De Husqvarna Vitpilen en Svartpilen zijn twee van de langst geanticipeerde motoren op de EICMA. Kunnen ze na alle prototypes en spyphoto’s de verwachtingen inlossen?

Geduld is een schone deugd en na twee jaar van teaserfoto’s en prototypes was het geweldig om de Svartpilen en Vitpilen van onder het doek te zien komen. In eerste instantie gaat het enkel over de 401-uitvoeringen die gebaseerd zijn op de KTM 390 Duke. Deze motor was een succes voor KTM, en als het prijskaartje binnen de perken blijft, dan zijn we er van overtuigd dat ook Husqvarna succesvol zal zijn.

De Svartpilen – zwarte pijl –  heeft veel donkere componenten en combineert high-tech met een oude Scramblerstijl. Daar tegenover staat de Vitpilen – de witte pijl – die uitblinkt dankzij zijn pure designlijnen. Ontwerper Maxime Thouvenin wilde dat deze motor simpliciteit uitstraalde, het moest een “essentiële motorfiets” worden. Hieronder vind je alle foto’s en technische details terug.

schermafbeelding-2016-11-09-om-09-57-27

schermafbeelding-2016-11-09-om-09-57-17

schermafbeelding-2016-11-09-om-09-57-03

schermafbeelding-2016-11-09-om-09-56-46

schermafbeelding-2016-11-09-om-09-56-33

schermafbeelding-2016-11-09-om-09-56-22

schermafbeelding-2016-11-09-om-09-56-03

schermafbeelding-2016-11-09-om-09-55-55

schermafbeelding-2016-11-09-om-09-55-40

schermafbeelding-2016-11-09-om-09-55-19

schermafbeelding-2016-11-09-om-09-55-05

schermafbeelding-2016-11-09-om-09-54-50

schermafbeelding-2016-11-09-om-09-54-41

schermafbeelding-2016-11-09-om-09-54-29

schermafbeelding-2016-11-09-om-09-54-15

schermafbeelding-2016-11-09-om-09-53-49

schermafbeelding-2016-11-09-om-09-53-38

schermafbeelding-2016-11-09-om-09-53-27

schermafbeelding-2016-11-09-om-09-53-18

schermafbeelding-2016-11-09-om-09-53-03

schermafbeelding-2016-11-09-om-09-52-52

schermafbeelding-2016-11-09-om-09-52-44

schermafbeelding-2016-11-09-om-09-52-23 schermafbeelding-2016-11-09-om-09-52-15

schermafbeelding-2016-11-09-om-09-52-01

schermafbeelding-2016-11-09-om-09-51-50

schermafbeelding-2016-11-09-om-09-51-38

schermafbeelding-2016-11-09-om-09-51-22

schermafbeelding-2016-11-09-om-09-51-10

schermafbeelding-2016-11-09-om-09-50-54

schermafbeelding-2016-11-09-om-09-50-25

schermafbeelding-2016-11-09-om-09-50-14

schermafbeelding-2016-11-09-om-09-50-02

schermafbeelding-2016-11-09-om-09-49-50

schermafbeelding-2016-11-09-om-09-49-40

schermafbeelding-2016-11-09-om-09-49-23

schermafbeelding-2016-11-09-om-09-49-07

schermafbeelding-2016-11-09-om-09-48-53

schermafbeelding-2016-11-09-om-09-48-42

Specificaties – SVARTPILEN 401

Motor

  • Viertakt ééncilinder
  • cilinderinhoud 375 ccm
  • Boring/slag 89/60 mm
  • Vermogen 32kW @ 9.000/min
  • Koppel 37Nm @ 7.000/min
  • Compressie ratio 12.6:
  • Starter/batterij Electrische starter/12V 8Ah
  • Versnellingsbak 6 gears
  • Injectie Bosch EFI (46 mm)
  • Cilinderkop 4 V/DOHC
  • Smering Wet sump met 2 oliepompen
  • Motorolie BelRay EXP 15W-50
  • Primaire ratio 30:80
  • Finale ratio 15:45
  • Koeling vloeistof
  • Koppeling Multi disc slipperkoppeling
  • Motormanagement/ontsteking Bosch EMS

Chassis

  • Frame Chromium-Molybdenum-Steel trellis frame, powder coated
  • Subframe Chromium-Molybdenum-Steel trellis frame, powder coated
  • Stuur Forged aluminium
  • Voorvering WP-USD Ø 43 mm
  • Achtervering WP-Monoshock
  • Veerweg Front 142mm / rear 150mm
  • Voorrem ByBre, opposed four piston caliper, brake disc Ø 300 mm
  • Achterrem ByBre, single piston, floating caliper, brake disc Ø 230 mm
  • ABS Bosch 9.1MB two channels
  • Wielen front/rear Spoked wheels with aluminium rims, 3 x 17″; 4 x 17″
  • Banden front/rear Pirelli Scorpion Rally STR 110/70-R17; 150/60-R17
  • Ketting 5/8 x 1/4″ / X-Ring
  • Uitlaatdemper Stainless steel/ Aluminum silencer with regulated catalytic converter
  • Balhoofdhoek 65°
  • Naloop 95 mm
  • Wielbasis 1357 +/-15,5mm
  • Grondspeling 170 mm
  • Zithoogte 835 mm
  • Tankinhoud (approx.) 9,5 litres/ 2.5 litres reserve
  • Gewicht (without fuel, approx) 150 kg

VITPILEN 401

Motor

  • Viertakt ééncilinder
  • Cilinderinhoud 375 ccm
  • Boring/Slag 89/60 mm
  • Vermogen 32kW @ 9.000/min
  • Koppel 37Nm @ 7.000/min
  • Compressie ratio 12.6:1
  • Starter/batterij Electrische starter/12V 8Ah
  • Versnellingsbak 6 gears
  • Injectie Bosch EFI (46 mm)
  • Cilinderkop 4 V/DOHC
  • Smering Wet sump met 2 oliepompen
  • Motorolie BelRay EXP 15W-50
  • Primaire ratio 30:80
  • Finale ratio 15:45
  • Koeling Liquid cooling
  • Koppeling Multi disc slipperkoppeling
  • Motormanagement/Ontsteking Bosch EMS

Chassis

  • Frame Chromium-Molybdenum-Steel trellis frame, powder coated
  • Subframe Chromium-Molybdenum-Steel trellis frame, powder coated
  • Stuur Steel
  • Voorvering WP-USD Ø 43 mm
  • Achtervering WP-Monoshock
  • Veerweg travel front/rear Front 142mm / rear 150mm
  • Voorrem ByBre, opposed four piston caliper, brake disc Ø 320 mm
  • Achterrem ByBre, single piston, floating caliper, brake disc Ø 230 mm
  • ABS Bosch 9.1MB two channels
  • Wielen front/rear Spoked wheels with aluminium rims, 3 x 17″; 4 x 17″
  • Banden front/rear Metzeler M5 110/70-R17; 150/60-R17
  • Ketting 5/8 x 1/4″ / X-Ring
  • Uitlaatdemper Stainless steel/ Aluminum silencer with regulated catalytic converter
  • Balhoofdhoek 65°
  • Naloop 95 mm
  • Wielbasis 1357 +/-15,5mm
  • Grondspeling 170 mm
  • Zithoogte 835 mm
  • Tankinhoud (approx.) 9,5 litres/ 9,5 litres reserve
  • Gewicht (without fuel, approx) 148 kg

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts