QuickTest: Ducati Hypermotard 939 SP

Na twee uur vliegen van Zaventem naar Barcelona, zonder eten of drinken, aan de zijde van een schreiend, verwend rotjoch, ben ik niet boos. Nee, dat zou een understatement zijn, want ik ben furieus. Op wie? Alles en iedereen. Kortom, ik bevind me in perfecte mindset voor een testritje met Ducati’s nieuwe Hypermotard 939 SP.

Zinvol geweld

AS3Y9455-2Tekst: Arno Jaspers
Foto’s: Milagro

Jawel, de Hypermotard is zoveel jaar na zijn lancering nog steeds de perfecte motor om ‘in anger’ te berijden. Zeker als je met de exclusieve, circuitgerichte SP-uitvoering aan de slag mag op het circuit van Castelloli. Spijtig genoeg slaat de mix van boosheid en enthousiasme al snel om in teleurstelling wanneer we de weersvoorspelling bekijken. Regen, regen en nog eens regen…

AS3Y1018
Zelden zo ‘op eieren’ gereden als tijdens de uitgeregende perslancering van deze Hyper SP.

 

En alsof de regen niet volstaat om deze test vakkundig om zeep te helpen, meldt de Ducati PR ons dat we slechts 2 x 15 minuten circuittijd hebben. Om maar aan te geven dat het hier echt wel om een QuickTest gaat. Gelukkig valt er veel over de nieuwe Hyper SP te vertellen op technisch vlak, want niet alleen krijgt de Duc voortaan een volledig Öhlins veringpakket, ook het motorblok werd opgeboord tot 937 cc. De aandrijfbron voldoet aan de euro4-norm en zou volgens de ingenieurs tot 18% meer koppel leveren bij 6.000 toeren. Waar de Hypermotard 821 in lage toeren dus wat moest inleveren ten opzichte van zijn luchtgekoelde tweekleps-voorloper, zou de nieuwe Hypermotard opnieuw een koppelmonster moeten zijn.

Zoek de verschillen

Terwijl de monteurs nog snel een set regenbanden op de Hyper gooien, heb ik de tijd om de verschillen met de vorige generatie SP te spotten. Je kan moeilijk naast het nieuwe kleurschema en de Öhlins-vork kijken, maar er zijn ook minder voordehandliggende elementen. OK, het kleine extra oliekoelertje onderaan het motorblok is een weggever, maar de knipperlichten die voortaan in de handkappen verwerkt zitten, zijn lekker subtiel. Ook de uitlaatpijp werd wat langer (met dank aan euro4), al is onze testmotor voorzien van een vrij ademende Termignoni-pijp. De bijhorende soundtrack is even magnifiek als de looks, en ondanks de regen tovert dat toch weer een smile op m’n smoel. Het wordt zelfs luidop lachen wanneer ik met m’n 1m75 amper een been over de motor krijg. Serieus, enkel Italiaanse productontwikkelaars zijn zo gek om een sportmotor in de markt te zetten met een zadelhoogte van 890mm.

Love it or hate it, maar de vogelbeksmoel van de Hypermotard is iconisch in z'n eigen recht.
Love it or hate it, maar de vogelbeksmoel van de Hypermotard is meer en meer een icoon aan het worden.

Het lachen vergaat me weer wanneer ik de pitlane uitrij en een eerste rondje afwerk. Aan koppel en vermogen geen gebrek, dat kan spijtig genoeg niet gezegd worden van de grip. Of beter gezegd: mijn gebrek aan ervaring met regenbanden. Ik heb me zelden zo onwennig gevoeld op een motorfiets als tijdens de eerste sessie aan boord van de Hypermotard SP, puur omwille van een gebrek aan feedback van de banden. De motor trekt ontzettend hard op, met de bite van de remmen is niets mis, het sturen gaat dankzij het brede stuur erg gemakkelijk… maar door de regen en de koude ontbreekt iedere vorm van vertrouwen. En daar zit je dan als dwerg op een reuzenmotor met je geperforeerde pak in de regen.

Licht, maar baanvast

Zonde, want de SP beschikt over alle mogelijke snufjes die je als circuitrijder maar kan wensen. De rijmodi zijn standaard iets sportiever dan die op de gewone Hypermotard, maar zoals steeds is alle elektronica volledig naar wens in te stellen. Je kan dus een persoonlijke modus maken waarin je het RBW-gashendel, het ABS, en de tractiecontrole volledig naar keuze instelt. En in tegenstelling tot de vorige Hyper, beschikt de 939 ook over een versnellingsindicator. Onder de omstandigheden zou je verwachten dat we opteren voor een gecastreerde Rainmode, al is dat niet aan de orde. Mijn verstand zegt me misschien dat scherpe hellingshoeken geen goed idee zijn, al slaag ik er tijdens de tweede sessie beetje bij beetje in om m’n angst te overwinnen en het volledige potentieel van de SP uit te buiten. En dan begint de pret. Het blok trekt genadeloos door van de 5 tot de 9 op de teller en ik geniet van de heerlijke combinatie die bestaat uit een precieze versnellingsbak, een relatief licht koppelingshendel en een gashendel dat ondanks zijn korte slag goed doseerbaar is.

Neen, mijn benen zijn niet te kort. Het zadel is gewoon too damn high.
Neen, mijn benen zijn niet te kort. Ofwel staan de voetsteunen te laag, ofwel is het zadel gewoon te hoog.

Het meest van al heb ik nog moeite met de zithouding. Beweeg je niet in het zadel, dan is de Hyper een ongelofelijk comfortabele machine. De kniehoek is ontzettend ruim, je zit redelijk recht en het stuur ligt comfortabel in de hand. De miserie begint echter wanneer je met een knie tegen de grond de motor in een krappe bocht wil wringen. Het chassis geeft geen krimp en de motor lijkt wel op rails…maar ik kan met alle wil van de wereld niet met m’n buitenste voet bij de voetsteun. Dat wordt dus het zadel vastklemmen met m’n knie en hopen dat de motor geen bokkensprongen maakt. Een mooie rijstijl is het niet en efficiënt is het ook allerminst…maar ik amuseer me, en dat is exact waar de Hypermotard om draait. De laatste drie rondjes van de tweede sessie gaat het gas vol open en het verstand op nul, zoals het altijd zou moeten op een Hyper SP.

De Afrekening

De test van de Hypermotard 939 SP was veel te kort om een doorgedreven oordeel te vormen, al kunnen we wel meteen vertellen dat dit het soort motor is dat niet voor iedereen is weggelegd. Ondanks de connectie tussen Ducati en ze Germans von Audi is de Hypermotard nog steeds een Bunga-Bunga motorfiets die sex, drugs en rock ’n roll hoog in het vaandel draagt. Daar horen meestal wheelies, burnouts en open uitlaten bij, al is de SP dankzij zijn Öhlins veercomponenten en performante elektronica bovenal een dodelijk efficiënte geweldenaar voor op circuit. Spijtig genoeg blijft het prijskaartje met 15.390 euro (BE) of 17.290 euro (NL) aan de erg straffe kant.

AS3Y9350-2Comfort

Qua rijcomfort is de Hypermotard een heel vreemde eend onder de circuitbikes. Zoals gezegd hangt het zadel ontzettend hoog (890 mm), waardoor je aangenaam rechtop zit. Bij het technischere bochtenwerk is de rijhouding voor mensen met korte benen of onder de 1m80 echter geen cadeau.

 

 

AS3Y9516-2Motor

Het 821 cc motorblok werd opgeboord naar 937 cc – maar 939 klonk mooier, vandaar de naam. Deze aanpassing vroeg ook om een andere krukas, drijfstangen, zuigers én een klein extra koelradiatortje onderaan het motorblok. Daarbij komt nog een aangepaste uitlaatdemper om aan de euro4-norm te voldoen.

 

 

AS3Y9553-2

Dashboard

De bediening van de Ducati elektronica via de drie knopjes op de linkerstuurhelft hoort nog steeds bij de meest ingewikkelde op de markt, al is dat voor een stuk ook te danken aan de vele opties. Qua duidelijkheid is het dashboard ook geen hoogvlieger, dus je kan best stilstaan en je tijd nemen om aanpassingen te maken in de dashboardmenu’s.

 

 

Technische fiche
Ducati Hypermotard 939 SP

Motor: 937cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde L-twin
Max. vermogen: 113 pk/9.000 o.p.m.
Max. koppel: 97,9 Nm/7.500 o.p.m.
Transmissie: zesbak, ketting
Frame: stalen trellisframe
Voorvering: Öhlins 48 mm USD, volledig instelbaar, 185 mm veerweg
Achtervering: Öhlins monoshock, volledig instelbaar, 175 mm veerweg
Voorrem: 320 mm schijfremmen met Brembo Monobloc vierzuigerremklauwen
Achterrem: 245 mm schijf met tweezuigerremklauw
Banden voor/achter: 120/70-17 180/55-17
Drooggewicht:
178 kg
Zithoogte:
890 mm
Tankinhoud:
16 l.
Kleuren:
Rood/Wit
Prijs België:
€ 15.390
Prijs Nederland:
€ 17.290

De Hypermotard 939 SP is de ultieme circuitbike voor wie niet opgeplooid op een racer wil zitten.
MaxxFactor
91
Rijplezier
94
Gebruiksgemak
65
Prijsfactor
59
Wheeliemachine
88
Bochtmeister
83
Pluspunten
Eindeloos koppel
Goed rijcomfort (zeker als je groot bent)
Hooligan én Circuitkoning
Minpunten
Vreemde, hoge rijhouding
Prijs om achterover te vallen
Je moet van het aparte design houden
80
MaxxScore