Na de RR en XR, was het voorspelbaar dat BMW’s derde ‘S 1000’ een update zou krijgen. Kort samengevat gaat het om een design in lijn met de F 900 R, terwijl de motor onderhuids alle snufjes van de RR meekrijgt…behalve de shiftcam. We namen het persdossier grondig door en de verwachtingen liggen hoog.

Als we één ding leerden tijdens onze 2020 nakedbike test, dan is het wel dat piek pk-cijfers ondergeschikt zijn aan een bruikbare powercurve. BMW is het daarmee eens en terwijl de S 1000 R op papier exact evenveel pk’ s heeft als het vorige model, is dat ook het enige wat onveranderd blijft.

Puur powerwise zien we dat de motor al vanaf 3.000 rpm meer dan 80Nm koppel levert, terwijl het pas helemaal losgaat bij 6.500 rpm. De piek van 165pk wordt bereikt bij 11.000 toeren, het piekkoppel zit bij 9.250 rpm met 114Nm. Ondanks de dip die we hierboven zien bij 6.500 rpm (vermoedelijk gelinkt aan de Euro5-emissienorm), blinkt de S 1000 R dus uit met een heel gebalanceerd en lineair motorkarakter voor een klassieke vier-in-lijn motor.

Totaal ander rijwielgedeelte

Waar het motorblok eerder een subtiele verbetering inhoudt t.o.v. de vorige generatie, ondergaan het rijwielgedeelte en de elektronica (al dan niet via een optiepakket) een echte revolutie. De motor werd lichter (199kg), kreeg een betere tractiecontrole, ABS-pro, optionele Dynamic pro vering en optionele MSR ‘drag torque control’ naast een opvallend kleuren-TFT dashboard.

Het belangrijkste verschil met de vorige ‘R’ is de nieuwe framestructuur met meer nadruk op de motor als dragend framedeel en een compleet nieuwe geometrie. Net als de RR krijgt de R een iets langere wielbasis, waarbij vooral de ‘underslung’ achterbrug een stuk langer werd om de achterste schokbreker zo ver mogelijk van de motor te plaatsen.

De verwachting?

BMW komt een jaartje later dan de andere Europese merken op de markt met een supernaked. Als direct afgeleide van de S 1000 RR verwachten we van de ‘R’ een perfecte balans tussen straat en circuitgebruik. Het staat vast dat BMW de Tuono, Superduke en V4SF het vuur aan de schenen zal leggen, zowel op gebied van prestaties als prijs. Het enige twijfelpunt blijven misschien de remmen, waar BMW (net zoals bij de RR, XR, GS, etc.) weer opteert voor een eigen fabrikaat i.p.v. de bewezen prestaties van Brembo.

En wat met de ‘M’?

Naar goede BMW gewoonte kan je de ‘R’ uitrusten met tal van opties naargelang je eigen smaak of gebruik. Naast een gebruikelijk Comfort en Dynamics package, zien we voor de S 1000 R ook een M Package met smeedwielen of carbon wielen naast tal van lichtgewicht accessoires en een unieke kleurstelling. Verder is er ook een apart Carbon Package en een Milled parts package. Oh ja, en dat is buiten alle aparte optiemogelijkheden gerekend…Hou je portemonnee maar klaar.

PERSBERICHT:

The highlights of the new BMW S 1000 R:

• 5 kg lighter, newly developed 4-cylinder in-line engine based on the S 1000 RR with further optimised mid-range power and rideability as well as new gear ratios in 4th – 6th gear.

• Lightest dynamic roadster in its class: Weight reduction by 6.5 kg to 199 kg DIN empty weight or 202 kg including comfort and dynamics package. The M package reduces the vehicle weight by another 4.8 kg (2 kg with forged wheels / 3.7 kg with carbon fibre wheels).

• Superior output and torque: 121 kW (165 hp) at 11 000 rpm and 114 Nm at 9 250 rpm.

• At least 90 Nm of torque available from 5 500 to 12 000 rpm. More than 80 Nm already available from 3 000 rpm.

• Effort-saving, linear torque curve: Even better rideability across the entire engine speed range.

• Newly developed suspension featuring the “Flex Frame”, with the engine taking on more of a load-bearing function.

• Significantly improved ergonomics thanks to the “Flex Frame” allowing the rider to have his knees closer to the motorycyle body.

• Underslung swingarm with Full Floater Pro kinematics and new suspension strut for even more sensitive response and optimised rear wheel grip.

• New, lighter exhaust system, EU5 compliant.

• New 6-axis sensor box for precisely determining the pitch rate and anti-wheelie function.

• ABS Pro for even more safety when braking, also in banking position, as standard. Dedicated rain brake mode with flatter brake pressure gradient. ABS Pro as standard for even safer braking when cornering.

• WSBK proven DynamicTraction Control (DTC) as standard ensures even greater stability when accelerating.

• Three riding modes “Rain”, “Road” and “Dynamic” as standard. • DTC wheelie function as standard.

• Riding Modes Pro with additional “Dynamic Pro” mode including adjustable wheelie control, engine brake and engine drag torque control (MSR) as well as Launch Control, Pitlane Limiter and Hillstart Control Pro as ex works options.

• Hillstart Control as standard.

• Shift Assistant Pro for quick up and down shifting without using the clutch available ex works.

• New instrument cluster with 6.5 inch, easy-to-read TFT display including additional sports screens, arrow navigation and connectivity.

• New LED headlamp and LED light units as standard.

• Adaptive Turning Light and daytime running light in Headlight Pro package available as an option ex works.

• Completely newly designed body elements for even more dynamic styling.

• Attractive basic colour and two style variants available from start of production.

• Expansion of the Original BMW Motorrad Accessories and optional extra range, including M package, Carbon package and Milled Parts package ex works.

Altijd als eerste op de hoogte zijn van het laatste motornieuws?
Download de MaxxMoto App, voor iPhone of Androïd

About The Author

Zaakvoerder en hoofdredacteur van MaxxMoto.

Related Posts