekomst wel een functionele SuperNEX? Ik hoop het van harte. Geraakt hij ooit productieklaar? Aan het tempo dat deze technologie zich ontwikkeld is het weinig waarschijnlijk dat de productiemotor veel te maken zal hebben met de computertekeningen die we tot nog toe kregen van Kymco. In tussentijd mogen we dit project van één van ‘s werelds grootste scooterfabrikanten vooral beschouwen als entertainment voor de aandeelhouders en een blik op de toekomst. Maar hoe veraf of dichtbij die toekomst is, dat weet voorlopig niemand.




Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd.

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published.